topNotif

بررسی برگ چنار و خواص آن

8607 بازدید
12 دی 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

در این مقاله به بررسی برگ چنار و خواص آن خواهیم پرداخت

به طور کلی در ایران چنار نامیده می شود. در کردستان آن را جوهر گویند. در کتب عربی با نام های عربی صنار، عیثام، و دلب نام برده می شود.

مشخصات کلی  چنار :

چنار درختی است بسیار زیبا، عمر زیاد و چوب سختی دارد و بلندی آن به سی تا چهل متر می رسد و نژادش از درختان بومی نیم کره شمالی است. در پائیز برگ‌های آن‌ها می‌ریزد و معمولاً در کنار جویبارها و زمین‌های مرطوب می‌رویند، هرچند نسبت به خشکسالی مقاومند. گونه ی چنار خاوری در ایران نیز می‌روید. درخت چنار از جمله درختانی است که اگر محیط برای آن فراهم شود عمر و رشد زیادی دارد.

برگ های آن ساده، پنجه ای متناوب است. گل های نر و ماده آن جدا به صورت شاتون کروی شکل هستند و هر دو نوع گل روی یک درخت وجود دارند. میوه ی آن مرکب از چند فندقه می باشد. فندقه در اصطلاح گیاه شناسی به میوه ی خشک ناشکوفا گفته می شود که دارای یک دانه به حالت آزاد است.

بررسی برگ چنار و خواص آن

بررسی برگ چنار و خواص آن

خواص درمانی برگ چنار :

برگ های تازه را له کرده و به عنوان ضماد در موارد ورم ملتحمه به چشم می اندازند، نافع است. پوست آن را در سرکه جوشانیده و در موارد اسهال خونی و فتق، موثر است. چنار یا دلب از نظر طبیعت طب نظر حکمای طب سنتی سرد و تر است. میوه و پوست آن سرد و خشک است.

از نظر خواص معتقدند که خیس کرده گل و میوه ی آن در آب و همچنین ضماد برگ تازه پخته آن برای ورم چشم، بند آمدن آب که از چشم بیرون می ریزد، رفع ورم های بلغمی، ورم زانو و سایر اعضا و ورم های گرم مفید است و جهت بیماری برص ضماد پخته برگ آن را بگذارند.

مضمضه ی پوست تازه آن که در سرکه پخته شده باشد، برای رفع درد دندان موثر است و گرد برگ خشک آن برای خشک کردن جراحت ها و زخم ها و سوختگی حاصل از آتش، نافع است. ضماد پوست سوخته آن، خشک کننده است و برای رفع رطوبت متعفن زخم ها نافع است و اگر با آب مخلوط شود برای درمان پوسته شدن پوست بدن که به آن بیماری داءالصدف می گویند مفید است. خوردن دم کرده ی میوه ی پخته ی آن با سرکه برای دفع سم حاصل از گزیدگی جانوران سمی مورد استفاده قرار می گیرد و ضماد برگ آن با پیه برای سوختگی آتش مفید است.

 

همچنین بخوانید:  درمان شوره سر به روش کاملا طبیعی

 

تذکر :

خوردن زیاد چنار باعث ضعف دید می‌گردد. غباری که به برگ چنار می نشیند، برای مجاری تنفسی ریه، صدا، گوش و چشم مضر است و باید مراقبت شود که به حلق و گوش و چشم و ریه نرسد و به هر حال در صورت تماس، علاج آن خوردن شیر تازه می باشد.

عرق برگ چنار:

از تقطیر بخار آب برگ های چنار، عرق برگ چنار تهیه می شود و دارای طبع سرد و تر و چاق کننده بوده و در درمان ناراحتی های اسهال و اسهال خونی و رفع ناراحتی های ناشی از گرمی موجود در مواد خوراکی و تقویت چشم، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین عرق برگ چنار تقویت کننده معده و قلب است. این عرق مثل یک تب‌بر طبیعی عمل می‌کند و دارویی موثر برای درمان آسم و تنگی‌نفس به‌شمار می‌آید. اگر هم قرار است در یک جلسه مهم حاضر شوید، بهتر است کمی از این عرق را بنوشید تا صدای تان باز شود، چراکه عرق برگ چنار علاوه براثرات مفید بر تنگی‌نفس، درگرفتگی حنجره هم موثر بوده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق برگ چنار را با خواص رفع لک های پوستی، رفع ناراحتی های حلق و گرفتگی صدا، رفع اسهال های ساده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0