topNotif

با حرکت درمانی و انواع آن آشنا شوید

2798 بازدید
22 مهر 97
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با حرکت درمانی و انواع آن آشنا شوید

حرکت درمانی چیست؟

حرکت درمانی مجموعه ای از حرکات و نرمش های ورزشی است که جهت بهبود وضع تعادل بدن و هماهنگ نمودن حرکات آن به کار می رود. همچنین از حرکت درمانی برای معالجه و درمان بعضی از بیماری ها و ناراحتی هایی که معلول کم تحرکی و یا پرداختن غیر اصولی به حرکات و فعالیت های بدنی هستند، نیز می باشد.

با حرکت درمانی و انواع آن آشنا شوید

با حرکت درمانی و انواع آن آشنا شوید

 

انواع حرکات در حرکت درمانی

در حرکت درمانی عموما با دو نوع حرکت سر و کار داریم و با استفاده از این دو روش به درمان و مداوای بیماران می پردازیم که آن دو نمونه عبارتند از:

  • حرکات فعال
  • حرکات غیر فعال

حرکات فعال: حرکاتی که توسط انقباض عضلانی خود فرد صورت می گیرد و نیروی خارجی در آن دخالت ندارند مانند خم کردن آرنج یا زانو توسط خود فرد.

حرکات غیر فعال: حرکاتی که توسط نیروی خارجی صورت می گیرد مانند خم کردن آرنج یا زانو توسط فرد دیگر.

معمولا حرکاتی که به صورت مقاومتی انجام می گیرند از انواع حرکات فعال هستند و تغییراتی را در عضله و بدن مانند هاپروتروفی (افزایش قدرت و افزایش استقامت) ایجاد می کنند. حرکات غیر فعال معمولا زمانی انجام می گیرند که یا فرد به دلیلی نمی تواند حرکتی را شخصا انجام دهد و یا محدودیت حرکتی دارد و یا اینکه عضلات حرکت دهنده مفصل فلج می باشند.

 

همچنین بخوانید: کاربرد فیزیوتراپی در درمان و کنترل بیماری ها

 

آثار حرکت درمانی

انجام تکنیک ها و روش های مختلف حرکت درمانی موجب تغییرات متعددی در بافت های بدن می گردد. در اینجا به مهم ترین اثرات و نتایج حرکت درمانی در بدن اشاره می شود.

  • حرکت درمانی باعث تسریع در بهبودی بیماری فرد می شود.
  • حرکت درمانی موجب به کار گیری حداکثر عضلات و اندام های سالم شخص می شود.
  • حرکت درمانی موجب اعتماد به نفس در فرد می شود. اغلب افرادی که در اثر بیماری مدت ها بدون تحرک بوده اند، با انجام حرکت درمانی از لحاظ روحی اعتماد به نفس خود را دوباره به دست می آورند.
  • انجام نرمش های حرکت درمانی مانند سایر تمرینات ورزشی دیگر تاثیرات فیزیولوژیکی دارد مانند: افزایش کارایی قلب، بهبود وضع سیستم تنفسی، افزایش گردش خون، بهتر شدن تغذیه عضلات و بافت ها و تقویت عضلات.
  • حرکت درمانی موجب هماهنگی بین سیستم عصبی و عضلانی می شود مانند بیماران سکته مغزی
  • با حرکت درمانی می توان بعضی از مهارت های از دست رفته را دوباره کسب نمود.
  • یکی دیگر از تاثیرات حرکت درمانی، جلوگیری از ضعف و لاغری عضلات است. در اثر عدم استفاده از عضلات، پس از مدتی حجم فیبر های عضله کاهش می یابد بدین ترتیب عضله دچار ضعف و لاغری می شود.
  • انجام حرکت درمانی به طور مداوم، نقش مهمی در اصلاح وضعیت افرادی که دچار انحرافاتی در بدن خود هستند، دارد. مانند انحرافات ستون فقرات، انحنا در استخوان پا، افتادگی شانه و غیره.
  • اگر حرکت درمانی به مدت کافی (حداقل ده دقیقه) انجام شود موجب ترشح برخی هورمون ها مثل آندروفین می گردد. این هورمون ها موجب شادابی و نشاط می شوند در نتیجه حرکت درمانی راهی است برای غلبه بر ناراحتی های روحی و روانی فرد.
  • حرکت درمانی همچنین موجب ایجاد آرامش و راحتی در فرد می شود. در اصطلاح به حرکاتی که موجب آرامش فرد می شود، تمرینات شل کننده عضلات یا ریلکسیشن می گویند.

حرکت درمانی برای چه افرادی مفید است؟

حرکت درمانی برای افرادی که نقصی در اعضای حرکتی خود دارند مفید است مانند افرادی که دچار آسیب دیدگی نخاعی، ناهنجاری های حرکتی مادرزادی، بی حرکتی موقت بر اثر بیماری، بیماری های التهاب استخوانی و غضروفی و حتی افرادی که مشکلات روحی از جمله افسردگی دارند، موثر واقع می شود. حرکت درمانی حتی برای افراد سالم نیز مفید است چرا که موجب تقویت عضلات بدن می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0