topNotif

بیماری های معده و روده در کودکان

3559 بازدید
06 آبان 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

بررسی بیماری های معده و روده در کودکان و راه های درمان آن

بیماری های معده و روده، همانند سو هضم حاد، سو هضم مزمن، قولنج، یبوست، اسهال ساده، اسهال عفونی یا ورم معده، اسهال خونی و استفراغ را شامل می شود، که در ادامه روش های طبیعی برای درمان طبیعی آن ها ارائه می شود.

سوء هضم حاد در کودکان

علایم این بیماری عبارت است از استفراغ، درد و تب و موقعی عارض می شود که غذای هضم نشده مدت زیادی در معده بماند و تولید عفونت کند. به دنبال این بیماری ممکن است کودک به سو هاضمه مزمن مبتلا شود.

*درمان، کودک را باید حدود یک روز بی غذا نگاه داشت می توان به او آب گرم و آب پرتقال داد و روده هایش را یک یا دو مرتبه با تنقیه آب گرم پاک کرد و با انجام این دو کار علائم بیماری به کلی از بین می رود. پس از آن کودک را به مدت یک یا دو روز در رژیم تمام میوه قرار دهید.

سو هضم مزمن در کودکان

رایج ترین علامت این بیماری استفراغ است. زبان کودک باردار، تنفس او بد و خوابش مختل می شود و حالت عصبانی دارد. به وزنش اضافه نمی شود و به طور کلی حالت غیر طبیعی دارد و پریده رنگ است. روده ها ممکن است به تناوب حالت اسهالی یا یبوست داشته باشند. علت آن معمولا تغذیه نادرست و خوردن غذای زیاد و نامناسب است.

*درمان، یک روز فقط به او آب پرتقال همراه با مقدار زیادی آب گرم به فواصل معین بخورانید و پس از آن به مدت 1 الی 3-4 روز کودک رژیم تمام میوه داشته باشد. هر شب یک مرتبه کودک را تنقیه کرده تا به دفع مواد مضر کمک شود.

بیماری های معده و روده در کودکان

بیماری های معده و روده در کودکان

قولنج در کودک

در این عارضه پاها سرد است و چون ساق پای کودک را بالا برند گریه شدید او وجود درد را نشان می دهد. قولنج معمولا نتیجه اتساع روده ها و در نتیجه ایجاد گاز است. این عارضه در شیرخواران دو تا شش ماه رایج تر است. علت آن تغذیه نادرست مادر است یا نوع شیر خوب نیست یا آن که بیش از اندازه به کودک شیر خورانده می شود.

*درمان، شیر دادن به کودک مبتلا به قولنج کاری بیهوده است و ناراحتی او را افزایش می دهد. باید مقدار بسیار کمی آب گرم به دهان کودک شیرخوار بریزند و نیز با تنقیه مختصری آب گرم روده هایش را پاک کنند. این اقدام اخیر بیشتر موثر خواهد بود. تغذیه کودک را تا موقعی که علایم بیماری به کلی از بین نرفته باشد نباید از سر گرفت. گذاشتن حوله گرم روی شکم کودک شیرخوار موجب تسکین درد و از بین بردن ناراحتی او می گردد و به بهبود او کمک می کند.

علاوه بر کودک مادر باید در رژیم غذایی خود دقت کامل به عمل آورد. باید از شیر دادن زیاد به کودک در آینده بپرهیزد. لازم است هر چهار ساعت یک مرتبه به او شیر دهد و شب ها از تغذیه او به کلی خودداری کند. گاهی شیر مادر در نتیجه بعضی عوامل روانی مانند عصبانیت، نگرانی، تحریکات شدید عصبی خراب شود. لازم است مادر در چنین مواقعی از دادن شیر به نوزاد خودداری کند.

 

همچنین بخوانید: کمک های اولیه برای کودکان

 

یبوست در کودک

یکی از اختلالات پر دردسر زمان کودکی است. بیشتر اوقات تنها علامت آن عوارض موضعی است، لیکن در برخی موارد قولنج، بدخوابی، عصبانیت نیز به همراه دارد. غذای نادرست و عدم رعایت نظم در وضع زندگی کودک از عوامل اصلی ایجاد یبوست اند.

