topNotif

بازی درمانی چیست ؟

2792 بازدید
31 تیر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

بازی درمانی

بازی درمانی فرآیندی است برای برقراری ارتباط و کمک به دیگران، با استفاده از بازی. از آنجا که اولین مهارت هایی که کودکان می آموزند بازی های مختلف است، در نتیجه می توان با استفاده از این جریان بازی به نوعی کمک کرد تا کودکان خود و در ادامه دیگران و محیط اطراف را بهتر بشناسند. به علاوه بازی درمانی روشی درمانی برای تشخیص عامل اختلال در افراد هم هست که توسط روانکاوان مورد استفاده قرار می گیرد.

سابقه بازی درمانی به یونان باستان بر می گردد. افلاطون عقیده داشت آنچه را می توان در مورد یک فرد در یک ساعت بازی کردن وی دریافت بیشتر از آن چیزی است که در یک سال بحث و گفتگو با وی سپری کردن می توان فهمید، اما اولین استفاده مستند از بازی درمانی را باید به فروید نسبت داد. او در سال 1909 کتاب هانس کوچولو را منتشر کرد که در آن شرح مشکل ترس کودکی آمده که در آن فروید به پدرش توصیه کرد برای آگاهی از علل ترس وی سعی کند از نحوه بازی و علائمی که در می یابد به علت اصلی مشکل وی پی ببرد.

بازی درمانی تحولی

روشی است که به کودکان کمک می کند تا احساسات ناخوشایند و اتفاقات ناراحت کننده ای را که نتوانسته اند بپذیرند را به طور شایسته ای درک کنند. در این روش از بازی برای ایجاد ارتباط و آموزش استفاده می شود. یکی از روش های بازی درمانی قصه خوانی همراه با حرکات نمایشی است. در این نوع بازی درمانی از قصه ها استفاده می شود تا فرد متوجه امکانات جدید شود، دانش و به تبع آن توانایی هایش افزایش یافته و در این حال از پیشنهادات ضمنی که ممکن است در حین داستان ارائه شود استفاده کند.

بازی درمانی چیست ؟

بازی درمانی چیست ؟

در این روش بسیاری از متخصصان بالینی اعتقاد دارند چون قصه ها و حکایات درمانجو را مستقیما با نشانه های بیماریش مواجه نمی کند. بنابراین در آنان مقاومت ایجاد نمی کند. کودکان اجزای قصه را کامل می کنند و آن ها را با نگرش های جدیدشان به سوی تعارضات خود سوق می دهند. آنان ممکن است مهارت ها و راه حل هایی را که قهرمانان به کار برده اند را به طور ناخوداگاه برای مقابله با مشکلات خود به کار گیرند. در مدت قصه گویی پیشنهادات ارائه شده از طریق تغییر آهنگ صدای درمانگر به صورت صدای نرم تر و آهسته تر مورد تاکید قرار می گیرد.

کتاب درمان گرانی که قصد دارند از روش های قصه خوانی به کودکان کمک کنند و یا به آنان آموزش دهند می توانند از بازی درمانی در کنار کتاب درمانی استفاده کنند. استفاده از داستان ها و قصه گویی در قالب بازی، پدیده ی سنتی در یادگیری و درمان است، قصه گویی در ایجاد افکار و آموزش طرز بیان احساسات و اعمال چاره جویانه نسبت به منازعاتی که کودک دارد هم به او کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: تئاتر درمانی و فیلم درمانی چیست ؟

 

مشکل عمده در روان درمانی کودکان ناتوانی آنان در بیان احساسات خود است. بسیاری از آن ها به سختی می توانند در برابر پرسش مستقیم پاسخ درست بدهند. آن ها ظاهرا در مقابل احساساتی که تهدید آمیزند مقاومت می کنند یا احساس ناتوانی می کنند. بازی با کلمات احساسی و عاطفی در درمان مشکلات متعددی مورد استفاده قرار گرفته است، به خصوص در مورد مشکل کمبود توجه و ناتوانی یادگیری این روش به کودک اجازه می دهد تا به شکل بازی به بیان احساسات خود بپردازد.

کودکان در خلال بازی بهترین ارتباط را برقرار می کنند. این طبیعی ترین وسیله برای بیان خود است. بازی شکل خاصی از ارتباط است که در آن مقاومت های کودک کاهش می یابد و تمایل بیشتری برای صحبت درباره احساساتش پیدا می کند چون پاسخ به سوال ها به شکل بازی است.

بازی به کودکان فرصت می دهد تا افکار و احساسات خود را که از آن آگاهی دارند اما نمی توانند به کلام بیاورند به نمایش بگذارند. استفاده از قصه خوانی توام با بازی برای برقراری ارتباط با کودکان و کمک به آن ها مفید است. امروزه ادبیات کودکان محدوده وسیعی از موضوعاتی را در بر می گیرد برای مثال امروزه در کتاب های تخیلی و غیر تخیلی از مرگ، طلاق، روابط جنسی و… دیگر نگرانی ها و دل مشغولی های کودک سخن گفته می شود که پیش تر گفت و گو درباره آن ها منع شده بود. کودکان از برنامه های کتابخونی همراه با بازی به عنوان وسیله ای مفرح برای رفع تعارض، کاهش اضطراب، تخلیه هیجانات و کسب آرامش استفاده می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شیره خرنوب دارای ویتامین آ، ب، ث، کلسیم، منیزیوم، با خواص تحریک اسپرم، بهبود کیفیت اسپرم، درمان مشکلات تنفسی، ضد اسهال، کاهنده کلسترول بد و افزاینده کلسترول خوب را می توانید از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0