با گیاه کبوده و خواص آن آشنا شویم

3719 بازدید
13 مهر 97
سمانه

بد نیست با گیاه کبوده و خواص آن آشنا شویم

در مناطق مختلف ایران انواع گیاه کبوده با نام های محلی متفاوتی شناخته می شود از جمله در تهران، یزد و اصفهان کبوده، در همدان شال، در ییلاقات شمال ایران سفیدار، اسفیدار و اسپیدار، در آمل تورزی، در زنجان آلاچنار، در آذربایجان کلم بر و کله میر و کلکلی، در مراغه قره قواخ و گوی قواخ، تبریزی قلمه، سیاه قلمه و گوی قلمه، در نهاوند تخم پشام و در تویسرکان سفید چو گووه نام نهادند. در کتب طب سنتی با نام های عربی آن غرب وحور ازرق آمده است. در فارسی آن را کبوده نامند. در این مطلب به بررسی خواص، ترکیبات شیمیایی، نحوه استفاده از این گیاه پرداخته می شود.

با گیاه کبوده و خواص آن آشنا شویم

با گیاه کبوده و خواص آن آشنا شویم

مشخصات کبوده را بدانیم.

کبوده درختی است که در مناطق استپی نیم خشک ایران کشت می شود. بلندی آن متوسط و تا 20 -25 متر می رسد. درخت پایه نر کبوده اغلب در اطراف تهران و پایه های ماده آن در آذربایجان دیده می شود. پوست تنه آن صاف به رنگ روشن تا سفید است و در درختان کهن تیره می باشد. شاخه های یک ساله آن نمدی و خاکستری است. جوانه های سفیدار خشک و کرک دار است. برگ های انتهایی شاخه های بلند بریدگی عمیق است که اغلب سه بریدگی دارد و هر قسمت از برگ نوک تیز و به نوبه خود دارای دندانه است.

 

همچنین بخوانید: نکات مهم مراقبت از دندان

 

این برگ ها دارای دمبرگ کوتاه می باشند. ولی برگ های شاخه های کوتاه تخم مرغی بدون بریدگی و دندانه دار و دارای دم برگی دراز است. شاتون های گل های کبوده دراز به طول 8-10 سانتیمتر می باشد. تکثیر این درخت از طریق قلمه زدن و پاجوش انجام می گیرد. در تهران سرتاسر مناطق شمال ایران، آذربایجان، اصفهان، کرمان و سایر مناطق ایران اغلب کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی کبوده را بشناسیم.

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ های کبوده گلوکوزیدهای پوپولین و سالیسین و در جوانه های آن یک ماده تلخ مزه وجود دارد. در پوست درخت علاوه بر گلوکوزیدهای فوق یک ماده زرد رنگ نیز یافت می شود.

خواص –کاربرد کبوده را بدانیم.

کبوده از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک است. پوست آن تونیک و برای تصفیه خون به کار می رود و در استعمال خارجی برای رفع بیماری های پوستی مفید است. به علاوه پوست آن قابض است و ضد عفونی کننده و در موارد سرماخوردگی و برای جلوگیری از خونریزی و قطع سیلان های داخلی مفید است و کاربرد موضعی در مورد گواتر دارد. سر شاخه های جوان آن تصفیه کننده خون است و برای معالجه دل درد و رفع تورم طحال به کار می رود. جوشانده برگ آن برای دندان های پوسیده و خراب شده و به طور کلی در موارد پوسیدگی های استخوان سینوس مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گشنیز را با خواص بادشکن، ضد آفت و جوش، ضد کرم و باکتری معده و روده، نیرودهنده، مفید در بیماری های عفونی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

   
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0