با انواع سرطان پوست و علائم آن آشنا شوید

2625 بازدید
13 مرداد 98
بهاره
,

با انواع سرطان پوست و علائم آن بیشتر آشنا شوید

پوست بخشی از دستگاه پوششی و مهمترین عضو بدن انسان است و به عنوان یک سد، اندام های داخلی بدن را از محیط بیرونی جدا کرده و آن را از قرار گرفتن در معرض مستقیم عوامل بیماری زا محافظت می کند. پوست از لایه هایی یکپارچه که قابلیت بازسازی دائمی سلول ها را دارند، تشکیل شده است. اما سرطان پوست چیست؟ سرطان پوست یک تومور بدخیم ناشی از سلول های پوستی است. متاسفانه سلول های سرطانی توانایی نفوذ به سایر بافت های بدن و در نتیجه گسترش سرطان به سایر اندام های داخلی بدن را دارند. شناسایی نشانه های سرطان و تشخیص به موقع آن به مهار آن کمک شایانی می کند. حال در ادامه این مقاله با انواع سرطان پوست و علائم آن آشنا شوید.

 

با انواع سرطان پوست و علائم آن آشنا شوید

با انواع سرطان پوست و علائم آن آشنا شوید

 

انواع سرطان پوست

از آنجایی که پوست از لایه ها و سلول های مختلفی تشکیل شده است، شاهد انواع سرطان های پوست هستیم. برخی از این سرطان ها نادر هستند و احتمال ابتلا به آن ها بسیار پایین است و یک یا دو مورد شایع ترین آن می باشند. انواع سرطان های پوست عبارتند از:

سرطان سلول پایه ای (بازال)

سرطان سلول پایه ای یا بازال (Basal-cell carcinoma) شایعترین نوع سرطان در جهان است که بیش از ۸۰ درصد تومورهای پوستی را شامل می‌شود. این بیماری معمولا بعد از 45 سالگی شروع شده و در افرادی که در معرض تابش شدید آفتاب قرار دارند، بسیار شایع است. بزرگترین عامل خطر برای این نوع سرطان پوست افزایش سن، اشعه ماوراء بنفش و نور خورشید است، زیرا ساختار DNA در هسته سلول های پوستی در معرض آسیب قرار می گیرد. خوشبختانه روند پیشرفت این نوع سرطان کند بوده و قابل درمان است.

علائم سرطان سلول پایه ای یا بازال (BCC)

از مهمترین علائم سرطان سلول پایه ای (بازال) می توان به توده های صورتی یا به رنگ پوست که به راحتی خونریزی می کنند و بیشتر در نواحی سر، گردن، صورت و دست است، اشاره کرد. همچنین، توده های زرد رنگ یا سفید مومی شکل اما سفت و همانند اسکار در این بیماری دیده می شود. سایر نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • توده هایی که همانند جوش یا اگزما که درمان نمی شوند
  • پوسته پوسته شدن روی ضایعه
  • وجود عروق خونی داخل یا اطراف توده
  • فرو رفتگی در مرکز توده

سرطان سلول سنگفرشی (SCC)

سرطان سلول سنگفرشی یا کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous-cell carcinoma) دومین نوع شایع سرطان پوست است که 20٪ از سرطان های پوستی را تشکیل می دهد. این سرطان بسیار شبیه به سرطان سلول پایه ای است و 120 برابر بیشتر در بیماران مبتلا به hypoproteinemia (کاهش غیرطبیعی سطح پروتئین در خون) وجود دارد. این نوع سرطان همانند سرطان بازال در اپیدرم پوست (لایه های خارجی یا روپوست) ایجاد می شود و هنگامی که نقطه های محدودی از بدن را درگیر کند، درمان سریع و قطعی دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، زخم ها، سوختگی ها و برخی بیماری های مزمن پوستی از عوامل خطر ابتلا به این سرطان است.

