با جوزبوا آشنا شویم

6099 بازدید
01 آبان 96
سمانه

با جوزبوا آشنا شویم

جوزبوا که به آن جوزیا، بسپاسه، حسنف، موسکا، بزبار نیز می گویند. (هسته میوه یک درخت وحشی است). گیاهی است که بیشتر در جزایر جاوه و اطراف آن و مقداری در خاک انگلستان می روید. درخت آن کمی کوچکتر از درخت گردو و برگ آن هم شبیه گردو است ولی کمی کوچکتر و باریک تر از برگ گردو. میوه آن هم کمی باریک تر از میوه گردو بوده و مانند گردو دارای سه پوست می باشد و تقریبا شبیه به میوه بلوط و مانند آن در غلافی قرار دارد.

میوه این درخت به نام جوزبوا مصرف دارویی دارد.طبیعت آن گرم و خشک است و روی خواصی که دارد کرم سریعا آن را می خورد و باید در نگهداری آن دقت کافی به عمل آید.

jozboa attarak photo

با جوزبوا آشنا شویم

خواص جوزبوا :

خواص عمده آن به عنوان مقوی معده و کبد و مخصوصاً در سرد مزاجان قوای آن ها را تأمین می نماید. دارویی است مفرح و لطیف کننده اعضا بدن و کمی حالت سکر و مستی ایجاد می کند. حافظ حرارت غریزی بدن بوده هضم غذا را آسان و اشتها آور و ورم سرد کبد را دفع و قدرت جنسی را زیاد می گرداند. ماهیچه های مری و غم المعده را قوی کرده و دهان را خوشبو و بوی بد عرق بدن را زایل می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات جوزهندی

 

اسهالی که در اثر کثرت رطوبت معده و ضعف قدرت جذب باشد بهبودی می بخشد و برای درمان اسهال آن را کباب کرده میل می نمایند. در هند و چين معتقدند كه گرد مغز جوزبوا اگر با برنج جوشانيده و پخته و خورده شود براي رفع اسهال خوني، تسكين دردهاي شكم و بي اشتهايي بسيار نافع است.

اگر ضماد آن با افسنطين و عسل تهيه شود براي رفع خونمردگي و كوفتگي اعضا مفيد است.

ضماد آن بر سر و پیشانی سر دردهایی را که با مزاج سرد همراه باشد تسکین می دهد. مقدار خوراک آن تا دو مثقال (ده گرم) است و افراد گرم مزاج آن را با تخم گشنیز و یا با گل بنفشه مصرف می نمایند.

نکته :

  • مصرف زیاد یا تکرار در مصرف آن شخص را قدری عصبانی و بدخلق می نماید.
  • همچنین دارای مضراتی همچون سمی، مصرف آن برای زنان باردار مفید نیست، بدخلقی، کم کردن اشتها و قدرت حافظه، ورم پروستات می باشد.

فراموش نکنیم :

جوزبوآ دارای خواص محرک، ضد عرق، قابض، از بین برنده بوی دهان، تقویت بینایی، طحال، مدر، سخت ادراری، نفخ معده، استفراغ، شادی آور، سردرد (ضماد)، اسهال، رماتیسم، چاقی، احتمال نوزاد پسر را بالا می برد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوزهندی را با خواص درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده، تسکین و درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قوای جنسی، درمان عدم کنترل ادرار، ضعف عمومی، درمان اختلالات کبد و طحال،  بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0