topNotif

بررسی انواع خشونت خانگی

1514 بازدید
12 آبان 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

بررسی انواع خشونت خانگی و پیامدهای آن

یکی از مشکلاتی که در روابط بین انسان ها به ویژه خانواده ها دیده می شود خشونت و آزار است. در دنیا خشونت به منزله یک عامل بیماری و مرگ و میر نابه هنگام در حال پیشی گرفتن از بیماری های عفونی است. یکی از راه های مهم برای جلوگیری از این پدیده آگاهی یافتن خانواده ها از مفهوم خشونت، انواع آن و مسائل حقوقی و اجتماعی مرتبط با آن است.

انواع خشونت خانگی مردانه و مصادیق آن ها

خشونت خانگی گستره وسیعی از رفتارها و گفتارهایی را در بر می گیرد که موجب آزار و اذیت جسمانی، روانی یا تهدید به آن ها می شود.

تهدیدهای متفاوت و ایجاد مخاطره و تشویش ذهنی از جمله تهدید به آزار و اذیت همسر یا فرزندان، تهدید به کشتن همسر یا فرزندان، تهدید به این که خانه را ترک می کند و یا بلایی سر خودش می آورد و یا حتی خودکشی می کند، تهدید به ندادن خرجی، از بین بردن وسایل خانه و اموال شخصی همسر، خشونت های فیزیکی با سیلی زدن، زدن با مشت یا دست، لگد زدن، کشیدن یا هل دادن، زندانی کردن همسر یا فرزندان، گرفتن و بستن، رفتارهای جنسی آزاردهنده، کشیدن موها، پرتاب کردن چیزی به سوی همسر.

ضربه زدن با چوب یا هر وسیله دیگر و شکستن اشیای خانه، خشونت های روانی و کلامی با بددهانی و کاربرد واژه های رکیک، داد و فریاد کشیدن، توهین کردن، مسخره کردن، بهانه گیری های پی در پی و عیب جویی تند از زن و رفتارهای او، قهر و صحبت نکردن با همسر، تحقیر کردن و خجالت زده کردن همسر به ویژه در برابر دیگران، تهمت زدن به همسر و اظهار بدگمانی نسبت به او جز این موارد هستند.

بررسی انواع خشونت خانگی

بررسی انواع خشونت خانگی

خشونت های جنسی و ناموسی

خشونت های جنسی و ناموسی مانند مجبور کردن زن به سقط جنین، رعایت نکردن بهداشت زناشویی و خودداری از به کارگیری وسایل پیشگیری از بارداری در حالی که همسر به بیماری های واگیردار مثل هپاتیت و… دچار باشد. متهم کردن همسر به بی مبالاتی در مسائل زناشویی، وادار کردن همسر به تماشای عکس ها و فیلم های مستهجن، خشونت های اقتصادی و مالی در قالب، ندادن خرجی به خانه و پول کافی و ایجاد مضیقه برای زن و مجبور کردن او برای درخواست پول، دخل و تصرف در اموال همسر مانند پس انداز شخصی، ارثیه، درآمد و مایملک شخصی، انکار کردن مهریه زن.

خشونت های حقوقی

خشونت های حقوقی به شکل مجبور کردن همسر به انجام کارهای خلاف شرع و قانون، استفاده از حقوق قانونی برای آزاررسانی به همسر، خشونت واکنشی دفعی یا برنامه ریزی شده، گاه خشونت های زن در واکنش به رفتارهای غیر اخلاقی مرد صورت می گیرد. همین طور گاه مرد در واکنش به رفتارهای زن از خود خشونت بروز می دهد. خشونت دفعی هنگامی روی می دهد که مرد از سر عصبانیت و خشم و بدون برنامه ریزی به رفتار خشونت آمیز دچار می شود.

خشونت خانگی زنانه

در برخی خانواده ها خشونت خانگی از سوی زنان است که در بعضی موارد آن عبارت است از جیغ و داد کشیدن، بددهانی و توهین به مرد، بی اعتنایی و قهر کردن با مرد، مظلوم نمایی و استفاده از عواطف برای آزار مرد، بدگمانی و وارسی وسایل شخصی مرد، کنترل رفت و آمدها و شنود مکالمه های مرد، تصرف زیرکانه اموال مرد، استفاده از حقوق قانونی برای آزار رساندن به مرد مانند به اجرا گذاشتن مهریه، تحقیر مرد در برابر دیگران، توقع های فراوان از مرد و تحمیل مخارج سنگین به او، کتک زدن مرد، استفاده از اقوام برای آسیب زدن به مرد، حاشیه زدن به تصمیمات مرد و تحقیر وی به خصوص در حضور فرزندان از جمله خشونت های خانگی است که توسط زن می تواند ایجاد شود.

 

همچنین بخوانید:  خشونت علیه زنان و انواع آن

 

پیامدهای خشونت های خانگی

عوارض جسمانی:

مانند مرگ، کبودی زیر چشم، لق شدن دندان ها، شکسته شدن دست و پا، پاره شدن پرده گوش، آسیب به اندازه که زن یا مرد به پزشک و بیمارستان نیاز پیدا کند، نقص عضو، شکسته شدن فک یا بینی، سقط جنین، آسیب اعضای تناسلی، زخمی شدن تا حد جراحت شدید.

عوارض روانی:

از جمله افسردگی، اختلال استرس پس از ضربه، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس، از کار افتادگی ادراکی، گریز از مشارکت اجتماعی، تضعیف انگیزه پیشرفت، ناکارایی در محیط کار، پناه بردن به فالگیری و رمالی، از دست دادن استعدادهای روانی، فشارهای عصبی و تبدیل شدن آن ها به اختلالات جسمی.

عوارض اجتماعی:

مانند افزایش فروپاشی خانواده و طلاق، خودکشی، پناه بردن به داروهای روان گردان، اعتیاد، افزایش بزهکاری و جرم.

عوارض اقتصادی:

همچون افزایش خدمات درمانی، هزینه های حمایت از کودکان والدینی که قربانی خشونت اند، هزینه های پیگرد قضایی، خدمات پلیس و دادگاه ها، هزینه های مراکز مشاوره، نداشتن درآمد عامل خشونت است.

تاثیر نامطلوب بر فرزندان:

از جمله الگوگیری از رفتار پرخاشگرنه والدین، اختلالات رفتاری و عاطفی مثل احساس ناامنی، ترس و اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، محروم شدن از تربیت صحیح والدین، اختلال در رشد شخصیت، فقدان عواطف مثبت و دلبستگی ایمن از سوی والدین به ویژه مادر.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لبان را با خواص درمان روماتیسم، درمان سرفه، درمان ریزش مو، مقوی قلب، شادی آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0