topNotif

بیماری های مخصوص خانم های باردار

1706 بازدید
01 خرداد 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

بیماری های مخصوص خانم های باردار و مداوای آن

ممکن است علت ناباروری شما یا همسرتان یکی از بیماری های شناخته شده ای باشد که در ذیل شرح داده می شوند. در این صورت نباید نگران شوید چون حتی اگر درمان های طبی نیز شکست خورده باشند درمان های طبیعی برای مداوای این بیماری ها برای بارداری وجود دارند.

برخی بیماری های موثر بر باروری زن !

بیماری سلیاک، سلیاک نوعی بیماری گوارشی است که در اثر عدم تحمل ماده ای به نام گلوتن که در غلات شامل گندم، جو، جو دو سر و چاودار یافت می شود به وجود می آید. این بیماری باعث سو جذب شده منجر به کمبود مواد غذایی مهمی مثل اسید فولیک، ویتامین های آ، دی، ای و ک، ویتامین های گروه ب، روی و سلنیم می شود. ثابت شده است که زن مبتلا به سلیاک می تواند دچار مشکل باروری شود که این خود دلیل دیگری بر نقش ویتامین ها و املاح در باروری است.

درمان طبیعی سلیاک !

وقتی سلیاک تشخیص داده شد باید در مرحله اول مواد غذایی حاوی گلوتن از رژیم غذایی شما حذف شود. سپس مواد غذایی بدون گلوتن مثل کلوچه و کیک برنج، نان بدون گلوتن و ماکارونی ساخته شده از مواد بدون گلوتن نظیر ذرت و ارزن جایگزین آن ها شود آن گاه مواد غذایی که نسبت به آن ها کمبود دارید به صورت مکمل مصرف شوند.

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک !

تخمدان پلی کیستیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک با هم فرق دارند. تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که هنگام سونوگرافی تخمدان، کیست های متعدد کوچکی در آن دیده می شوند که همان فولیکول های در حال تکامل یا تکامل یافته هستند. این حالت شایع است و علی رغم این که باعث می شود تخمدان بزرگتر از اندازه طبیعی شود مشکلی ایجاد نمی کند.

اگر تخمدان پلی کیستیک به سمت ایجاد اختلالات هورمونی پیشرفت کند، گفته می شود که بیمار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شده است. زن مبتلا ممکن است دچار افزایش وزن، پر مویی، مشکلات پوستی و تغییرات خلقی شود و نیز دچار مشکلاتی در باردار شدن گردد. به طور خلاصه خانم مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است موارد ذیل را نشان دهد، سطح بالای هورمون استروژن، سطح بالاتر از نرمال هورمون های جنسی مردانه، سطح پایین پروژسترون، این بیماری معمولا از طریق سونوگرافی یا لاپاروسکوپی که با آزمایش هورمون های خون نتایج آن تکمیل می گردد تشخیص داده می شود.

درمان های طبی بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک !

برای باردار شدن زن باید تخمک گذاری کند در مبتلایان به این بیماری از داروی کلومیفن که یک ترکیب ضد استروژن است برای تحریک مصنوعی تخمک گذاری استفاده می شود. کلومیفن و سایر داروهای محرک تخمک گذاری می توانند احتمال سقط را نیز افزایش دهند.

کاهش وزن یکی از درمان های طبیعی است، یک مطالعه نشان داده است که از 12 زنی که اضافه وزن و مشکل تخمک گذاری داشتند بعد از کاهش وزن 11 نفر از آن ها به طور طبیعی باردار شدند.

بیماری های مخصوص خانم های باردار

بیماری های مخصوص خانم های باردار

فیبروئید ها !

فیبروئید ها عبارتند از رشد غیر سرطانی سلول های فیبری و بر حسب این که در کجای رحم باشند اسامی مختلفی دارند.

فیبروئیدهای اینترامورال: در داخل دیواره رحم رشد می کنند. فیبروئیدهای ساب موکوسال : در داخل رحم رشد کرده به داخل حفره رحم کشیده می شوند. فیبروئیدهای ساب سروزال : در خارج از رحم در لایه بین رحم و حفره لگن رشد می کنند.

تشخیص بیماری فیبروئید !

اغلب در یک معاینه داخلی تشخیص داده می شوند. در صورت کوچک بودن فیبروئید ها، می توان برای تکمیل و تایید نتیجه حاصل از معاینه داخلی سونوگرافی کرد.

درمان طبی فیبروئید ها !

اگر فیبروئید ها از بارداری جلوگیری کنند و خیلی بزرگ نباشند می توان آن ها را با جراحی برداشت. جدیدا از روشی استفاده می شود که طی آن بافت فیبروم مسدود شده و باعث تحلیل رفتن تدریجی آن می شود.

درمان طبیعی فیبروئید !

درمان طبیعی فیبروئید ها همانند درمان طبیعی اندومتریوز است.

بیماری اندومتریوز !

زمانی اتفاق می افتد که بافت پوشش داخلی رحم در مکانی غیر از رحم وجود داشته باشد و همزمان با دوره ماهیانه شروع به رشد کند. این بیماری می تواند باعث مقاربت و قاعدگی خیلی دردناک شود.

تشخیص اندومتریوز !

توسط لاپاروسکوپی و تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد و از طریق آن می توان تخمدان ها، لوله های فالوپ و رحم را دید.

درمان های طبی اندومتریوز !

یکی از روش های درمانی استفاده از دیاترمی یا لیزر است. روش دیگر جراحی است که به علت ایجاد بافت اسکار کمتر از آن استفاده می شود، از روش دارو درمانی نیز برای توقف تغییرات سیکل ماهانه استفاده می شود. از قرص های ضد بارداری با دوز بالا می توان برای درمان این بیماری استفاده کرد. داروی عمده مورد استفاده در درمان اندومتریوز دانازول است که یک هورمون مردانه مصنوعی ضعیف است و تخمک گذاری و سیکل ماهیانه را متوقف می کند.

