با صنعت عطرسازی آشنا شوید

2974 بازدید
17 مرداد 97
سمانه

همه چیز درباره صنعت عطرسازی

صنعت عطرسازی یکی از صنایع بسیار پیچیده و ظریف به شمار می رود که سابقه تاریخی آن به سده های پیش بر می گردد. عطرهای طبیعی را از گل ها و گیاهان معطر و برخی را از مواد حیوانی به دست می آورند. هر عضوی از گیاه اعم از برگ، گل، ساقه، پوست، ریشه و دانه آن برای استخراج عطر می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در اسانس گل ها و گیاهان معطر تا آنجا که مربوط به صنعت عطرسازی است سه قسمت متمایز از هم وجود دارد : ترپان ها، اجزا اصلی، تفاله ها این جداسازی بر اثر تقطیر عصاره گیاه در درجات حرارت مختلف به دست می آید. در صنعت عطرسازی فیکساتورها یا مواد ثابت کننده سهم بزرگی به عهده دارند. مواد ثابت کننده طبیعی غالبا از پاره ای غدد حیوانی به دست می آید مانند مشک، که از نوعی آهو یا گاو وحشی یا گوزن به دست می آید، یا عنبر که از نوعی نهنگ تهیه می شود.

این نکته قابل ذکر است که برخی از این مواد در حالت طبیعی دارای بوی نامطبوعی هستند اما هنگامی که کاملا رقیق شوند به طور باور نکردنی خوشبو می شوند. اضافه کردن این مواد به عطرهای گیاهی موجب دوام و تثبیت آن ها می شود. در ترکیبات عطرهای مصنوعی که هر روز شیوع بیشتری پیدا می کند از ترکیبات شیمیایی معطر استفاده می شود که معمولا این مواد از قطران زغال سنگ به دست می آید. با این حال در بسیاری از ترکیبات عطرهای صنعتی کاربرد مقدار کمی از عطرهای طبیعی ضروری و غیر قابل اجتناب است.

با صنعت عطرسازی آشنا شوید

با صنعت عطرسازی آشنا شوید

فراگیر شدن عطر در محصولات بهداشتی و آرایشی

در یک ماده آرایشی و بهداشتی از عطرها به منظور پنهان کردن برخی بوهای نامطلوب و همچنین نیروی جذب و کشش به سوی آن ماده آرایشی در اثر بوی خوش استفاده می شود. لزومی ندارد که از اهمیت بوی خوش در مواد بهداشتی و آرایشی مخصوص بدن و همچنین وجود آن ها در پمادهای داروئی، پاک کننده ها و پودرها و همچنین شیرینی ها و محصولات خوش عطر دیگر، سخن بسیار گفت زیرا اهمیت آن ها مشهود هستند. بنابراین همین امر یعنی تماس روزمره با این مواد و فرآورده ها امری است مسلم، ولی با توجه به استفاده از آن ها موادی که در حال حاضر به صورت تجاری تهیه و در بازار قرار می گیرند نسبتا ایمن می باشند. بخش معطر مواد آرایشی یکی از منابع اصلی ایجاد حساسیت این مواد است.

در طول سالیان گذشته دلایل مربوط به معطر کردن محصولات خانگی و تکنو شیمیایی ماهیت خود را تغییر داده اند و این مسئله به خصوص در مورد پودرهای شوینده صادق می باشد در حالی که قبلا نقش اسانس های معطر کننده تنها به پوشانیدن بوهای حاصله از چربی های فاسد شده صابون موجود در پودر که باعث ایجاد بوی نامطبوع در محصول یا در طی عمل شستن و یا بر روی لباسهای شسته محدود می گردید امروزه خصوصیت مهم مورد نظر در این اسانس ها قدرت آنان در به وجود آوردن بوی تازگی و خوشایند و پایداری بر روی لباس های شسته شده می باشد.

 

همچنین بخوانید: بخور و بوئیدنی های طبیعی

 

پژوهش های انجام شده در کشورهای اروپایی نشان می دهد که لباس های شسته شده خوشبو را تنها به صورت یک تجلی دیگر از زندگانی لوکس نباید در نظر گرفت بلکه استفاده از لباسی که بوی خوش دارد احساس تمیزی و تازگی بیشتر به شخص استفاده کننده و اطرافیان می دهد که این خود باعث ایجاد روحیه بالاتر و تعادل روانی بهتر در فرد می شود که در نهایت منجر به افزایش توان بازدهی فرد در جامعه می گردد و در حال حاضر به صورت یک عامل تعیین کننده در روش های تبلیغاتی کمپانی ها برای عرضه یک محصول و در اختیار گرفتن درصد بیشتری از بازار فروش در آمده است. این تغییر مخصوصا در مورد تبلیغات پودرهای شوینده مشهود می باشد که به جای صحبت از قدرت شویندگی بیشتر تاکید در تازگی و بوی خوش لباس های شسته و خشک شده دارد.

این تحولات با به وجود  آمدن شوینده های سنتتیک جدید و رونق شستشو با ماشین لباسشویی آغاز گردیده و کارخانجات سازنده اسانس با تجهیز متخصصین عطرساز با مواد شیمیایی معطر جدید و پیچیده و غیر عادی عامل مهمی در این تحول بودند. حتی پیش از آغاز قرن حاضر مادربزرگ های ما روش های ساده و موثری برای این کاستی ابداع کرده بودند. آن ها ابتدا گیاهان و ادویه جات خوشبو و بعدها صابون های گران قیمت و کارت های آغشته به عطر را داخل صندوقچه های حاوی لباس قرار می دادند تا بوی نامطبوع لباس ها را از بین ببرند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بهار نارنج را با بوی معطر و دلنشین و خاصیت کاهش چین و چروک، کاهش آکنه و جوش، کاهش استرس، جوان سازی پوست و افزایش میل جنسی بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0