 

همچنین بخوانید:  علائم اولیه سرطان های شایع در ایران

 

علائم سرطان سلول سنگفرشی (SCC)

مهمترین نشانه های این سرطان، توده های به رنگ صورتی تا قرمز است که قابلیت رشد و بزرگ شدن دارند و حالت متورم پیدا می کنند. این ضایعات سفت و خشن بوده و قابلیت خونریزی نیز دارند. این توده ها گاهی همراه با خارش و درد هستند و برخلاف سرطان بازال، توده ها شفاف و درخشان نیستند. ضایعات ناشی از کارسینوم سلول سنگفرشی معمولا در نواحی سر، صورت، گردن، دست و نواحی که در معرض نورخورشید می باشند، ایجاد می شود، اما ممکن است در نواحی دیگری از بدن مانند دهان، داخل مقعد و یا آلت تناسلی نیز ظاهر شوند. سایر علائم سرطان سلول سنگفرشی عبارتند از:

  • زخم های قرمز رنگ یا لکه هایی داخل دهان
  • توده هایی قرمز رنگ و شبیه به زگیل در کانال مقعد یا در ناحیه تناسلی
  • زخم های مسطح با پوسته خشن با قابلیت رشد و تورم
  • ایجاد زخم یا توده روی زخم قدیمی
  • لکه های پوسته مانند روی لب که به زخم تبدیل می شوند

سرطان ملانوما

سرطان ملانوما (Melanoma) نادرترین، اما مرگبارترین و شدیدترین نوع سرطان پوست است. این سرطان، تومور بدخیم سلول های رنگدانه در پوست است که افراد سفید پوست 98٪ از بیماران مبتلا به این نوع سرطان را تشکیل می دهند. قرار گرفتن در معرض بیش از حد در معرض نور خورشید یک عامل خطرساز برای این سرطان خصوصا در افراد با پوست حساس است. البته افرادی که سابقه وراثتی، تعدد خال و ضعف سیستم ایمنی بدن دارند نیز مستعد ابتلا به این بیماری می باشند. همچنین، افرادی که در معرض نور خورشید، پرتو فرابنفش و استفاده بیش از حد از دستگاه های سولاریوم (برنزه کردن پوست) می باشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

علائم سرطان ملانوما

مهمترین نشانه های این سرطان خال ها، لکه ها و ضایعات پوستی نامتقارن، نامنظم و لبه های غیر عادی و دالبر شکل است. ضایعات این سرطان معمولا چند رنگ (سیاه، قهوه ای، قرمز یا آبی) هستند. همچنین، بزرگ شدن و تغییر در اندازه، شکل، رنگ، مرز، و یا بافت خال ها همراه با خارش و خونریزی می تواند نشانه های سرطان ملانوما باشد.

آکتینیک کراتوزیس (کراتوز فعال)

آکتینیک کراتوزیس که به آن کراتوزیس خورشیدی نیز می‌گویند، یک ضایعه پیش سرطانی یا پیش سرطان بدخیم است. این سرطان به واسطه قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید و اغلب روی صورت، لب‌ها، گوش‌ها، پشت دست و بازوها شکل می گیرد. این بیماری با نشانه هایی نظیر ضایعه های سفت، قرمز و پوسته‌ پوسته و در اندازه های مختلف دیده می شوند و گاهی با درد و خارش همراه است. کراتوز فعال در برخی افراد به سرطان پوست سلول سنگفرشی تبدیل می شود.

سرطان سلول مرکل (MCC)

سرطان سلول مرکل یا کارسینوم سلول مرکل (Merkel-cell carcinoma) نادرترین نوع سرطان پوست اما خطرناکترین نوع آن است، زیرا به سرعت رشد کرده و به سایر اندام های بدن گسترش می یابد. ضایعات این نوع سرطان توده های سفت و به رنگ قرمز، بنفش، یا صورتی است و معمولا بدون درد است.

تشخیص و درمان سرطان پوست

تنها راه تشخیص هر نوع سرطان پوستی، بیوپسی پوست (تکه ‌برداری یا نمونه ‌برداری) است. پس از تشخیص بیماری بسته به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن در بدن روش های درمانی نظیر پرتو درمانی، دارو درمانی، سرما درمانی (کرایوتراپی)، جراحی و برداشتن ضایعه توسط پزشک معالج توصیه می شود.

نکته: پس از مشاهده علائم اولیه و مشکوک به سرطان پوست به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های لازم را در اسرع وقت انجام دهید. تشخیص به موقع این بیماری به ویژه در سرطان سلول پایه ای (بازال) و سرطان سلول سنگفرشی (SCC) به مهار رشد تومورها و درمان قطعی آن کمک شایانی می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن هسته زردآلو را با خواص مرطوب کننده پوست، کاهش چین و چروک، درمان سیاهی و پف دور چشم، لایه برداری پوست، نرم کننده و تقویت کننده مو، پیشگیری و درمان سرطان، کاهش فشار خون، درمان سرماخوردگی، کاهش علائم آرتروز و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0