topNotif

بنفشه سه رنگ و خواص دارویی آن

2635 بازدید
29 دی 96
سمانه
,

با بنفشه سه رنگ و خواص دارویی آن آشنا شویم

بنفشه سه رنگ گیاهی است علفی و یک ساله که ارتفاع آن حداکثر به 25 سانتی متر می رسد، ساقه ها کمی زاویه دار و به رنگ سبز مایل به زرد می باشد. برگ ها بیضی شکل، دندانه دار و بدون دمبرگ هستند و به طور متناوب بر روی ساقه قرار می گیرند. گل های کوچک این گیاه رنگ های مختلفی از جمله بنفش روشن و تیره، سفید، گلی و زرد دارند که در بهار و تابستان ظاهر شده و به میوه پوشینه تبدیل می شوند. میوه حاوی تعدادی دانه کوچک بیضی شکل و سفید‌رنگ می‌باشد.

این گیاه به طور خودرو و گسترده در اروپا می‌روید و در آمریکای شمالی نیز گسترش یافته است. بنفشه سه‌رنگ در نقاط مختلف ایران و به خصوص در نواحی شمالی رویش دارد. گل و تمام قسمت‌های گیاه مورد استفاده دارویی است.

بنفشه سه رنگ و خواص دارویی آن

بنفشه سه رنگ و خواص دارویی آن

تاریخچه بنفشه سه رنگ :

بنفشه سه‌رنگ سالیان متمادی به طور پی در پی با نام‌های هرت سیز و پانزی معروف بوده است. گیاه پانزی که در زبان گل‌ها به معنی خیال می باشد از سال 1839 میلادی به بعد به صورت کشت‌‌شده وارد بازار شد. واژه پانزی از کلمه فرانسوی به معنی فکر و خیال گرفته شده است.

گرچه در نمایشنامه‌های شکسپیر از نام گیاه پانزی زیاد استفاده شده ولی منظور او گیاه هرت سیز و یا به اصطلاح بنفشه وحشی است. این گیاه در ادبیات انگلستان و نمایشنامه‌های شکسپیر نماد عشق است و برای آن اثراتی شبیه به مهر گیاه قاتل هستند، به طوری که در یکی از داستان‌ها اشاره شده است که اگر آب (عصاره) این گیاه را بر چشم بسته ای گذارند شخص با باز شدن چشمش عاشق و دلبسته اولین کسی می شود که او را می بیند.

ترکیبات مهم بنفشه سه رنگ :

ترکیبات مهم این گیاه اسید سالی سیلیک و مشتقات آن، از جمله متیل استر، فنوا کربو کسیلیک اسید، مانند ترانس کافئیک اسید و پی کوماریک‌اسید و گلوکزیدویولوزید است. ترکیبات دیگری چون موسیلاژ، تانن، فلاونوئیدها (از جمله اوری‌ینتین، اسکو‌پارین، ویولانتین، ساپونارتین و وی‌سری‌نین) و گلیکوزیدهای آنتوسیانینی نیز در گیاه وجود دارد.

بنفشه سه‌رنگ یکی از گیاهانی است که حاوی ترکیبات سیکلوتید می‌باشد. این موارد استقامت بدن را افزایش می‌دهند یکی از ترکیبات گیاه که در سال‌های اخیر کشف شده ویتریا است که خاصیت سیتوتوکسیک دارد. انتظار می‌رود رود این ماده در آینده بتواند در درمان سرطان موثر باشد.

 

همچنین بخوانید:  معرفی انواع بنفشه

 

دارو‌شناختی و اثرات مهم بنفشه سه رنگ:

بسیاری از افراد بنفشه‌سه‌رنگ را به عنوان یک گیاه زینتی می کارند و از زیبایی آن استفاده می‌کنند و افراد کمی از خواص دارویی و باارزش این گونه از بنفشه آگاهی دارند. از بنفشه‌سه‌رنگ در طب سنتی و عامیانه ملل مختلف در درمان انواع بیماری‌ها از جمله بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آسم، سیاه سرفه، زکام و علائم دیگر سرما‌خوردگی و تنفسی استفاده می‌شده است. همچنین به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان بیماری‌های پوستی (مانند اگزما، سبوره، زرد زخم، آکنه) رماتیسم، ورم مثانه و دفع دردناک ادرار حاصل از آن، شب‌ادراری، بی‌خوابی، آرتریت و سفت شدن رگ‌ها به کار می رفت.

یکی دیگر از موارد استفاده این گیاه که سالیان دراز معمول بوده، به عنوان ادرارآور، معرق، آرامبخش و تسکین دهنده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بنفشه را با خواص تسکین سردرد و میگرن، رفع بی خوابی، مانع از ریزش مو و خشکی مو، رفع خارش، درمان خشکی بینی، مالیدن بر روی سینه اطفال جهت درمان سرفه خشک، نرم کننده مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. Amur
    22 دی 1402

    تب خال

0