topNotif

باید و نباید های پیوند کلیه

2206 بازدید
12 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

باید و نباید های پیوند کلیه و هر آنچه که باید در مورد آن بدانیم :

پیوند کلیه سه مزیت اصلی نسبت به دیالیز دارد که عبارتند از ؛ کیفیت بهتر زندگی، کاهش مخارج ناشی از دیالیز و داروهای متعدد، کاهش چشمگیر میزان عوارض متعدد در بیماران پیوندی نسبت به بیماران دیالیزی. همه ی این عوامل باعث می شود تا بیماران دیالیزی، نوبت های چند ماهه تا چند ساله برای پیوند کلـیه را با امید و آرزوی زندگی بهتر تحمل کنند. مواردی وجود دارد که می توان به عنوان علل منع پیوند، عنوان کرد که البته بعضی از آن ها عامل منع مطلق و بعضی عامل منع نسبی هستند که افراد دارای آن ها نمی توانند عمل پیوند را انجام دهند.

عوامل منع مطلق :

وجود آشکار ایدز، هپاتیت فعال ب و ث، وجود سرطان در فرد گیرنده، بیماری های قلبی پیشرفته غیر قابل درمان، وجود التهاب حاد در گلومرول های کلیه فرد گیرنده، وجود آنتی کرهای زیان بار بر علیه کلیه دهنده که توسط آزمون کراس ماچ مشخص می شود جزء عوامل منع مطلق هستند.

عوامل منع نسبی :

سن بالا، وجود عفونت فعال، اختلالات روانی در فرد گیرنده، بیماری فعال زخم معده یا دوازدهه، وجود بیماری فعال ایمنی که باعث نارسایی کلیه شده است مثل لوپوس فعال، زیرا احتمال عود بیماری در کلیه پیوندی هم وجود دارد.

باید و نباید های پیوند کلیه

باید و نباید های پیوند کلیه

چه اقداماتی برای فرد گیرنده انجام می شود ؟

به طور استاندارد آزمایشاتی از گیرنده انجام می شود که بدین شرح است :

ارزیابی از نظر عفونت ویروسی مثل ایدز، هپاتیت، ویروس سیتومگال و ویروس ابشتین بار. ارزیابی بیمار از نظر کارکرد قلبی عروقی، اگر بیمار مشکوک به بیماری ایسکمی قلبی باشد، لازم است آنژیوگرافی شود. ارزیابی وضعیت راه های ادراری تحتانی مجرا، مثانه و حالب ها. ارزیابی و بررسی سر تا سر بدن بیمار از نظر وجود عفونت مخفی. ارزیابی بیمار از نظر وجود زخم های گوارشی بدون علامت و مخفی.

بعد از انجام این بررسی ها، بیمار کاندید پیوند شده و ارزیابی های بعدی انجام می شود، که یکی از آن ها آزمایش سرم فرد گیرنده بر علیه سلول های لمفوسیت فرد دهنده است که اگر مثبت باشد، نشانه آن است که کلیه ی دهنده در صورت قرار گرفتن در بدن گیرنده به صورت فوق حاد دفع خواهد شد و بنابراین از پیوندهای این چنینی صرف نظر می شود.

 

همچنین بخوانید: چگونگی پیوند اعضای بدن

 

شرایط فرد دهنده چگونه باید باشد ؟

دهنده چه فرد زنده باشد چه بیمار دچار مرگ مغزی، باید بیماری عفونی قابل انتقال مثل ویروس مولد ایدز، هپاتیت ب و ث نداشته باشد. البته اگر فرد گیرنده مبتلا به هپاتیت ب یا ث باشد و بیماریش فعال نباشد، می تواند از دهنده ی مبتلا به ویروس هپاتیت ب یا ث، کلیه دریافت کند. همچنین فرد دهنده نباید بیماری جسمی جدی یا فشار خون، دیابت، اختلال قلبی، بیماری کلیوی داشته باشد و از نظر گروه خونی یکسان باشد. بعد از ارزیابی تمامی این موارد فرد تحت آنژیوگرافی برای عروق کلیوی قرار می گیرد تا مشخص شود اشکال ساختمانی که می تواند مانع پیوند عروق کلیوی بشود را ندارد.

چه خطراتی فرد دهنده ی کلیه را تهدید می کند ؟

به طور کلی اگر دقت لازم در انتخاب فرد اهدا کننده کلیه صورت بگیرد، پس از اهدا کلیه مشکلاتی متوجه او نخواهد بود. به عبارت دیگر یک فرد سالم و جوان که در بررسی های اولیه متوجه سلامت او شده ایم، پس از اهدا کلیه همه ی عمر در سلامت خواهد بود و مشکل جدی متوجه او نخواهد بود. فشار خون بالا، دفع مقادیر کم پروتئین و آسیب به عروق کوچک کلیه، از عوارض نادری هستند که در افراد اهدا کننده کلیه به وجود خواهند آمد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق خارشتر را با خواص دافع سنگ های کلیه و مثانه، شستشو دهنده کلیه ها، مفید جهت سیاه سرفه و سلامتی کلیه ها، تقویت اعمال کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0