بیماری مننژیت در کودکان چه عوارضی دارد ؟

1889 بازدید
31 خرداد 97
سمانه
,

بیماری مننژیت در کودکان چه عوارضی دارد

مننژیت عفونت شدید مننژ (غشایی که دور مغز طناب نخاعی را می پوشاند) است. مننژیت باکتریایی یک بیماری کشنده می باشد. حدود 80 درصد موارد مننژیت باکتریایی در اطفال زیر 5 سال رخ می دهد و بیماری برای والدین بسیار نگران کننده می باشد. در جوامعی که کودکان بسیار در تماس با یکدیگر هستند این بیماری برای والدین بسیار نگران کننده می باشد. جوامعی که کودکان در تماس نزدیک با یکدیگر هستند بیماری شیوع دارد. مننژیتی که به وسیله عفونت ویروسی ایجاد می گردد و شدت کمتری دارد و به ندرت تهدید کننده حیات می باشد.

عامل ایجاد بیماری مننژیت !

مننژیت باکتریایی، در اطفال در اکثر موارد به وسیله عفونت ایجاد می گردد. یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد مننژیت باکتریایی هموفیلوس آنفولانزا تیپ ب است. در انگلیس به دلیل واکسینه کردن افراد در مقابل هموفیلوس آنفولانزای تیپ ب و مننگوکوک تیپ ث این عفونت ها شایع نیستند. با این وجود واکسنی  وجود ندارد. مننژیت ویروسی توسط ویروس های متعددی از قبیل ویروس آبله مرغان و اوریون ایجاد می شود.

بیماری مننژیت در کودکان چه عوارضی دارد

بیماری مننژیت در کودکان چه عوارضی دارد

علایم بیماری مننژیت !

علایم مننژیت باکتریایی و ویروسی مشابه است. با این وجود مننژیت باکتریایی سریع تر ایجاد می شود. در طی چند ساعت می تواند یک بیماری شدید ایجاد کند. بر خلاف بزرگسالان کودکان به خصوص اطفال زیر 2 ماه ممکن است علایم واضحی نداشته باشند و نتوان بیماری را از سایر بیماری ها تشخیص داد. علایمی که احتمالا در بچه های با سن کم ایجاد می شوند عبارتند از

  • تب
  • گیجی یا بی قراری و گریه
  • عدم تمایل به غذا
  • لزیون های صورتی – قرمز که از نظر اندازه متفاوت هستند و وقتی فشار داده می شوند از بین نمی روند.

بچه های بزرگتر به علاوه ممکن است علایم دیگری که ویژه بزرگسالان است را داشته باشند که عبارت است از سر درد شدید و سفت شدن شدید گردن به خصوص وقتی سر به طرف جلو خم می شود، تنفر از نور در صورتی که مننژیت باکتریایی درمان نگردد می تواند ایجاد صرع نماید که پس از آن ممکن است بی هوشی، کما و احتمالا مرگ صورت گردد، به ندرت ممکن است در مغز چرک ایجاد شود.

 

همچنین بخوانید:  علایم و نشانه های مننژیت را بشناسیم

 

چه کاری می توان انجام داد؟

کودک مبتلا به مننژیت یک حالت درمان اورژانس دارد. در صورتی که شک به مننژیت باکتریایی برود قبل از انجام آزمایشات یک یا تعدادی آنتی بیوتیک تجویز می شود. برای تایید اطراف نخاع کشیده شده و مورد آزمایش قرار می گیرد. در صورتی که مایع نخاعی عاری از باکتری ایجاد کننده مننژیت باشد آنتی بیوتیک قطع می گردد. برای جلوگیری از کم آبی، سرم به صورت وریدی تزریق می گردد و اگر بیمار دچار صرع شده باشد ممکن است داروی ضد صرع تجویز شود. به اعضا خانواده و بچه های یک کلاس که تماس نزدیکی با یکدیگر دارند برای احتیاط آنتی بیوتیک خوراکی داده می شود.

پیش آگهی بیماری !

کودکان مبتلا به مننژیت ویروسی معمولا دو هفته بعد کاملا بهبود می یابند. مننژیت باکتریایی در 5 درصد موارد کشنده است. یک چهارم کودکانی که بهبود یافته اند مشکلات دراز مدت از قبیل نقص شنوایی یا صرع دارند.

 

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بادام شیرین را با خواص  تسکین دردهای عضلانی، درمان یبوست، تقویت اعصاب، تقویت مو، درمان ریزش مو، موخوره و شوره سر،کاهش چین و چروک پوست، تقویت مژه و پرپشت شدن ابرو، درمان خشکی و ترک خوردگی لب ها، درمان سرفه های خشک و باز شدن صدا، پیشگیری و درمان ترک های پوست در دروان بارداری بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0