بهانه های کودک دو ساله و بهترین رفتار والدین

6075 بازدید
12 اسفند 97
بهاره
,

بهانه های کودک دو ساله و بهترین رفتار والدین

در دو سالگی و بیشتر از آن در طول سال سوم، کودک ما دیگر دارای یک شخصیت مشخص و منسجم است. اما یک نقص بزرگ هم دارد. او قادر به تنظیم سیل خواسته های متضادی که ذهن او را اشغال می کند، نیست در آن واحد جذب جهت هاي مختلف مي شود و نمي تواند تصميمي بگيرد كه بعد از آن، زود دچار پشيماني نشود. به طور كلي مي توان گفت كودك دو ساله نمي داند چه مي خواهد. اما از طرف ديگر لجوج، بي ثبات و متوقع هم هست. نمي داند چه مي خواهد ولي براي به دست آوردن اش پافشاري مي كند. در این شرایط عکس العمل والدین بسیار مهم است که می تواند باعث توقف بهانه گیری کودک شده و یا بر عکس باعث تشدید آن شوند. اما سوال اینجاست بهترین رفتار والدین در برابر بهانه های کودک دو ساله چیست؟

 

بهانه های کودک دو ساله و بهترین رفتار والدین

بهانه های کودک دو ساله و بهترین رفتار والدین

 

دو سالگی پر دردسر

کودکان در هر سنی دچار یک تغییرات رفتاری می شوند اما، دو سالگی یکی از سخت ترین شرایط به وجود می آید. زیرا، فرزند شما حتی نمی داند چه می خواهد. شاید برای شما عزیزان جالب باشد خاطره ای از پسر دو ساله خودم تعریف کنم. روزی پسرم در حین بازی شروع به بهانه گیری کرد و بعد از نیم ساعت گریه و بهانه گیری، کلافه شدم و در اوج ناامیدی به او گفتم: باشه گریه کن و هرکاری که دوست داری انجام بده و مشغول کارهای خودم شدم، در عین ناباوری باز به پاهایم چسبید و گفت: گریه نه، هر کاری دوست داری نه!!!!!!

این اتفاق در ابتدا برای من هم کلافه کننده بود و هم گیج کننده بود که چرا کودک من فقط می خواهد مخالفت کند. بسیاری از والدین این رفتار کودکان را لج بازی می دانند اما کودکان در این سن معنای لج بازی را درک نمی کنند. اما علت چیست؟

علت بهانه های کودک دو ساله چیست؟

اصولا كمي سر در گمي و ترديد مي تواند در هر سني وجود داشته باشد و هر يك از ما تجربه آن را دريافته ايم. بنابراين، مشكل اين است كه بين دو و سه سالگي، ناتواني در انتخاب ميان راه حل هاي مختلف به كرات ديده مي شود. يا اينكه كودك نمي خواهد از هيچ امكاني صرف نظر كند، چون مي ترسد آنچه را از آن صرف نظر كرده نيز از دست بدهد. به همين دلايل كودك خيلي زود خشمگين و عصباني مي شود. هر چيز بي اهميتي اعصاب او را به هم مي ريزد. اكثر اوقات صحنه هاي نمايشي به راه مي اندازد كه در اصطلاح عامه حملات مزاجي ناميده مي شود و والدين را در تنگناي جدي قرار مي دهد.

تضاد ميان ميل به استقلال كامل و نگراني از دست دادن عشق مادر، زمينه مساعدي براي ايجاد احساس عدم اطمينان و تحريك پذيري در او را فراهم مي سازد. در مورد اين مشكلات، راه حل فوري وجود ندارد.

زحمات والدين براي عدم تخريب احساس كودكي كه در يكي از اين بحران ها گرفتار شده، اغلب به طور نااميد كننده اي به شكست مي انجامد. اگر كودك احساس كند والدين او كم تحمل و از درك وحشت بلاتكليفي اش نا توان اند، احساس ناكامي در او بيشتر مي شود. بنابراين چه بايد كرد؟؟؟؟

 

همچنین بخوانید:  دلایل گریه های کودکان نوپا چیست؟

 