*درمان، اساس درمان با یبوست با سن کودک ارتباط دارد. در شیرخوارانی که از پستان مادر تغذیه می کنند معمولا یبوست نتیجه بد غذایی مادر است و اوست که باید وضع غذای خود را اصلاح کند. در اینگونه موارد نیز می توان به مدت یک روز آب، آب پرتقال به کودک داد. در صورت لزوم این کار را به مدت یک هفته، هر دو یا سه روز یک باز می توان انجام داد. موقعی که کودک شیرخوار از شیر مصنوعی تغذیه می کند علت یبوست بد غذایی است.

در کودکان 2-4 سال و بالاتر، 1-4 روز رژیم تمام میوه تجویز می شود. تنقیه مختصر با آب گرم به هنگام شب و رژیم غذایی تمام میوه بسیار لازم و مفید است. به علاوه باید کودک را تشویق به تمرین کرد. کمی روغن زیتون با سالاد به رفع یبوست کودک کمک خواهد کرد.

درمان اسهال در کودک

اسهال ساده

در اغلب مواقع با رفع علت آن از بین می رود و به ندرت ممکن است شدت یابد. این عارضه معمولا در نتیجه اختلال گوارشی به وجود می آید و با رژیم یک روزه آب پرتقال و یک بار تنقیه رفع می شود. تغذیه صحیح از پیش آمدن اختلالات بعدی جلوگیری خواهد کرد.

اسهال عفونی با ورم روده

این عارضه را معمولا به عنوان اسهال تابستانی شناخته اند و متداول ترین نوع اسهالی است که در کودکان دیده می شود. اسهال عفونی بر دو نوع است. در نوع اول حمله بیماری به تدریج صورت می گیرد و اولین علامت آن است که ممکن است عمل دفع به 5 تا 10 مرتبه در روز برسد. مدفوع رقیق و اغلب سبز رنگ است و به زودی بلغم نیز به آن اضافه می شود، کم و بیش تب نیز به همراه دارد.

این نوع اسهال عفونی ممکن است به طور خفیف و ملایم دوران خود را طی کند یا آن که به تدریج بدتر شود و به اسهال التهابی (ورم روده های بزرگ و کوچک) منجر گردد. حمله بیماری به طور ناگهانی با استفراغ، تب و دفع مکرر و مدفوع سبز رنگ همراه است. ابتدا مدفوع زیاد و آبکی و حاوی خون است لیکن بعدا به رنگ سبز یا خرمایی در می آید.

*درمان، نوع شدید این بیماری نگاهداشتن کودک در بستر، پاک کردن روده ها هنگام شب و صبح به وسیله تنقیه با آب گرم و ندادن هیچ نوع خوراکی جز آب و آب پرتقال به مدت چند روز است. همین که شدت بیماری تا حدی تخفیف یافت و اسهال از بین رفت رژیم تمام میوه را می توان در مورد کودک بیمار به کار برد و پس از چند روز می تواند از غذای معمولی استفاده کند. اگر حال کودک خیلی بد است حتما به متخصص مراجعه شود.

اسهال خونی

در کودکان کم سن نوع شدیدی از اسهال تورمی و التهابی است که اختلالات آن بیشتر در روده بزرگ است. این بیماری در اواخر تابستان و در فصل گرما بسیار متداول است و علایم آن دفع مکرر با مدفوع کم است که تمام یا قسمت اعظم آن خون و بلغم است. درد و پیچش بعد از اجابت مزاج وجود دارد. علت این بیماری تغذیه غلط کودک و به خصوص دادن مقدار زیادی گوشت و مواد غذایی پروتئینی مشابه به کودک در مناطقی است که غذا مستعد فاسد شدن است.

*درمان، این بیماری همان است که درباره اسهال عفونی گفته شد.

استفراغ در کودکان

یک بیماری نیست بلکه علامت بسیاری از بیماری های سنین کودکی است. این عارضه ممکن است نتیجه سوهضم حاد یا مزمن، سنگینی موقتی معده، بیماری های عصبی و تحریکات انعکاسی باشد، همچنین امکان دارد در مراحل اولیه تب مخملک یا تب های حاد عارض شود.

*درمان، استفراغ به علت اصلی اختلال بستگی دارد. اگر پدر و مادر نتوانستند علت آن را بفهمند باید کودک را در بستر نگاه دارند و جز آب گرم به او چیزی ندهند و از تنقیه با آب گرم برای پاکسازی روده ها استفاده کنند. اگر این تدابیر موثر واقع نشدند باید از متخصص درمان طبیعی کمک گرفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق نعنا دوآتیشه را با خواص تقویت کننده دستگاه گوارش، ضد اسهال، بادشکن، برطرف کننده ناراحتی معده، رفع دل درد و دلپیچه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0