در اثر پیشرفت های جدید داروهایی تولید شده اند که حاوی هورمون محرک هستند و از طریق ایجاد یائسگی موقت باعث تحلیل رفتن اندومتریوز می شوند و داروی شناخته شده این گروه گوزولین است که به صورت تزریقی استفاده می شود.

 

 

همچنین بخوانید:  مصرف مکمل های غذایی در دوران بارداری

 

 

درمان های طبیعی برای اندومتریوز، فیبروئید و سندروم تخمدان پلی کیستیک !

گرچه اندومتریوز، فیبروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک سه بیماری مختلف هستند اما هر سه در اثر اختلال در تعادل هورمون ها ایجاد می شوند و رفع این عدم تعادل می تواند باعث تسکین یا بهبود آن ها شود. هر سه بیماری حساس به استروژن هستند.

اگر وزن شما زیاد باشد، استروژن خون شما نیز بیشتر خواهد بود، از دست دادن بخشی از وزن بدن نقش مهمی در مداوی هر سه بیماری دارد. بهبود کارکرد سلول های کبد نیز می تواند به بهبود هر سه بیماری کمک کند چون این موضوع باعث دفع بهتر هورمون های فرسوده و کمک به تعادل هورمون ها می شود. ویتامین گروه ب در تبدیل ترکیبات هورمونی فرسوده به ترکیبات غیر زیان آور توسط سلول های کبدی نقش مهمی دارند.

درمان بیماری ها به کمک رژیم غذایی !

اعمال تغییرات ذیل در رژیم غذایی شما تاثیرات مثبتی بر بیماری اصلی شما گذاشته و به باروریتان کمک می کند.

کاهش مصرف چربی های اشباع شده !

یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی چربی های اشباع شده مثل گوشت قرمز، باعث افزایش تولید استروژن شده و باعث بدتر شدن این سه بیماری می شود در صورتی که یک رژیم غذایی عاری از فرآورده های حیوانی (البته به جز گوشت ماهی) تولید استروژن را کم کرده باعث بهبود این بیماری ها می شود.

افزایش مصرف فیبر در مواد غذایی !

مقدار فیبر موجود در رژیم غذایی مهم است چون فیبر موجود در غلات و سبزیجات باعث کاهش باز جذب هورمون استروژن فرسوده از طریق روده ها می شود و منجر به کاهش سطح استروژن در خون می شود. لذا زنان گیاه خوار بیشتر از زنان گوشت خوار هورمون های فرسوده دفع می کنند.

حذف یا کاهش مصرف قند !

مصرف زیاد قند می تواند باعث چاقی شود و چاقی می تواند باعث تولید بیشتر هورمون استروژن و بدتر شدن بیماری های فیبروئید و اندومتریوز و کیست شود.

حذف یا کاهش مصرف مواد غذایی حاوی کافئین !

کافئین موجود در مواد غذایی مثل قهوه، ادرار آور بوده باعث دفع مقدار زیادی مایعات از بدن و در نتیجه از دست رفتن مواد غذایی با ارزش می شود که بعضی از این مواد غذایی مثل روی نقش مهمی در سلامت باروری دارند.

حذف الکل از رژیم غذایی !

در صورتی که قصد دارید باردار شوید الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید، چون این ماده از طریق تاثیر بر کارکرد سلول های کبد و کاهش توانایی آن ها در سوخت و ساز هورمون ها، باعث بدتر شدن این بیماری ها می شود. الکل همچنین می تواند باعث از دست رفتن ویتامین ب 6، آهن و روی شود.

ورزش !

ورزش بسیار مفید است. ورزش از طریق افزایش جریان خون ناحیه لگن، باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود و می تواند استرس را نیز کاهش دهد. ورزش از طریق تحریک آزادی اندورفین ها در مغز، منجر به ایجاد احساس خوشحالی، هوشیاری و آرامش بیشتر می شود. ورزش متعادل فعالیت هورمون ها را در زنان اصلاح می کند اما ورزش سنگین می تواند منجر به توقف عادت ماهیانه شود. ورزش از طریق تعادل هورمون های جنسی زنانه روی بیماری هایی مثل فیبروئید ها، اندومتریوز و کیست اثر گذاشته باعث بهبود آن ها می شود.

گیاهان دارویی !

داروهای گیاهی می توانند اثر شگفت آوری روی این سه بیماری داشته باشند در صورتی که بیماری شما به صورت بلند مدت ادامه داشته باشد، ارزش آن را دارد که با یک متخصص طب گیاهی مشورت کنید در ذیل چند گیاه دارویی موثر را معرفی می کنم.

اگنوس کاستوس، یکی از مهم ترین گیاهان دارویی موثر بر تعادل هورمونی زنان است. این گیاه باعث تحریک و تعدیل فعالیت غده هیپوفیز می شود و این غدها در تنظیم هورمون های جنسی نقش مهمی دارد، چه سطح هورمون ها پایین باشد و چه بالا این گیاه باعث متعادل شدن آن می شود. شیره کنگر یا خاربن، یک داروی گیاهی عالی برای کبد است و می تواند باعث جایگزینی سلول های جدید کبدی با سلول های فرسوده و قدیمی شود. گیاه دندلاین یا دندان شیر، به پاک کردن کبد که اندام اصلی دفع سموم در بدن است کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج گیاهی درمان کیست و فیبروم رحم را با خواص درمان انواع ناراحتی های خانم ها، اختلالات هورمونی، درمان کیست و فیبروم و انواع عفونت های رحم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0