با گیاه مهر طلایی در طب سنتی آشنا شویم

3977 بازدید
03 مهر 97
سمانه

بد نیست با گیاه مهر طلایی در طب سنتی آشنا شویم

به فارسی مهر طلایی و در کتب قدیم به نام ختم ذهبی آمده است.

مشخصات مهر طلایی

گیاهی است علفی و چند ساله ساقه زیرزمینی آن که در طب سنتی مورد نظر است کوتاه به ضخامت یک انگشت گره دار به رنگ زرد تیره است. تهوع آور است و بسیار تلخ است و پس از شکستن رنگ زردی از آن خارج می شود و اگر خورده شود رنگ آب دهان را زرد می کند. سابقا به خصوص در بعضی مناطق آمریکای شمالی که محل رویش این گیاه است برای آن که ابریشم و کرک و پارچه را به رنگ زرد در آورند، از آن استفاده می کردند.

بلندی گیاه 30-50 سانتیمتر است که در روی ساقه آن چند برگ پنجه ای و دندانه دار وجود دارد و گل آن سفید کثیف، میوه آن شبیه تمشک بزرگ قرمز رنگ و دانه های آن سیاه است. تکثیر آن معمولا از راه کشت ساقه زیرزمینی آن است. این گیاه بومی آمریکای شمالی و کانادا است.

با گیاه مهر طلایی در طب سنتی آشنا شویم

با گیاه مهر طلایی در طب سنتی آشنا شویم

خواص گیاه مهر طلایی

سابقا در فرانسه به عنوان داروی منقبض کننده عروق خونی در موارد بواسیر و عادت ماهیانه دردناک این دارو تجویز می شده است و به طور کلی این دارو یعنی ساقه زیرزمینی گیاه مهر طلایی از داروهای مقوی و ضد تب نوبه ای و مدر است و برای خونریزی رحمی و قطع خون روی در فواصل عادت ماهیانه نیز مفید می باشد و برای این کار عصاره مایع ساقه زیرزمینی را تا 80 قطره در روز در 4 دفعه می خورند.

روش تهیه عصاره مایع مهر طلایی:

ساقه زیرزمینی خشک گیاه را گرفته کوبیده و خوب نرم می کنند و به مقدار 1 واحد برداشته و 2 واحد الکل 90 درجه و 10 واحد آب مقطر نیز آماده می کنند. ساقه زیرزمینی خشک را ساییده و خرد شده و ساییده شده آن را با سه چهارم الکل و یک چهارم آب مخلوط کرده و آن را تبخیر می نمایند که در حد عصاره غلیظ شود. سپس عصاره غلیظ شده را در باقی مانده الکل و آب مخلوط می کنند تا آماده مصرف شود. از این دارو 80 قطره در روز مصرف می شود.

در استعمال خارجی در موارد شقاق پستان می توان از جوشانده 60 گرم ساقه زیرزمینی در 1000 گرم آب استفاده نمود به این صورت که روی موضع مالیده شود. از اکسیداسیون ماده عامل هیدراستین ماده ای به نام هیدراستینین به دست می آید که گردی است سفید رنگ، خیلی کم در آب محلول ولی در اتر و الکل حل می شود و مصرف آن در اقسام خونریزی ها و خونریزی رحم و ورم رحم به صورت تزریق زیرجلدی حدود 5 سانتی گرم طبق دستور پزشک به کار می رود.

 

همچنین بخوانید: گیاه دارشیشعان را بشناسیم

 

دیگر خواص گیاه مُهر طلایی:

از این گیاه به عنوان آنتی بیوتیک و یا برای تحریک سیستم دفاع بدن و در موارد کمک به عادت ماهیانه شدید از این گیاه به صورت دم کرده و یا تنتور استفاده می شود. برای تهیه دم کرده نصف تا یک قاشق مرباخوری از گرد ریشه گیاه را در یک پیمانه 200 گرم آب جوش ریخته صبر کنید تا 10 دقیقه خیس بخورد و تا دو پیمانه در روز بخورید و چون این دم کرده تلخ است با عسل و یا آب لیمو ترش و یا نوشابه مطبوع ساده دیگری که مزه آن را بهبود بخشد خورده می شود.

در موارد پیوره و لثه های ملتهب بیمار مقداری از دم کرده را در فنجانی ریخته و مسواک را در آن فرو برده و دندان ها را با آن مسواک می کنند. از این گیاه به کودکان زیر دو سال و زنان باردار و مادران شیرده نباید داده شود در مورد سایر اشخاص از مقدار کم شروع و به تدریج مصرف آن تا حداکثر مجاز برسد.

نکته:

مواد فعال این گیاه دارای خواص متفاوتی در مورد فشار خون هستند. بنابراین ممکن است فشار خون را کاهش دهد ولی ماده هیدراستین ممکن است افزایش دهد بنابراین اشخاص با فشار خون بالا و بیماران قلبی و بیماران مبتلا به دیابت و اشخاصی که ناراحتی چشم گلوکوما دارند بهتر است از مصرف آن خودداری نمایند.

چون گیاه مهر ذهبی گران است متاسفانه در عرضه آن در بازار بین المللی اغلب تقلب هایی رخ می دهد که باید در موقع خرید توجه نمود. یک نوع از این تقلب ها این است که آن را با گیاه عرق الدم مخلوط می کنند، ریشه این گیاه زمانی که تازه است قرمز است ولی وقتی که خشک شد زرد رنگ می شود و با ریشه گیاه مهر ذهبی قابل اشتباه است و مزه آن هم همانطور تلخ است ولی دارای آثار متفاوتی است، پس در هنگام خرید نهایت توجه را داشته باشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0