با تیره زغال اخته آشنا شویم

2487 بازدید
16 اردیبهشت 97
سمانه

با تیره زغال اخته آشنا شویم

تیره کوچکی از گیاهان گلدار جدا گلبرگ و شامل گونه هایی عاری از مجاری ترشحی است. تقریبا ده جنس و صد و بیست گونه دارد که عموما در نواحی گرم و معتدل نیمکره شمالی، از یکدیگر پراکندگی دارند. گیاهانی به صورت درخت یا درختچه دارای برگ های متقابل، کامل و بدون استیپول اند. گل های آن ها چهار یا پنج قسمتی، منظم، نر – ماده یا منحصرا دارای یکی از اجزا اصلی گل (پرچم یا مادگی) و مجتمع به صورت گرزن یا خوشه و یا پانیکول اند. پرچم ها به تعداد گلبرگ ها و مادگی دو برچه ای دارند که مجموعا تخمدانی دو خانه و به وضع تحتانی به وجود می آورند. در بین گیاهان تیره زغال اخته ، انواع مهم دارویی وجود ندارد.

درخت زغال اخته :

درختچه ای است به ارتفاع چهار یا هشت متر که گل های زرد و کوچک آن در فروردین ماه قبل از پیدا شدن برگ، بر روی شاخه های منشعب آن ظاهر می شود. به حالت وحشی و خودرو در بیشه ها و حاشیه جنگل ها می روید به علاوه در بعضی از نواحی مساعد نیز پرورش می یابد. برگ های آن ساده، عاری از دندانه، بیضوی نوک تیز و منتهی به دمبرگ کوتاه است.

گل های زرد و کوچک آن، به صورت گل آذین های متعدد چتر ساده، به وضع متقابل بر روی شاخه ها ظاهر می شود.در قاعده هر گل آذین آن نیز، انولوکری مرکب از چهار براکته مقعر، بیضوی و نوک تیز مشاهده می گردد.هر گل آن، چهار کاسبرگ، چهار گلبرگ و چهار پرچم در اطراف مادگی دارد. میوه آن سفت، بیضوی، به بزرگی زیتون، به طول یک تا یک و نیم سانتیمتر و دارای رنگ قرمز بسیار زیبا پس از رسیدن کامل است. طعم میوه آن ترش، کمی شیرین و رنگ آن در بعضی نژادها، مایل به سفید یا زرد است.

با تیره زغال اخته آشنا شویم

با تیره زغال اخته آشنا شویم

ارتفاع این درختچه در سن بیست تا بیست و پنج سالگی به هشت متر می رسد. عمر آن زیاد و در حدود 300 سال است. نژادهای مختلفی، به طور طبیعی و بر اثر آمیزش های متمادی، از این گیاه به دست آمده که به خلاف معمول، برگ هایی فراهم به تعداد سه تایی و گل هایی مرکب از قطعات پنج یا حتی شش تایی دارند. گل های آن، نوش فراوان و بسیار خوب برای زنبور عسل فراهم می کند. درخت زغال اخته، در منطقه وسیعی از اروپا، آسیا مانند ایران، ارمنستان، قفقاز و آسیای صغیر می روید. بررسی های علمی نشان داده است که منشا آن، نواحی مختلف اروپا و آسیای صغیر بوده است. قسمت مورد استفاده این درختچه، میوه و پوست آن است.

ترکیبات شیمیایی :

پوست درخت دارای هشت و نیم درصد تانن، مالات کلسیم، مواد پکتیک و گل آن دارای کویرستین است. در میوه آن، گلوکز، ساکارز، اسید گلی اوکسالیک و لعاب فراوان یافت می شود.

 

  همچنین بخوانید: خواص شگفت انگیز زغال اخته  

 

خواص درمانی زغال اخته :

کلیه قسمت های گیاه دارای اثر مقوی و قابض است. پوست آن به طور محسوس، اثر تب بر دارد. همچنین میوه رسیده آن، طعم بسیار مطبوع دارد و از آن در تهیه شربت، مربا، کمپوت و غیره استفاده به عمل می آید به علاوه به حالت خام مصرف می شود. میوه رسیده آن را پس از چیدن معمولا خشک می نمایند تا در فصول مختلف بتوان از آن استفاده به عمل آورند. زغال اخته در رفع اسهال، ورم روده ها، خونریزی های ناگهانی و حتی رفع تب، کمک موثر می کند. در بیماری های مختلف عفونی و تب دار، شیره روان و رقیق شده آن را برای رفع تشنگی به بیمار می دهند.

صور دارویی :

جوشانده پوست این درختچه که به آن شصت گرم رمارن و یا آنژلیک اضافه کرده با قند شیرین نموده باشند، غالبا مصرف می شود. از این جوشانده به مقدار سه فنجان یا بیشتر در روز جهت رفع تب استفاده به عمل می آورند. تجارب پزشکان نشان داده است که جوشانده پوست درختچه مذکور در رفع بیماری مالاریا اثر معالج دارد.

محل رویش :

گیلان، بیشه های نواحی مختلف البرز، آذربایجان : ارسباران، قره داغ نزدیک حسن بگلو، علی بلاغ، کالیبار در هزار متری.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوجی بری را با خواص پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین برنده رادیکال های آزاد، خواص ضد سرطانی، پیشگیری از آسیب های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم، بهبود قدرت بینایی، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0