با خواص آدامس چیکل آشنا شویم

2144 بازدید
07 مهر 97
سمانه

با خواص آدامس چیکل آشنا شویم

آدامس چیکل (Chicle gum) از شیره درختی است که در اثر شکاف در تنه آن استخراج می شود و به شکل سقز در می آید، تهیه می شود. در این مطلب با گیاه آدامس چیکل و خواصش، نحوه استفاده از آن و ترکیبات شیمیایی آن آشنا می شویم.

adams1 attarak photo

با خواص آدامس چیکل آشنا شویم

مشخصات آدامس چیکل چیست ؟

درختی است نسبتا بلند، ارتفاع آن 20 -25 متر، برگ های آن کامل، متناوب، براق و سبز تیره است. میوه آن تخم مرغی شکل در ابعاد یک لیمو به رنگ مایل به خاکستری، گوشتی و رنگ گوشت آن زرد مایل به قرمز و لذیذ و شیرین که بی درنگ پس از چیدن باید مصرف شود. در داخل میوه دانه های آن قرار دارد. این درخت که در آغاز از سرزمین آمریکای مرکزی برخاسته است در حال حاضر تقریبا در تمام مناطق حاره و نیمه حاره می روید و کاشته می شود. در هندوستان در مدرس، بمبئی و سرتاسر مناطق حاره آن می روید و کاشته می شود. وجود این گیاه در ایران تا به حال گزارش نشده است.

 

همچنین بخوانید: گیاه خینجوک را بشناسیم

 

ترکیبات شیمیایی آدامس چیکل شامل چه مواردی است؟

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه گلوکوزید، تانن، ساپونین و آلکالوئید ساپونین یافت می شود. در مغز دانه های گیاه در حدود 20 درصد چربی مایع وجود دارد ضمنا دارای یک درصد ساپونین و 0/08 درصد یک ماده عامل تلخ به نام ساپوتی نین یافت می شود. در پوست درخت شیرابه ای یافت می شود که به نام چیکل معروف است و در ساختن آدامس طبی چیکل کاربرد دارد. گوشت میوه رسیده آن منبع غنی ویتامین ب می باشد.

خواص آدامس چیکل را بدانیم.

در هند از میوه آن برای پیشگیری حالت صفراوی و عارض شدن تب می خورند. از پوست درخت به عنوان تونیک و تب بر استفاده می شود و تخم آن مدر است. در چین جوشانده پوست درخت که قابض است را برای قطع اسهال و به عنوان تب بر در مورد تب مالاریا می خورند. دانه های گیاه از یک قشر رزین پوشیده شده که به دانه خاصیت ملین می دهد. در شبه جزیره مالایا از میوه نارس آن به عنون تریاق در موارد مسمومیت های حاصله از مسهل های شدید می خورند. ضمنا در مورد اسهال خفیف نیز مفید است و کمی خاصیت کرم کش دارد.

صمغی که از شیرابه درخت گرفته می شود پس از تصفیه و افزودن مواد معطر نظیر وانیل و عصاره نارنج و… به صورت آدامس چیکل در می آید که در بازار بین المللی به خصوص در آمریکای شمالی عرضه می شود. در این سقز مقدار زیادی تانن، صمغ آرابان و قند و اکسالات کلسیم وجود دارد. این آدامس تونیک است و خاصیت توبر کولو ستانیک دارد. در عصاره آبی پوست درخت آلکالوئید، تانن و موارد کی نونیک یافت می شود. ولی به هر حال عصاره آبی پوست خاصیت توبر کولو ستاتیک یا ضد سل سقز خام را ندارد. از چربی مایع موجود در دانه گیاه بیشتر در صنعت صابون سازی استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0