topNotif

بیماری های واگیردار و تاثیر واکسن بر آن ها

1870 بازدید
08 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

مراقبت بیماری های واگیردار و تاثیر واکسن بر آن ها :

بیماری های واگیردار ، بیماری هایی هستند که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم و یا با واسطه از مخزن آلودگی به افراد سالم منتقل می شود. مخزن آلودگی ممکن است انسان، حیوان، خاک و یا گیاه آلوده باشد. عامل اصلی بیماری های واگیردار ، موجودات زنده میکروسکوپی (میکروب ها) و یا انگل ها هستند. بیشتر این بیماری ها به وسیله واکسن، قابل پیشگیری و به وسیله آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند.

پیشگیری از بیماری های واگیردار

رعایت بهداشت فردی، بهسازی محیط، بهبود تغذیه، حفظ سلامت و مقاومت بدن از عوامل عمده پیشگیری از بیماری های واگیردار است و عامل اصلی و زنده بیماری زای این گونه بیماری ها، ویروس ها، باکتری ها، ریکتزیاها، قارچ ها، پرتوزوترها (تک یاخته ها)، متازوئرها (پریاخته ها) هستند.

بیماری های واگیردار از راه های مختلف منتشر و منتقل می شوند :

  • از راه دستگاه گوارش : مثل بیماری های هپاتیت آ، حصبه، اسهال خونی، انگل های روده ای، فلج، وبا.
  • از راه تنفس : مثل بیماری های مخملک، دیفتری، مننژیت، سرماخوردگی، آنژین و سل.
  • از راه پوست : مثل بیماری های سیاه زخم، کزاز، انگل های پوستی (گال، شپش، سالک)، مالاریا، طاعون و هاری.
  • از راه تناسلی : مثل بیماری های سفلیس، سوزاک، تبخال تناسلی، ایدز و انواعی از هپاتیت های ویروسی.
  • از راه خون : بعضی از بیماری ها از راه انتقال خون آلوده یا استفاده از سرنگ های آلوده و سایر وسایل جراحی منتقل می شوند مثل ایدز و هپاتیت.

بیماری های واگیردار و تاثیر واکسن بر آن ها

واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری های خطرناک :

واکسیناسیون از چند بیماری خطرناک جلوگیری می کند اما احتمال سوء تغذیه، ناتوانی و مرگ در کودکی که واکسن دریافت نکرده است بیشتر است. هر روز هشت هزار کودک مبتلا به بیماری های قابل پیشگیری با واکسن در دنیا می میرند و عده زیادی از آن ها دچار معلولیت می شوند.

در تاریخ زندگی انسان، بیماری های واگیردار و غیر واگیر، موجب مرگ میلیون ها نفر و موجب کوری و ضایعات دیگر نزد عده کثیری از انسان ها می شد، اما وقتی یک حرکت جدی و فراگیر برای مبارزه با این بیماری ها در سطح جهان به عمل آمد، با انجام واکسیناسیون همگانی در کلیه کشورهای جهان این بیماری ها برای همیشه ریشه کن شدند مثل آبله.

امروزه واکسیناسیون موجب نجات جان حدود نه میلیون نفر در سراسر جهان می شود، اما اگر واکسن های کارا علیه تمامی بیماری هایی که بالقوه با واکسن قابل پیشگیری هستند، به کار رفته شود، می توان سالانه از مرگ بیش از شانزده میلیون نفر در جهان جلوگیری کرد.

واکسن چیست :

واکسن عبارت است از : جسم میکروب زنده، ضعیف شده یا کشته شده و یا سموم بی اثر شده میکروب ها که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند و منجر به ایجاد پادزهر می گردد. واکسیناسیون کودکان را در برابر برخی از خطرناک ترین بیماری های دوران کودکی، مقاوم می کند. کودک با واکسن هایی که از طریق تزریق یا به صورت خوراکی به وی داده می شود، مصونیت پیدا می کند.

اگر کودک قبل از دریافت واکسن به بیماری مبتلا شود، دیگر واکسیناسیون بسیار دیر خواهد بود. همچنین تغذیه با شیر مادر، نوعی مصون سازی طبیعی بر علیه چند بیماری است. بخشی از مقاومت مادر در برابر بیماری ها از طریق شیر و به خصوص شیر زرد و غلیظ (آغوز) که در روزهای اول پس از تولد ترشح می شود، به کودک منتقل می شود. بنابراین زنان هم باید بین سنین پانزده تا چهل و چهار سال به طور کامل علیه کزاز واکسینه شوند.

 

همچنین بخوانید:  از علائم تب مالت تا پیشگیری و درمان

 

واکسیناسیون بر علیه کزاز :

در بعضی از کشورهای جهان، مادران در شرایط غیر بهداشتی زایمان می کنند، این وضع هم مادر و هم کودک را در معرض خطر ابتلا به کزاز قرار می دهد. اگر مادر برعلیه کزاز واکسینه نشده باشد، از هر صد نوزاد یکی به دلیل کزاز خواهد مرد. اگر میکروب ها وارد بدن مادر شوند و وی در برابر کزاز واکسینه نشده باشد، جان خود را از دست می دهد. بنابراین تمام مادران باردار، باید برای اطمینان از واکسیناسیون بر علیه کزاز بررسی شوند.

اگر خانمی واکسینه نشده باشد باید پس از حاملگی در اولین فرصت، نوبت اول را تزریق کند، و نوبت دوم را هم بلافاصله چهار هفته و حداقل دو هفته قبل از زایمان و نوبت سوم شش تا دوازده ماه بعد از نوبت دوم تزریق نماید، این سه نوبت واکسینه، تا پنج سال مصونیت ایجاد می کند. نوبت چهارم و پنجم هر کدام به فاصله یک سال بعد از نوبت قبلی تزریق شود. با این کار برای تمام بارداری های بعدی، بدن در برابر این بیمای مقاوم می شود و بدن نوزاد هم همچنین در چند هفته اول تولد، در برابر کزاز مقاوم خواهد شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پولک را با خواص آنتی بیوتیک، ضد التهاب، ضد باکتری و ضد میکروب، درمان بیماری  سینوزیت، درمان آسم، درمان روماتیسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود عفونت ادراری و سوزش ادرار، درمان عفونت داخلی زنان، ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0