برنامه غذایی کودک

1325 بازدید
29 شهریور 97
سمانه
برنامه غذایی کودک

برنامه غذایی کودک

با برنامه غذایی کودک تان آشنا شوید.

نشان دادن گرسنگی استعدادی است که از لحظه تولد در کودک وجود دارد. اگر ما نسبت به علایمی که او به آن وسیله گرسنگی خود را نشان می دهد حساس باشیم و درصدد کمک به تنظیم عادات او برآییم، می توانیم از این استعداد ذاتی او استفاده کرده و برنامه غذایی قانع کننده ای برای کودک ترتیب دهیم.

برنامه و اندازه شیر و سایر غذاهای اضافی را می شود از روی علایمی که به آن وسیله کودک گرسنگی و احتیاجات خود را نشان می دهد، تنظیم کرد. ساعات و مقدار غذای منظم و مرتب کودک خواه تغذیه او از پستان مادر و خواه با بطری باشد کمال اهمیت را دارد. اگر ترتیب این عادت به وسیله تشویق و ترغیب کودک باشد ثمر بخش تر از سختگیری و وادار کردن او به مرتب خوردن غذا می باشد. در ضمن اگر مدت و نوبت خواب کودک به وسیله مرتب ساختن اوقات غذای او تامین شود هم از لحاظ هضم غذا و هم از جهت اشتها کمک زیادی به کودک خواهد کرد.

فاصله بین دو نوبت غذا نباید زیاد کوتاه یا طولانی باشد بلکه هر کودک به نفسه دارای یک نظم گرسنگی خاص می باشد. هر نوبت شیر مادر می تواند در حدود یک و نیم تا دو ساعت کودک را سیر نگهدارد. با شیر گاو از دو تا دو ساعت و نیم شیر گاو توام با مالت در حدود سه ساعت تمام بنابراین با وجود اینکه مدت غذای کودک متغیر و بسته به احتیاج شخص اوست باز می توان به آسانی فهمید که یک برنامه غذایی چگونه آسایش دستگاه گوارش کودک را تامین می کند.

هر کودک طبیعی چند روز پس از زایمان نسبت به احتیاج شخصی خود از سه تا چهار ساعت یک وعده غذا و روزانه در حدود شش تا هفت وعده غذا می خورد. اغلب کودکان در هفته های اول از هر چهار ساعت یک بار غذا می خورند. پس از شش هفته ممکن است کودکی که عادت داشت در ساعت 2 نصف شب غذا بخورد در همان ساعت بیدار نشود و همچنان بخوابد ولی اگر از خواب بیدار شد و گریه کرد نشانه گرسنگی اوست.

 

همچنین بخوانید: چگونگی رشد و تکامل کودک

 

جلوگیری و رفع قولنج کودک

بیشتر کودکان هنگام غذا خوردن مقداری از هوا را قورت می دهند و این عمل باعث ایجاد درد در معده کودک می شود لذا بهتر است که بعد از هر وعده غذا خصوصا از پستان مادر یا بطری کودک را به شانه خود تکیه دهید و به آرامی دست خود را از کمر تا گردن به پشت او بزنید. به این ترتیب اگر هوا به داخل معده او رفته باشد بیرون می آید. وقتی که کودک را به شانه خود تکیه می دهید بهتر است که با دست دیگر از پشت گردن او را مواظبت کنید.

اگر کودک را به وسیله بطری شیر می دهید باید هنگام شیر دادن بطری را طوری بگیرید که تمام حلق بطری و پستانک از شیر پر باشد. این کار موجب می شود که کودک هوا را قورت ندهد. هرگاه سوراخ های پستانک خیلی گشاد باشند باعث می شود که کودک شیر را به سرعت بخورد و در نتیجه مقداری از هوا را نیز با آن فرو ببرد. وقتی که کودک قولنج می گیرد شدیدا گریه و زاری می کند و پاهای خود را می کشد.

برای تسکین او باید سرش را به شانه بگیرید و به ترتیب بالا، هوا و گاز را از معده اش بیرون کنید. سپس کیسه آب گرم را با کمی آب گرم که باید داغ نباشد پر کرده و هوایش را خارج کنید. برای خارج کردن هوا کیسه را در محل صافی بگذارید و آب را به طرف سر آن فشار دهید وقتی که آب در کیسه جمع شد آهسته سر پیچ آن را کج کنید تا هوا خارج شود. پس از آن کیسه را در بستر خود کودک بذارید و حوله ای را روی آن بیندازید و کودک را وارونه با شکم روی آن بخوابانید. کیسه باید حرارت ملایم و مطبوعی به کودک بدهید و لباس و حوله نیز از تماس مستقیم بدن کودک با کیسه جلوگیری کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شب ادراری را با خواص جلوگیری از بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0