بهانه های کودک دو ساله و بهترین رفتار والدین

این سوال بسیاری از والدین است که موقع بهانه گیری کودک چه باید کرد؟ آيا بايد بدخويي ها و حملات او را مانند يك سير طبيعي و معمولي تلقي كرد؟ نبايد نگران شده و براي آرام كردن سريع او با وعده ها، تهديدها، داد و فرياد و يا ضرب و شتم اقدامي كرد؟ طرز رفتاري كه در طولاني مدت موثر است و مانع از لطمه زدن به حس اطمينان كودك مي شود در اين پيام آمده است:

مي دانم كه او یک کودک است. من به عنوان مادر (یا پدر) او انسان بالغی هستم و صبورانه رفتاری را نمی کنم که در آینده پشیمان شوم. پسر من (یا دخترم) به دلیل اقتضای سنی که دارد مردد و ناراحت است و من اين فرصت را مي دهم تا خشمش را بيرون بريزد. چون خيلي عصباني است و نمي داند که چه مي خواهد. پس حق دارد کمی سردرگم باشد، چون واقعا تصميم گيري سختي است!

سعی کنید این جمله را با خود به هنگام شروع بهانه گیری کودک تکرار کنید. با وجود اين در عمل، بدون ترس از ايجاد ناكامي در كودك، بايد با قاطعيت او را از انجام كار بد يا افراطي باز داشت. در آغوش فشردن و بعد او را به حال خود گذاشتن نيز يك عمل قاطعانه است.

اين روند از نظر والدين و كودك، طولاني و خسته كننده است و مي تواند آزمون سختي براي اعصاب آن ها باشد. اما اگر رفتاري مطمئن، آرام و محكم در پيش گرفته شود، اين مشكلات حملات مزاجي هم به مقدار زيادي، تا پايان سه سالگي بر طرف خواهد شد. پس اگر بخواهم به طور خلاصه توصیه هایی برای والدین عزیز داشته باشم، بر اساس تجربه خودم می توانم چند راهکار برای متوقف کردن بهانه های کودک دو ساله بگویم که به شرح زیر است.

بهترین راهکارها برای توقف گریه و بهانه های کودک دوساله

  • صبور باشید و کنترل خود را از دست ندهید.
  • بهانه و گریه های فرزند خود را به عنوان جزیی از روند رشد او در نظر بگیرید.
  • سعی نکنید او را سریع آرام کنید چون نتیجه عکس دارد.
  • اگر خواسته مشخصی دارد که به خود یا دیگران آسیب نمی زند، برآورده کنید.
  • اگر بهانه گیری او نا مشخص است و خودش هم نمی داند که چه می خواهد، بهترین راهکار پرت کردن حواس کودک است. به عنوان مثال یک خاطره یا رویدادی که فرزندتان به یاد دارد، بیان کنید و یا او را به سمت بازی و یا کاری که دوست دارد، هدایت کنید. اگرچه کودکان در دو سالگی، بسیار بهانه گیر می شوند اما در سنی هستند که به راحتی می توان حواس کودک را از موضوعی به موضوعی دیگر پرت کرد. زیرا آن ها در لحظه زندگی می کنند.
  • سعی کنید، بازی ها و کارهای جدید را به او پیشنهاد دهید.
  • از داد و فریاد خودداری کنید و به هیچ عنوان از تنبیه فیزیکی استفاده نکنید.
  • قاطع باشید و اگر او را از کاری یا چیزی منع کردید، مصمم بوده نیاز غیر منطقی او را بر آورده نکنید. او را در آغوش بگیرید و سپس به فعالیت خود بپردازید.
  • زمانی که کودک از بهانه هایش دست کشید و حال خوبی داشت به او توضیح دهید که شما با گریه و فریاد هیچ خواسته او را انجام نخواهید داد. و زمانی که گریه هایش شدید می شود، به دلیل گریه ها و فریادهایش متوجه خواسته او نمی شوید پس باید آرام باشد.

کلام آخر

من براساس تجربیات خودم راهکارهایی را ارائه کردم اما، بدانید که هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است. پس قبل از هر رفتاری، فرزندتان و چیزهای مورد علاقه او را بشناسید همچنین، بدانید که چه رفتارهایی باعث تشدید بهانه گیری او می شود. در آخر به عنوان یک مادر، شما را درک می کنم، می دانم شرایط سختی است اما، از شما می خواهم که فقط صبور باشید فرزندان ما از روی عمد گریه نمی کنند، آن ها فقط بچه هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل بهارنارنج خشک را با خواص مقوی قلب و اعصاب، رفع بی خوابی های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب، آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0