بیماری های گیاه دیفن باخیا و روش های تشخیص و درمان آن

2876 بازدید
28 فروردین 01
سمانه
,

بیماری های گیاه دیفن باخیا و روش های تشخیص و درمان آن

سلام دوستان و همراهان عزیز و بزرگوار، امروز با هم به شناخت مشکلات و بیماری های گیاه دیفن باخیا می پردازیم، تا با کمک هم بتوانیم گیاهی شاداب و سرحالی داشته باشیم، پس با ما همراه باشید.

قبل از اینکه شما را با بیماری های گیاه دیفن باخیا و روش های تشخیص و درمان آن آشنا کنیم، بهتر است بدانید که گیاه دیفن باخیا، گیاه سمی است. پس اگر فرزند کوچک درمنزل دارید یا حیوان خانگی نگهداری می کنید این گیاه رو خریداری نکنید، و یا خیلی مراقب باشید، چون سم این گیاه باعث مسمومیت و حتی فلجی می شود.

 

بیماری های گیاه دیفن باخیا

بیماری های گیاه دیفن باخیا

 

بیماری های گیاه دیفن باخیا

علت زرد شدن برگ دیفن باخیا

از جمله بیماری های رایج این گیاه که در اکثر گیاهان مشترک است، قارچی شدن گیاه است. اگر برگ گیاه ما زرد و قهوه ای آبدار باشد، در اثر آبیاری زیاد یا نامنظم گیاه قارچی شده است. آبیاری گیاه رو متوقف کنیم، و در چند نوبت گیاه رو با قارچ کش آبیاری می کنیم. یعنی بجای آبیاری به گیاه درسه نوبت، و به فاصله چند روز قارچ کش می دهیم.

آفت های گیاه دیفن باخیا

شپشک آرد آلود:

آفت سفید رنگی است که شبیه پنبه و آردی است و در زیر برگها و ساقه ها به گیاه می چسبد و از شیره گیاه می نوشد تا گیاه رو به نابودی بکشاند. اگر با این آفت موزی مواجه شدید ابتدا گیاه رو از بقیه گیاهان جدا کنید، چون این بیماری به سایر گیاهان سرایت میکند، سپس شپشک ها را از گیاه پاک میکنیم.

برای درمان پنبه یا گوش پاکن رو به الکل و آب صابون آغشته کرده به آرامی و صبر و حوصله آفت ها رو ازگیاه بر می داریم، اگر آلودگی زیاد بود و با الکل آب صابون مشکل حل نشد، گیاه رو با سم دیازیون در چند نوبت سم پاشی می کنیم.

کنه قرمز رنگ:

این آفت باعث زردی و آلوده شدن گیاه می شود، گیاه رو با سم کنه کش سمپاشی می کنیم، سعی کنید سمپاشی را در فضای باز و صبح زود یا هنگام عصر انجام دهید تا آفتاب روی برگهای گیاه نتابد که باعث سوختگی می شود.

 

همچنین بخوانید:  علت برگ ریزی گل بنجامین بعد از خرید چیست؟ + راهکاری درمان

 

علت کوچک شدن برگ دیفن باخیا

کوچک ماندن برگ های گیاه می تواند بر اثر کمبود نور و یا حتی خاک فقیر گیاه باشد، علت رو بررسی میکنیم:

  • اگر گیاه نور کمی دریافت می کند به جای پر نورتری می بریم.
  • اگر علت بعدی فقیر بودن خاک گیاه است، پس خاک رو به وسیله کود غنی می کنیم. شش ماهه سال هر ماه کود مورد نیازش رو بهش می دهیم. و در اول بهار خاک گیاه رو عوض میکنیم؛ این گیاه نیازمند خاک سبک و مغذی است. (خاک برگ پیت ماس و کمی پرلیت)

علت رنگ پریدگی و یا سفیدی گیاه دیفن باخیا :

علت رنگ پریدگی و یا سفید شدن گیاه می تواند نور زیاد باشد، پس برای درمان، گیاه رو به مکان کم نور تری منتقل می کنیم، و اگر مشکل حل نشد، گیاه دچار کمبود مواد مغذی است، پس خاک گیاه رو عوض کرده و یا به گیاه کود می دهیم.

خشک شدن و ریختن برگ ها :

علت آن گرمی بیش ازحد دما و کمبود رطوبت محیط اطراف گیاه و یا حتی آبیاری کم است. برای رفع این شرایط، هوای اطراف گیاه رو خنک کرده و غبارپاشی می کنیم؛ و به آبیاری هم نظم بیشتری می بخشیم، یادمان باشد در فصل گرمای تابستان گیاهان نیاز به آبیاری بیشتری هستند.

