بیماری اگزما پوستی چیست و بهترین درمان های طبیعی برای بهبودی آن

2219 بازدید
18 آذر 97
سمانه
,

بیماری اگزما پوستی چیست ؟

تورم و التهاب پوست

در این بیماری قسمت داخلی پوست متورم می شود. این عارضه نتیجه مسمومیت حاصله از گیاهان مانند تماس با پیچک یا پاپیتال و یا به سبب سوختگی ایجاد می شود و نیز امکان دارد به علت مسمومیت غذایی و یا دفع مواد سمی حاصل از داروهای مصرف شده از راه پوست تولید گردد. علت ایجاد آن متنوع است و بدین سبب نوع درمان آن نیز برحسب علت آن ها متفاوت اند.

درمان تورم و التهاب پوست

واضح است که درمان دو نوع درماتیت با یکدیگر مشابه نخواهند بود. با این حال اگر عارضه به علت اختلالات داخلی ایجاد شده باشد، باید بیمار را به مدت 7 تا ده روز تحت رژیم تمام میوه و یا امساک کوتاه مدت از سه تا پنج روز بگذارند و فقط آب پرتقال به او بدهند. پس از آن از برنامه غذایی کامل هفتگی استفاده کنند.

اگر وضع بیماری سخت است باید بیمار را به مدت 5 الی 7 روز در امساک نگاه داشت و پس از آن یک الی دو هفته از رژیم غذایی محدود استفاده کرد و سپس غذای کامل را در برنامه غذایی منظور داشت.

تنقیه شبانه با آب گرم برای پاکسازی روده ها در هفته اول درمان و پس از آن در صورت لزوم حمام داغ سولفات منیزی هفته ای سه بار بسیار سودمندخواهد شد. قسمت های متورم پوست را نیز می توانند روزی دو مرتبه با محلول آب گرم و سولفات منیزی حمام کنند (250 گرم سولفات منیزی در یک لگن آب گرم)، هیچ گونه مواد دارویی نباید به کار برده شود.

اگزما

اگزما شایع ترین و پردردسر ترین بیماری پوستی است. این بیماری منشا داخلی دارد و نتیجه مسمومیت بدن است و اغلب به حالت مزمن در می آید.علامت شایع تر این بیماری سوزش یا خارش است که اغلب بیمار را ناراحت می کند.معمولا شب ها که شخص به بستر می رود و بدنش گرم می شود، خارش شدت می یابد و هرچه آن را بیشتر بخارانند بر شدت خارش افزوده می شود در بعضی انواع آن آبریزش وجود دارد و در برخی دیگر پوست سخت می شود و ترک می خورد.

در پاره اوقات دانه ها و جوش هایی بر روی آن پیدا می شود علت این عارضه بسیار متنوع است و علایم خارجی آن نیز گوناگون است لیکن علت ضمنی آنها همواره یکسان و مشابه یکدیگر یعنی مسمومیت دستگاه های بدن به سبب تغذیه غلط وزندگی عمومی خلاف بهداشت است.

بیماری اگزما پوستی چیست

بیماری اگزما پوستی چیست

درمان اگزما

در میان کلیه بیماری های گوناگون پوستی اگزما، سرکش ترین آنها در برابر درمان طب سنتی است زیرا تا علت و منشا اصلی آن شناخته شود به هیچ وجه امیدی به بهبود واقعی نخواهد بود. توسل به مرهم یا پماد نه فقط کار بیهوده ایست بلکه موجب تشدید بیماری نیز می گردد و اگر به این طریق درمان گردد اغلب منجر به بروز اختلال شدیدتری در محل دیگری می شود زیرا متوقف ساختن بیماری سبب می گردد که سموم موجود به داخل بافت ها رخنه کنند و پایه و اساس بیماری های شدیدتری مانند سل،بیماری قلبی و کلیوی را به وجود می آورند.

درمان صحیح اگزما به این طریق است، بر حسب شدت و ضعف و طول مدت بیماری، امساک در غذا به مدت 4 تا 7 روز و مصرف آب و آب پرتقال تجویز می شود پس از آن باید به مدت 7 الی 10 و حتی 14 روز از رژیم غذایی محدود استفاده می شود و سپس رژیم غذایی کامل هفتگی برقرار گردد.

در بعضی موارد لازم می آید تا دو ماه و هر ماه سه روز برنامه امساک در غذا را برقرار سازند تا بیماری کاملا برطرف شود، البته این کار باشدت و ضعف بیماری و پیشرفت معالجه آن بستگی کامل دارد. تنقیه شبانه با آب گرم برای پاک سازی روده ها طی مدت امساک و پس از آن در صورت لزوم باید انجام شود و اگر یبوست دایم وجود دارد برای رفع آن حمام داغ سولفات منیزی استثنائا اغلب در درمان اگزما مفید و موثر است که باید در ابتدا سه بار در هفته به کار رود، سپس به هفته ای دو بار و بالاخره یک بار برسد.

 

همچنین بخوانید: علایم و درمان گیاهی بیماری پوستی اگزما

 

قسمت های آسیب دیده را نیز صبح و شب با محلول آب گرم و سولفات منیزی (120 گرم سولفات منیزی در یک لگن بزرگ آب داغ) حمام دهند. قرار دادن تمام بدن در معرض آفتاب بسیار مفید خواهد بود همچنین از نور خورشید مصنوعی نیز میتوان استفاده کرد.

سلامت بدن و بهبود عضو آسیب دیده را باید با مشت مال خشک صبحگاهی و حمام نشسته یا اسفنج و نیز تمرین تنفسی و بدنی تکمیل کنند. چای و قهوه و نوشابه های الکلی و ادویه باید به کلی ممنوع گردد. (در اینجا نمک نیز جز ادویه به شمار می آید) از مصرف قند جدا خودداری شود. همچنین فرآورده های آرد سفید و غلات تصفیه شده مانند برنج سفید کرده، جو پوست کنده و غذاهای کنسرو باید به کلی از برنامه غذایی حذف شوند و فقط غذاهای خالص و کامل مصرف گردند. در مورد اگزماهای سرسخت باید از امساک های مکرر و متناوب برابر دستورهای متخصص طبی صلاحیت دار استفاده شود.

اگزمای ریش و سیبیل

این بیماری که بیشتر پیاز مو را مبتلا می سازد عبارت است از تورم و التهاب دردناک و مزاحم پیازهای مو، اگرچه علت آن به ظاهر ممکن است خارجی باشد لیکن اساسا مبدا آن مزاجی است و با اتخاذ روش درمانی که درباره اگزما گفته شد بهبود خواهد یافت. درمان های خارجی به وسیله مرهم یا پماد به هیچ وجه اثر مفیدی نخواهند داشت. حمام داغ موضعی یا سولفات منیزی و استفاده از نور آفتاب و هوای پاک بسیار موثر است همچنین استفاده از نور خورشید مصنوعی نیز کمک شایسته ای به بهبود بیماری خواهد کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوش شیرین را با خواص پاک کننده و شوینده قوی، درمان شوره سر، درمان جوش های سرسیاه، بوگیر طبیعی، سفید کننده دندان، تسکین نیش پشه، درمان عفونت و التهاب مهبل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0