topNotif

بادیان ختائی را بشناسیم

2485 بازدید
05 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

بادیان ختائی را بشناسیم.

به فارسی و در کتب طب سنتی بادیان ختائی، انیس ستاره ای و انیس چینی ذکر می شود.

مشخصات بادیان ختائی

بادیان ستاره ای درختچه ای با برگ های همیشه سبز است. میوه آن سخت و قهوه ای رنگ است و پس از رسیدن به شکل یک ستاره باز می شود و دارای 6 – 12 پره است. گل های آن زرد رنگ و از فاصله دور شبیه نرگس می باشد. درختچه انیس ستاره ای از سال ششم شروع به میوه دادن می کند و ممکن است تا 100 سال عمر کرده و میوه بدهد. درخت 25 ساله آن هر سال در حدود 30 کیلوگرم میوه خشک می دهد که 2/5 – 3 درصد اسانس انیس از آن گرفته می شود. این اسانس از نظر ترکیب و نوع عطر و خواص بسیار شبیه اسانس بادیان رومی است. ژاپنی ها از سوزاندن پوست تنه درخت انیس ستاره ای به صورت بخور معطر استفاده می کنند. بادیان ستاره ای بومی چین و هند و چین است و ضمنا پرورش داده می شود.

بادیان ختائی را بشناسیم

بادیان ختائی را بشناسیم

خواص بادیان ختائی

اسانس بادیان ستاره ای محرک و ضد روماتیسم است. معمولا برای معطر کردن نوشیدنی به کار می رود ولی مصرف بیش از حد مجاز آن خطرناک است. خوردن مقدار مجاز آن زیر نظر پزشک موجب تسهیل تنفس و تسریع گردش خون و تنظیم ضربان قلب می شود و به طور کلی یک احساس راحتی و شادی به انسان می دهد. خوردن مقدار زیاد و خارج از حد مجاز آن سمی است و ایجاد لرزش، رعشه، مسمومیت و هجوم خون به مغز و حتی تشنج های صرعی می کند. در هند و چین از تخم بادیان ستاره ای به عنوان مقوی معده و بادشکن و محرک و ضد انگل استفاده می کنند و برای معالجه کولیک، تهوع و سیاه سرفه، خناق، فتق، یبوست و تسکین قی کردن و تب از آن استفاده می شود. سایر قسمت های گیاه نیز مستعمل است، برگ ها، پوست و چوب آن برای معالجه روماتیسم و لومباگو (دردهای شدید کمر که منشا آن ستون فقرات بوده که در اثر جابه جا شدن مفاصل و یا دردرماتیسم بروز می کند) مصرف می شود.

 

همچنین بخوانید: ۱۲ مزیت استفاده از روغن خراطین (روغن زالو)

 

بادیان ستاره ای یا بادیان ختائی طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت نسبتا گرم و خشک است. مقوی معده و هاضمه می باشد و برای رفع بادهای جمع شده در معده و هضم غذای سنگین اثر مفید دارد. در عین حال مدر نیز می باشد. اگر به طور خام خورده شود تشنگی می آورد و ممکن است سردرد ایجاد کند به این دلیل باید برای تهیه انواع شکل های دارویی آن ابتدا میوه ها را تفت داد و سپس مصرف نمود.

روش تهیه عرق بادیان ستاره ای : مقدار مورد نظر میوه بادیان ستاره ای را گرفته و آن را نیم کوب کرده و مدت 12 ساعت در آب صاف و تمیز می خیسانند بعد آن را تقطیر می کنند در حدی که معادل هر واحد بادیان ستاره ای 4 واحد مقطر به دست آید. این عرق را مقدار کمی در شربت های محرک داخل کرده و میل می کنند.

روش تهیه جوشانده بادیان ستاره ای : 10 گرم بادیان ستاره ای را با 1000 گرم آب مخلوط کرده جوشانده و صاف می کنند و در عرض روز فنجان فنجان مصرف می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

انیسون ستاره ای را با خواص مسکن درد، رفع علائم میگرن، تقویت معده، رفع گرفتگی های کبدی و طحال، تصفیه خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0