با خواص گیاه غازیاغی یا کلاغ پا آشنا شوید

13092 بازدید
25 آبان 97
بهاره
,

با خواص گیاه غازیاغی یا کلاغ پا آشنا شوید

غازیاغی (پاغازه، قازیاقی، پنجه غاز، پای غاز، پای زاغ، پای کلاغ، کلاغ پا) با نام علمی Falcaria Vulgaris، گیاهی است علفی و خودرو که در روی چمن ها و باغ ها می روید. از خانواده چتریان است. ارتفاع آن حدود 20 تا 30 سانتیمتر است و برگ های آن سه قسمتی است و به شکل پای زاغ و کلاغ است و از این جهت است که آن را کلاغ پا نامیده اند. به علت شباهت این گیاه به پای مرغان (غاز)، به ترکی آن را پنجه غاز یا قازیاقی (غازیاغی) می نامند.

با خواص گیاه غازیاغی (کلاغ پا) آشنا شوید

با خواص گیاه غازیاغی (کلاغ پا) آشنا شوید

 

اندام خوراکی آن برگ گیاه است. طعم برگ ها قدری تند و قابض و کمی شیرین مزه بوده و مختصری رنگ زرد دارد. ریشه آن تقریبا دایره ای شکل و گره دار است و گره ها نیز دایره ای شکل اند. رنگ ظاهر ریشه گیاه مایل به زرد است ولی چنانچه سائیده شود بسیار سفید و به رنگ سورنجان می گردد. تخم آن شبیه به سیاه دانه و ریزتر از آن است و بسیار مورد توجه می باشد. این گیاه در آخر بهار می روید و خیلی دوام ندارد.

موارد استفاده گیاه غازیاغی (کلاغ پا)

برگ این گیاه را در بیشتر جاها مثل شوید به برنج اضافه کرده، می خورند. روستائیان و مردم بعضی شهرهای ایران برگ این گیاه را به صورت سبزیجات می خورند و گاهی با آن کوکو درست می کنند. اما مردم قدیم جهت مداوای نوعی کمر درد که ماهیچه های کمر سفت و سخت شده باشند استفاده می کردند. بدین صورت که، ضمن انداختن پوست دنبه گرم کرده بر کمر، برگ این گیاه را با کله بزغاله همراه با مغزش به صورت آبگوشت پخته و می خورده اند.

ضمنا لازم به تذکر است که این عمل برای درمان گرفتگی و درد دیگر ماهیچه های بدن نیز مفید می باشد. اگر غازیاغی را از ریشه خاک بیرون آورده و همه اعضا آن را پس از خشک کردن پودر کرده با مقداری آب بجوشانند تا قوام آید و شربت حاصل را (که در ظرف شیشه ای نگه داری می شود) بر روی دردهای مفاصل بر عضو دردناک بمالند مفید بوده و معالجه را تسریع می کند. از غازیاغی به صورت سبزی خوراکی (به صورت خام یا پخته در غذا)، ضماد، دمنوش استفاده می شود. همچنین روغن غازیاغی خواص بسیار زیادی دارد.

خواص درمانی گیاه غازیاغی (کلاغ پا)

  • طبیعت این گیاه گرم و خشک است.
  • ضد درد است.
  • پاک کننده دستگاه تنفسی از خلط ها است و بر طرف کننده مواد اضافی جمع شده در اعضا بدن است.
  • خاصیت ادرار آوری دارد و شستشو دهنده کلیه و مثانه است.
  • اگر ضماد آن را که خشک کننده بسیار قوی است بر پوست و آثار جوش پوستی بمالند بسیار مفید است.
  • برای زخم و جای نیش حشرات مفید واقع می شود.
  • استفاده از ضماد یا شستشو چشم با غازیاغی برای رفع ورم و التهاب چشم موثر است.
  • به دلیل وجود ویتامین ث بالا در برگ و ساقه این گیاه برای تقویت لثه بسیار مفید است.
  • برای معالجه برص یا داءالصدف یا پیسی (ویتیلیگو) و لکه های سفید پوست، بیمار باید در هوای گرم بنشیند و محل پیسی را در مقابل نور خورشید قرار دهد و از معجون زیر استفاده نماید: غازیاغی یک مثقال، عسل یک قاشق غذاخوری، عاقرقرحا نیم مثقال، تربد نیم مثقال، زنجبیل شش نخود که باید معجون زیر را بعد از خوردن مسهل میل نمایند:

دستورات مسهلی

  • بیمار باید چهار روز آش های ملین و ترش میل نماید.
  • بعد از ناهار و شام در این چهار روز دو مثقال گل قند میل نماید.
  • از روز پنجم تا پانزدهم به مدت ده روز، آب دوغ به اضافه گل سرخ و خیار میل کند.
  • از روز پانزدهم تا سی ام به مدت پانزده روز معجون بالا را روزانه میل نماید. بیمار می تواند از غازیاغی تنها بدون داروهای دیگر استفاده کند.

مشابه گیاه قازیاقی برای بیماری های پوستی که به صورت مالیدنی مصرف می شوند، کندر است.

نکته: این دارو برای کبد خوب نیست، مخصوصا در هنگام بیماری های سخت کبد، مثل یرقان حاد، اگر لازم شد در این حالت مصرف شود باید با سکنجبین به بیمار داده شود و نیز برای بیماری های کلیه خوب نیست که اگر هم مصرف آن ضروری به نظر رسید باید به داروها کتیرا اضافه کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر غازیاغی را با خواص درمان ضایعات پوستی، چروک صورت، نیش حشرات، درمان مجاری ادراری، کنترل کننده فشار خون، محافظت از کبد و مثانه، درمان اسهال، درمان سنگ کلیه، جلوگیری از نقرس، درمان روماتیسم، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0