لکه های ریز و حالت سوختیگی :

علت آن غبارپاشی در هوای گرم و نور زیاد است، فراموش نکنید گیاهانی که نیازمند غبار پاشی هستند، باید غبار پاشی در وقت مناسب باشد؛ صبح زود و عصر و هنگامی که گیاه تهویه مناسبی دارد، بهترین زمان غبارپاشی می باشد.

امیدوارم با مطالبی که گفته شد بتوانید مشکلات گیاهان عزیزتون رو درمان کنید و گیاهان شاداب و سرحالی داشته باشید.

مراقب خودتون و گیاهان عزیزتون باشید؛ روز وروزگاران برشما خوش باد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تاتوره را با خواص تسکین دردهای عادت ماهانه، ضد نفخ، تسکین آسم، رفع شوره سر، التیام زخم ها، کاهش درد مقعد و بواسیر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

11
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. دیانا
    20 آبان 1402

    با سلام ببخشید گل من هم یه دوتا از برگاش لکه زرد رنگ داره نمی‌دونم از آبیاری یا نور؟
    دوسه روزه هم خیلی پشه داره آیا باید خاکش و عوض کنم یا این پشه ها طبیعیه

  2. danial
    29 فروردین 1401

    noktehaye khubi gofte budiiin ????

    • عطارک
      29 فروردین 1401

      درود بر شما

      از توجه شما سپاسگزاریم????

      • 0922***1434
        20 خرداد 1402

        سلام وقت بخیر گل دیفن من همه برگاش ترک برداشتن ابیاری 4روزی یک بار گلدونش مناسبه زهکشی مناسبه نور غیر مستقیم قبارپاشی هروزانجام میدم و کودسه20هر دوهفته بهش میدم ولی همه برگاش ترک داره و حالت سوختگی لطفا بگید دلیلش چیه وراه درمانش چیطوره

        • عطارک
          27 خرداد 1402

          درود بر شما

          در ابتدا باید بدانید که غبارپاشی اگر زیر نور باشه و هوا گرم باشه به گیاه آسیب میزنه؛
          بجای غبارپاشی هرروزه برای گیاه جزیره درست کنید؛ به اینصورت که درون زیر گلدانی بزرگ را پرازسنگ یا سنگریزه کنید و درون آن آب بریزید؛
          کوددهی دوهفته یکبار زیاده حتما میزان کوددهی کمتر شود؛
          آبیاری هم هرگاه نصف خاکش خشک شد آبیاری کنید
          نور زیاد براش عالیه اما مستقیم نباشه
          فراموش نکنید که اصلا زیر نور غبارپاشی نکنید؛ درست کردن جزیره بهتر از غبارپاشی هرروزه است؛ موقع غبارپاشی باید هوای تازه به گیاه برسه

          شاد و پیروز باشید

  3. منوچهری
    29 فروردین 1401

    سلام
    ببخشید یعنی باید گلدونم نور زیاد داشته باشه؟
    نور مستقیم؟

    • عطارک
      29 فروردین 1401

      عرض ادب و احترام

      نور غیر مستقیم بهترین نور برای گیاه است و در مقابل نور مستقیم آفتاب آسیب می بیند. معمولا در نور معمولی ساختمان به خوبی رشد می کند.

      شاد و پیروز باشید

    • 7
      24 آبان 1402

      دیفن باخیا من براش زرد شد وچند برگش لکه های قهوه‌ای روشه وحشرات ریز قهوه ای رو برگشه. میشه رو بر اش آب اسپری کنم

  4. مینا دشتی
    29 فروردین 1401

    ممنون برای این مقاله عالی

    • عطارک
      29 فروردین 1401

      درود بر شما

      از توجه شما سپاسگزاریم????

    • لعیا
      20 خرداد 1402

      سلام گل دیفن من برگاش همشون ترک خرده و حالت سوختگی داره .ابیاری هر 4روز و کود دوهفته ای یک بار سه20میدم نور پشت پنجره نور غیر مستقیم داره قبارپاشی هروز انجام میدم گلدونش مناسبه با زهکشی خوب ولی داره خراب میشه گوشه های برگاش به صورت نقطه ای زرد شدن لطفا راهنماییم کنی که چیکارش کنم کامل خراب نشه

0