topNotif

به یادگیری ادبیات کودکانمان کمک کنیم

1384 بازدید
25 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

چطور به یادگیری ادبیات کودکانمان کمک کنیم ؟!

ادبیات بازی

با کمک بازی به یادگیری ادبیات کودکان مان کمک کنیم.

جور کردن کلمات

با استفاده از این بازی تمرکز کلمه های جدید را با کودک تمرین کنید. کلماتی را که می خواهید کودک به یاد بسپارد روی دو کارت بنویسید و آن ها را به طور تصادفی به پشت روی میز قرار دهید. از او بخواهید یک کارت را بردارد و با صدای بلند کلمه روی آن را بخواند. سپس کارت دیگری را بردارد و بلند بخواند. اگر دو کارت مثل هم بود، آن ها را از ردیف برداشته و به کناری بگذارید. به عبارتی دو کلمه مثل هم جور شده است. چنانچه کارت ها مثل هم نبود آن ها را سر جای قبلی خود برگرداند و دو کارت دیگر را بردارد. و باید با برداشتن کارت و خواندن کلمه محل کلمه ها را به یاد بسپارد تا بتواند سریع تر همه آن ها را جور کند این فعالیت را می توان به صورت گروهی انجام داد و برنده نیز تعیین کرد.

نمایش

یکی از راه های یادگیری ادبیات برای کودکان درگیر کردن آن ها با نمایش است. تمرین برای اجرای یک نمایشنامه برای همه کودکان تجربه هیجان انگیزی است. خواندن مکرر متن نمایش خود سبب روان خوانی در کودک می شود و با خواندن متن، تکرار آن و تمرین نقش او قادر خواهد بود نمایشنامه را از بر کند. از آن گذشته با اجرای نمایش او شاد خواهد شد. این فعالیت را خودتان با کودک به صورت دو نفره با یک متن ساده نمایشی انجام دهید و یا دسته جمعی آن را اجرا کنید.

به یادگیری ادبیات کودکانمان کمک کنیم

به یادگیری ادبیات کودکانمان کمک کنیم

روش اجرای نمایشنامه

یک یا دو قطعه از متن را با هم یک صدا بخوانید. به نوبت هر یک، یک قطعه از نمایشنامه را بخوانید. برای هر بازیگر یک قطعه تعیین کنید. هر بازیگر باید قطعه خود را بخواند و آن را واضح و با بیان حالات ادا کند و نمایشنامه را اجرا کنید. می توانید برای اجرای یک نمایشنامه از داستان های ساده کتاب های درسی یا کتاب های قصه مناسب سن کودک که گفته های هر شخصیت در آن مشخص شده است استفاده کنید. خودتان نیز می توانید از کتاب های تصویری آشنا یک نمایشنامه ساده بنویسید.

خواندن شعر

در حالی که روان خوانی، اعتماد به نفس و بیان خلاق کودک را افزایش می دهد. خواندن شعر و دکلمه مهارت حفظ کردن را در او تقویت می کند. شعرهایی مناسب سطح کودک پیدا کنید و از او بخواهید آن ها را با صداهای متفاوت (بالا، متوسط، پایین) بخواند. ابتدا شما شعر را بلند بخونید و سپس به همراه کودک و در آخر او به تنهایی آن را بخواند. از او بخواهید هر روز شعر را بخواند تا آن را حفظ شود. این فعالیت به صورت دسته جمعی و یا تعیین یک یا چند نفر برای خواندن با صداهای متفاوت جالب تر خواهد بود.

 

همچنین بخوانید: دلایل گریه های کودکان نوپا چیست؟

 

گوش دادن به جزییات

با بلند خواندن یک داستان یا بخشی از آن به دنش آموز کمک کنید تا ضمن پرورش مهارت گوش دادن و درک مطلب، حافظه شنیداری خود را هشیار و دقیق کند ابتدا به دانش آموز یاد دهید که چگونه بر جزییات داستان تمرکز کند سپس داستان را بخوانید و پنج سوال در مورد آن از او بپرسید. از او بخواهید پاسخ ها را مو به مو بنویسد تا آن ها را با یکدیگر تصحیح کنید. تمرین را با خواندن داستان ساده آغاز کنید.

املای کلمه ها

بچه ها برای به یاد سپردن املا یا صدای کلمه ها از روش های متفاوتی استفاده می کنند. کودک را راهنمایی کنید تا یک روش همانند حروف یا صدای کلمه را با آواز خواندن، با چسب یا خمیر کلمه را به دیوار چسباندن، کلمات را با سنگ ریزه یا غلات بنویسد و… را انتخاب کند در یادگیری او موثر است. ضمن انتخاب روش مدنظر شما نیز می توانید روش های جدیدی برای یادگیری بهتر و ارزیابی او پیدا کرده و به کار ببرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج تقویت حافظه را با خواص تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از اختلالات مغزی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0