topNotif

با خواص خاکشیر آشنا شویم

1894 بازدید
11 مرداد 97
سمانه
,

با خواص خاکشیر آشنا شویم

در کتب طب سنتی آن را نوعی از تودری ذکر می کنند و در برخی کتب با نام های خبه، شفتره، بذر الخمخم و بزر الخمخم آمده است. در عین حال در بعضی کتب دیگران بذر الخمخم  را برای تودری ذکر می کنند. در اصفهان خاکشی و در مازندران شلم بی گویند و نام عمومی آن نیز خاکشیر است.

مشخصات خاکشیر

خاکشیر گیاهی است یک ساله یا دو ساله به بلندی حدود 80 سانتیمتر قسمت پایین گیاه دارای پوششی از کرک و بالای گیاه بدون کرک و در بعضی موارد تمام گیاه بدون کرک است و برگ ها دارای بریدگی های عمیق و 2-3 بار تقسیم شده است. گل های آن زرد رنگ است. میوه خورجین درازی می باشد به طول 15-35 میلی متر و عرض یک میلیمتر به حالت راست و در داخل غلاف خورجین دانه ها قرار دارند. تخم آن ریز کمی دراز و در دو رنگ است یکی مایل به قرمز و طعم آن کمی تلخ و دیگری به رنگ قرمز تیره است.

این گیاه در اغلب مناطق چین می روید و معمولا از شانگهای و پکن تخم آن به داروخانه های سرتاسر چین صادر می شود. در هندوستان در قسمت هیمالیای معتدله از کشمیر تا کومائون در ارتفاعات 1600- 4000 متر و ارقامی از آن در پاکستان در پیشاور می روید. در ایران گونه یاد شده در کلاک کرج، بین تهران و سمنان، توچال دماوند، لشگرک و در مناطق شمالی ایران در مازندران و سایر مناطق شمالی انتشار دارد.

با خواص خاکشیر آشنا شویم

با خواص خاکشیر آشنا شویم

خواص و کاربرد خاکشیر را بدانیم.

در چین از تخم خاکشیر به عنوان ملین و تب بر و برای تسکین التهاب پوست از جمله کهیر استفاده می شود. در هندوستان از گل ها و برگ های گیاه به عنوان قابض و داروی رفع کمبود ویتامین ث استفاده می شود. تخم خاکشیر که تلخ است را برای نرم کردن سینه و به عنوان تونیک و در موارد برونشیت به عنوان تب بر و در موارد اسهال خونی استفاده می کنند. تخم خاکشیر را برای دفع کرم معده و در موارد سنگ کلیه نیز می خورند. مرسوم است 8 گرم از تخم خاکشیر را با شربت قند مخلوط کرده و برای کاهش تب و کهیر بلع می کنند.

 

همچنین بخوانید: درمان سنگ کیسه صفرا با رژیم غذایی ساده

 

اما از نظر حکمای طب سنتی ایران خاکشیر از نظر طبیعت گرم و تر است و از نظر خواص معتقدند که برای تقویت معده و هاضمه و ازدیاد اشتها و برای رفع گرفتگی آواز و روشن شدن رنگ چهره مفید است ضمنا برای کاهش حدت سرخجه، سرخک، جدری یا آبله و مخملک می خورند و نافع است. اگر حدود 6 گرم از آن خورده شود برای اخراج اخلاط سینه و ریه مفید است و اگر مخلوط با شیر خورده شود برای باز شدن رنگ چهره و افزایش نیروی جنسی نافع است.

روش مصرف خاکشیر

معمول است که آن را در آب یا شیر و به هرحال با شکر شیرین کرده و به صورت شربت می خورند. اگر تخم خاکشیر را سنگ شو نموده و با گلاب یا با آب خالی بجوشانند تا شکفته شود و قدری از آن بخورند قی آور است و از آن در موارد مسمومیت که لازم است قی آورده شود استفاده می شود. شیافی که از تخم خاکشیر تهیه می شود و در مهبل می گذارند برای التیام زخم رحم و کمک به وضع حمل مفید است. در برخی مزاج ها خوردن خاکشیر ایجاد سردرد می کند در این موارد باید با کتیرا خورده شود، مقدار خوراک آن 8 -10 گرم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خاکشیر را با خواص دفع سنگ کلیه، رفع یبوست، تنظیم کننده فشار خون، تب بر، تنظیم کننده دستگاه گوارشی، تقویت کننده قوای جنسی، برطرف کننده جوش های صورت، درمان لاغری، بدون هیچ اسانس و نگهدانده شیمیایی از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0