topNotif

با گیاه گندواش آشنا شویم

9624 بازدید
19 مرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با گیاه گندواش آشنا شویم خواص آن را بدانیم

در این مطلب با گیاهی به نام گندواش و نوع دیگری از آن که در ادامه ذکر می شود، آشنا می شوید؛ همچنین خواص، نام های محلی و طریقه استفاده از این گیاهان دارویی در ادامه گفته شده است.

گونه دیگری از آرتمیزیا در ایران می روید که نام محلی آن در اطراف رشت واش و گندواش و در مازندران گن نما است. این گیاه که در چین به طور وسیعی مصرف دارویی دارد و در ایران نیز در تمام سر تا سر شمال ایران در مازندران و گیلان و بندر گز می روید.

مشخصات گندواش

گیاه یک ساله است، برگ های آن ریشه ای نسبتا دراز با دمبرگ و گل های آن کوچک است.

ترکیبات شیمیایی گندواش شامل چیست ؟

از نظر ترکیبات شیمیایی در گیاه وجود سینئول یا اوکالیپتول، آرتمیز یاکتون، ایزو آرتمیزیاکتون، کادینن و کاریوفیلن تایید شده است.

با گیاه گندواش آشنا شویم

با گیاه گندواش آشنا شویم

خواص – کاربرد  گندواش را بدانیم.

در چین از تخم گیاه در استعمال داخلی برای معالجه عرق شبانه و رفع نفخ و سو هاضمه و بیماری سل استفاده می شود. سر شاخه های علفی و جوان آن برای رفع اسهال خونی مزمن و بیماری های چشم کاربرد دارد. معمولا گیاه را قبل از گل کردن در تابستان چیده و خشک می کنند. این دارو تلخ و خنک کننده است و به خصوص برای کاهش تب و تب مالاریا و در موارد سرماخوردگی تابستانه با تب و برای رفع جوش و کورک استعمال می شود. در هند و چین از این گیاه برای معالجه زردی و به عنوان مدر استفاده می شود. به علاوه برای کمک به هضم غذا و تقویت برای زنان حامله تجویز می شود و پس از تولد بچه به عنوان اشتها آور توصیه می شود.

گونه دیگری از این گیاه آرتمیز یا سابقا در بازار دارویی ایران به نام قیصوم عرضه می شد و در حقیقت نام آن قیصوم بستانی است. این گیاه در اروپا مصرف دارویی داشته است. به گیاه دیگری از منسوبین نزدیک بومادران نیز قیصوم می گویند.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه کینگو یا ژینکو

 

مشخصات قیصوم

گیاهی است چند ساله با ساقه های چوبی برگ های آن با تقسیمات زیاد به شکل نخ باریک در آمده و اگر بین انگشتان فشرده شود بوی لیمو ترش از آن استشمام می شود. بلندی آن تا یک متر است، این گیاه بومی سیبری و بالکان است در ایران تاکنون شناسایی نشده است.

خواص – کاربرد قیصوم

در کتب طب سنتی این گیاه را گرم و خشک می دانند و معتقدند که خوردن دم کرده آن برای رفع درد سینه و تنگی نفس، دفع کرم معده و روده و همچنین به عنوان مدر مفید است. ضماد پخته گیاه برای تحلیل ورم های سخت نافع است. از له شده گیاه برای التیام زخم و جراحت استفاده می شود. جوشانده 40 گرم سر شاخه های خشک گلدار و برگ گیاه که در آب نمک جوشیده شده باشد محلولی مفید برای معالجه قانقرایایی و زخم های عفونی در استعمال خارج است. اگر 15-20 گرم از این گیاه را در 1000 گرم آب جوش دم کنند برای تقویت و هضم غذا و همچنین به عنوان آرامبخش مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه افسنطین رومی را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، درمان اسهال های سرد مزاج، دفع صفرا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

9
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    26 دی 1402

    سال ۱۳۴۰ مادر مرحومم مقداری از گندواش بعلاوه چند قطره شیر خودش را داخل یک قاشق غذاخوری روی چراغ میجوشانید برادر ۶ ماهه من میخورانید دیگه ساگت میشد

    • عطارک
      28 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      سپاس فراوان از ثبت تجربه و نظر محترم شما٬

      شاد و سلامت باشید.

  2. بابک
    29 فروردین 1400

    سلام
    پس اون گیاه گندواشی که تو شمال کشوره چیه؟ تو گیلان زیاده بقیه جاها رو نمیدونم . ولی اسمش گندواشه و عکسش هم همینه که شما زدین . ولی تو مقاله شما درج شده در ایران مشاهده نشده .

    • مهربان
      11 آذر 1402

      درکتاب شبچاغ خاندم از گنده واش تریاک مصنوعی ساخته میشود گنده واش پوست پرتقال زعفران که در مرض قند کاربرد داردسن بالا ها بجای تریاک خشخاش استفاده میکنند این همان علف است بوی بدی دارد وبسیار تلخ یا نه

  3. نحمه
    18 فروردین 1400

    سلام گندواش همان ارتمیزن هست وذبصورت چای میشه مصرف کرد؟

  4. مریم محمدی
    20 خرداد 1399

    سلام، قیمت گیاه گندواش و نحوه تهیه ش رو لطفا بگین

    • عطارک
      21 خرداد 1399

      درود بر شما

      انتهای مقاله لینک خرید گیاه گندواش قرار گرفته است، لطفا روی لینک خرید گیاه گندواش کلیک کنید و تعداد مورد نیاز از آن را به سبد خرید اضافه کنید و مراحل ثبت سفارش را تکمیل نمایید.
      در هر مرحله از ثبت سفارش نیاز به راهنمایی داشتید، لطفا با تیم پشتیبانی تماس بگیرید؛ (09120030980)

      سپاسگزارم

  5. داینال
    3 خرداد 1399

    گندواش با جینکو زمین تا آسمون تفاوت داره
    طبق نظر ویکی
    گندواش = artemisia annua

    • عطارک
      6 خرداد 1399

      درود بر شما
      نه اینطور نیست؛ گَندِواش با نام های کینگو یا خاراگوش چینی (Artemisia annua) شناخته شده است.
      از توجه شما سپاسگزاریم؛

0