بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن

1660 بازدید
07 تیر 98
بهاره
,,

آشنایی با بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن

بارداری یکی از دوران های شیرین برای هر زن محسوب می شود، اما در کنار این حس زیبا نگرانی هایی نیز وجود دارد. مراقبت در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا، هرگونه عدم توجه به بدن و سبب آسیب به جنین می شود. یکی از مشکلاتی که مادران باردار با آن درگیر هستند، بیماری های مقاربتی است. این بیماری ها بسیار خطرناک بوده و می تواند هم به مادر هم به جنین آسیب جدی وارد کند. متاسفانه بسیاری از زنان باردار به دلیل کاهش و یا قطع روابط جنسی در دوران بارداری، خود را در خطر این بیماری ها احساس نمی کنند، اما بهتر است بدانید که این بیماری ها ممکن است به صورت خاموش در بدن باقی بماند و آسیب های جدی به جنین و حتی سقط شود. حال در این مقاله با بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن آشنا شوید.

 

بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن

بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن

 

بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن

سیفیلیس

سیفلیس یا سفلیس (Syphilis) یکی از بیماری های مقاربتی در دوران بارداری محسوب می شود. این عفونت که توسط باکتری ترپونما پالیدوم در بدن ایجاد می شود، می تواند در دوران بارداری یا حتی هنگام زایمان هم از مادر به جنین منتقل و منجر به سیفلیس مادرزادی شود. توصیه شده است که همه زنان باردار در اولین ویزیت پزشکی خود تحت تست سرولوژیک سیفیلیس قرار گیرند. تست های بعدی نیز بهتر است در این افراد انجام شود:

  • زنانی که در مناطق با شیوع بالای سیفیلیس زندگی می کنند.
  • زنانی که خطر زیادی برای ابتلا به این بیماری دارند.
  • زنانی که قبلا تست نشده اند.
  • زنانی که تست سرولوژیک آن ها در سه ماهه اول مثبت شده است.
درمان

پنی سیلین داروی انتخابی برای درمان سیفیلیس بوده و در پیشگیری از انتقال عفونت به جنین و نیز درمان جنین در صورت آلوده شدن، موثر می باشد. دوز پنی سیلین و راه تجویز آن بر اساس مرحله بیماری تعیین شده و مشابه افراد غیرباردار می باشد. هیچ داروی جایگزینی برای پنی سیلین قابل قبول نیست. بنابراین، در افراد حساس به پنی سیلین باید تست پوستی و حساسیت زدایی (Desensitization) انجام شود.

نکته: برای پایش اثر درمان، تست سرولوژیک باید در همه زنان بین هفته های ۲۸ تا ۳۲ حاملگی و در زمان زایمان تکرار شود.

گونوره (سوزاک)

سوزاک یا گونوره (Gonorrhea) یکی دیگر از بیماری های آمیزشی است که توسط باکتری یسریا گونورآ یا گنوکوک یک دیپلوکوک گرم‌منفی ایجاد می شود. این بیماری نیز می تواند از مادر به نوزاد انتقال می یابد. عفونت گونوره در نوزاد ناشی از مواجهه با سرویکس (کانال زایمان) عفونی شده حین زایمان است و علایم عموما طی ۲ تا ۵ روز پس از تولد شروع می شود. عوارض خفیف این بیماری در نوزادان شامل رینیت (Rhinitis)، واژینیت (التهاب مهبل) و اورتریت (التهاب یا عفونت پیشابراه) می باشد و عفونت های شدید ممکن است باعث بروز عفونت چشمی (Ophtalmia Neonatorum) و سپسیس یا گندخونی (نوعی التهاب است که سراسر بدن را فرا می‌گیرد) شود.

درمان

درمان انتخابی برای گونوره در زن باردار، سفتریاکسون (Ceftriaxone) با تک دوز 125 mg عضلانی یا سفیکسیم (Cefixime) با تک دوز خوراکی 400 mg می باشد. در صورت عدم امکان استفاده از سفالوسپورین ها، تک دوز ۲ گرمی اسپکتینومایسین (Spectinomycin) با نام تجاری Trobicin ‌به صورت عضلانی درمان جایگزین می باشد. درمان همزمان برای پوشش عفونت احتمالی کلامیدیا تراکوماتیس نیز ضروری است.

 

همچنین بخوانید:  علائم و راه های درمان عفونت های ادراری در زنان باردار

 

کلامیدیا تراکوماتیس

یکی دیگر از بیماری های مقاربتی که می تواند به نوزاد منتقل شود، کلامیدیا تراکوماتیس (Chlamydia trachomatis) است. عفونت کلامیدیایی در نوزاد، حین عبور از کانال زایمان در مواجهه با سرویکس عفونی شده رخ می دهد. این عفونت اکثرا باعث کونژنکتیویت در نوزاد می شود. همچنین، یک پنومونی تحت حاد و بدون تب با شروع در سنین یک تا سه ماهگی ممکن است بروز نماید.

درمان

درمان های انتخابی عفونت کلامیدیا در دوران بارداری عبارتند از:

1- آزیترومایسین 1 g خوراکی، تک دوز

2- آموکسی سیلین 500 mg خوراکی، سه بار در روز و به مدت ۷ روز

درمان های جایگزین عبارتند از:

  • اریترومایسین اتیل سوکسینات 800 mg خوراکی، چهار بار در روز و به مدت ۷ روز
  • اریترومایسین اتیل سوکسینات 400 mg خوراکی، چهار بار در روز و به مدت ۱۴ روز

نکته: نوعی از ملح اریترومایسین با نام اریترومایسین استولات به دلیل خطر ایجاد سمیت کبدی نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

هرپس تناسلی (ژنیتال)

تبخال دستگاه تناسلی یا هرپس تناسلی (Genital herpes) یک عفونت ویروسی است توسط ویروس هرپس سیمپلکس رخ می دهد. عفونت هرپس اغلب در نوزادانی که از مادران فاقد شواهد بالینی هرپس تناسلی متولد شده اند رخ می دهد. در زنانی که برای اولین بار هرپس ژنتیال را حوالی زایمان کسب می کنند، خطر انتقال به جنین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. در کسانی که اولین بار بیماری را در نیمه اول بارداری تجربه می کنند، خطر انتقال کمتر از یک درصد خواهد بود. خطر انتقال در موارد عود کننده هرپس بسیار کمتر از موارد اولیه است، اما با توجه به این که شیوع موارد عود کننده بیشتر است، عامل اصلی اکثر موارد هرپس نوزادی عفونت های عود کننده می باشد.

پیشگیری از بیماری هرپس تناسلی

1- برای پیشگیری، زنان بدون عفونت هرپس باید در طول سه ماهه سوم بارداری از تماس جنسی با مردانی که عفونت مشکوک یا شناخته شده هرپس تناسلی دارند، خودداری کنند.

2- همه زنان باردار باید هنگام زایمان از نظر وجود علایم و ضایعات هرپسی در نواحی تناسلی بررسی و معاینه شوند. در صورت عدم وجود چنین ضایعاتی، زایمان واژینال مجاز می باشد. ولی در صورت وجود هرگونه شواهد عفونت، زایمان باید از طریق سزارین صورت گیرد.

 

بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن

بیماری های مقاربتی در دوران بارداری و راه های درمان آن

 

درمان

آسیکلوویر (Acyclovir) داروی انتخابی برای درمان عفونت هرپس تناسلی در دوران بارداری است. درمان زنانی که دارای شواهد سرولوژیک برای ویروس هرپس سیمپلکس بوده تا به حال شواهد بالینی بیماری را تجربه نکرده اند، سودی ندارند. در زنانی که اولین مورد بیماری را در مراحل پایانی بارداری تجربه می کنند، درمان شامل آسیکلوویر، انجام سزارین و یا ترکیب هر دو می باشد.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریال (Bacterial vaginosis) یا واژینو باکتریایی یک عارضه شایع واژنی در زنان به ویژه دوران بارداری است. این بیماری در اثر رشد بیش از حد باکتری‌های بی‌هوازی، گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. واژینوز باکتریال یک عامل خطرساز برای پارگی پرده های جنینی، زایمان زودرس، سقط خودبخودی و آندومتریوز پس از زایمان است.

درمان

زنان دارای سابقه زایمان زودرس باید در اولین ویزیت پزشکی خود در دوران بارداری، از نظر واژینوز باکتریایی بدون علامت غربالگری شوند. در صورت وجود عفونت، رژیم های درمانی پیشنهادی عبارتند از:

1- مترونیدازول 500 mgخوراکی، دو بار در روز و به مدت 7 روز

2- مترونیدازول 250 mgخوراکی، سه بار در روز و به مدت 7 روز

3- کلیندامایسین 300 mgخوراکی، دو بار در روز و به مدت 7 روز

نکته

کرم های واژینال در کاهش خطر عوارض بارداری موثر نبوده است.

کرم واژینال کلیندامایسین نباید در نیمه دوم بارداری استفاده شود، زیرا ممکن است برای نوزاد عوارضی به همراه داشته باشد.

توجه: برای پیشگیری از عفونت ها و بیماری های مقاربتی توصیه می شود در دوران بارداری، آزمایش و تست های لازم را انجام داده و در صورت تشخیص بیماری زیر نظر پزشک درمان را آغاز کنید. لازم به ذکر است در صورت هر گونه بیماری از مصرف خودسرانه داروها جدا خودداری نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سپستان را با خواص کاهش فشار خون، درمان بیماری های کلیوی، کاهش و درمان سرفه، رفع گرفتگی صدا، تسکین سردرد، درمان اسهال، رفع سوزاک، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0