بیماری پوستی جرب زدگی یا گال چیست؟

4170 بازدید
17 مهر 97
بهاره
,,

آخرین به روز رسانی 3 مهر 1398

بیماری پوستی جرب زدگی یا گال و راه های درمان آن

جرب زدگی یا گال (Scabies Disease) یک عفونت انگلی پوست است که توسط انگلی که قابل انتقال (مسری) است و جرب نام دارد ایجاد می شود. جرب جنس ماده متعلق به گونه انگل سارکوپتیس اسکبی (Sarcoptes scabiei) است. روش های دارو درمانی بسیاری برای این عفونت انگلی وجود دارد، اما برخی گیاهان دارویی و درمان های خانگی به کاهش علائم این بیماری مانند خارش ها و زخم ها کمک می کند. لذا در ادامه این مطلب با بیماری پوستی جرب زدگی یا گال و راه های درمان آن آشنا شوید.

 

بیماری پوستی جرب زدگی یا گال چیست؟

بیماری پوستی جرب زدگی یا گال چیست؟

 

 علت ها و علایم بیماری گال

این انگل به داخل لایه سطحی پوست و به ویژه در ترک هایی که در بدن وجود دارند، نقب می زند. در آنجا تخم گذاری می کند و نوزادان آن در ظرف چند روز از تخم بیرون آمده و اطراف یک پیاز مو را که در حال بیرون آمدن از پوست است، محاصره می کنند.

بدن نسبت به این انگل با ایجاد واکنش ازدیاد حساسیت واکنش نشان می دهد که در نتیجه آن خارش شدید بوجود آمده و موجب انتشار بیشتر و عفونت ثانویه توسط میکروب های دیگر می شود. این خارش در طول شب افزایش می یابد و تخم ها روی ملحفه و رواندازها افتاده و به سایر افراد خانواده انتقال می یابند. خارش آن قدر شدید است که گاهی اوقات پوست، زخم به نظر می رسد. این عفونت با خطوط نازک مومی و یا نقب هایی که در طرفین انگشتان، در پرده های بین انگشتان دست و پا، سطوح داخلی مچ دست، آرنج ها، زیربغل، زانوها، ناحیه دور کمر و هاله روی پستان، تشخیص داده می شود. وقتی که عفونت ثانویه اتفاق می افتد، تشخیص آن به عنوان جرب زدگی دشوارتر است.

راه های درمان گیاهی بیماری پوستی جرب زدگی یا گال

برگ زیتون

بهترین درمان برای جرب زدگی ها، خمیر برگ زیتون تلخ است که از برگ های تازه یا خشک زیتون تلخ به همراه مقادیر مساوی پودر زردچوبه که با روغن خردل مخلوط شده، درست شده باشد. این خمیر باید روی بدن قرار گرفته و به مدت حدود یک ساعت به حال خود رها شده باشد. سپس فرد باید حمام کند. این کار را به مدت 7 تا 10 روز تکرار کند تا زمانی که همه ضایعات التیام یافته باشند. لباس ها باید بعد از آن که در آب جوش حاوی زیتون تلخ خیس شوند، شسته و آبکشی شوند. به طور همزمان، بیمار باید وادار به نوشیدن یک قاشق غذاخوری از جوشانده برگ یا پوست درخت زیتون تلخ شود. روغن خردل ممکن است برای برخی پوست ها تحریک کننده باشد. بنابراین نباید برای مدت زیاد روی بدن بماند.

در روش دیگر، خمیر برگ زیتون تلخ فقط با زردچوبه و بدون روغن خردل می تواند درست شود. در این حالت بیمار باید حمام کند، این خمیر را همه جای بدن خود بمالد، بین انگشتان، لای پنجه های پا و غیره و اجازه دهد تا خشک شود. سپس او باید لباس های تمیز بپوشد. روز بعد او نباید حمام کند بلکه دوباره باید خمیر تازه مالیده شود. این کار باید برای 3 روز انجام شود. روز چهارم، بیمار باید یک حمام آب گرم کرده و لباس های تمیز بپوشد.

 

همچنین بخوانید: خارش پوست خود را با گیاه سگ زبان درمان کنید!

 

پوست درخت انجیر

پوست خشک درخت انجیر می باید به نرمی پودر شده و با یک الک ریز، الک شود و به عنوان یک پودر روی ضایعات جرب زدگی یا گال پاشیده شود.

برگ بیدمشک

میزان ۲۵ گرم برگ خشک بیدمشک را در ۴ لیوان آب سرد، به مدت یک ساعت خیس کنید. سپس، آن را به مدت ۲ دقیقه با حرارت کم بجوشانید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را صاف کنید. این جوشانده را هر شب به مقدار ۲ تا ۵ فنجان میل نمایید. این دستورالعمل علاوه بر درمان گال برای انواع بیماری های پوستی مفید می باشد.

صبر زرد و روغن بادام تلخ

میزان ۱۰ گرم صبر زرد را پودر کرده و به همراه ۴۰ گرم روغن بادام تلخ و ۲۰ گرم روغن گنه گنه مخلوط نمایید. سپس، این ضماد را روزانه بر روی موضع بمالید.

برگ درخت گز

عصاره برگ درخت گز روغنی را با مقدار مساوی روغن کنجد مخلوط کرده و بجوشانید تا همه آب آن خشک شود. آن را سرد کرده و نگهداری نمایید و هر روز روی قسمت های آلوده قرار دهید. هر دوی این مواد خاصیت ضد میکروبی قوی داشته و روغن کنجد خاصیت حشره کشی نیز دارد.

سیر

برای درمان جرب، ۵ حبه سیر را در یک لیتر آب جوشانده و پس از صاف کردن، موضع را با آن شستشو دهید.

روغن گل میخک

روغن گل میخک را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کرده روی نواحی زخم بگذارید. روغن گل میخک روی پوست سوزش ایجاد می کند بنابراین بهتر است به تنهایی استفاده نشود. علاوه بر این می توان از روغن های درخت چای، روغن هسته هلو و روغن زیتون هم بهره برد.

موز و سرکه

موز کال و نارس را کاملا له کنید و همراه با کمی سرکه مخلوط نمایید. سپس، این ضماد را بر روی محل خارش قرار دهید. توجه داشته باشید میزان سرکه نباید زیاد باشد که در ترکیب با موز حالت رقیق پیدا کند.

گزنه

میزان ۳۰ گرم گزنه را به همراه ۳ لیوان آب در یک قوری ریخته و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس، آن را صاف نموده و به وسیله پنبه بر روی محل گال بمالید.

جوشانده ترکیبی جهت کاهش خارش

برای درمان جرب زدگی و کاهش خارش این بیماری، ۱۵ گرم سپستان، ۱۵ گرم گل بنفشه، ۲۵ گرم ریشه شیرین بیان، ۲۵ گرم ریشه کاسنی و ۲۵ گرم عناب خشک را نیم کوب کرده و در آب جوشانید. روزانه به مدت ۷ روز در دو نوبت صبح و عصر جوشانده را میل نمایید. این دمنوش برای کاهش خارش های پوستی نیز بسیار مفید است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 روغن میخک را با خواص درمان انواع مشکلات پوستی، درد دندان، سوء هاضمه، سرفه، آسم، سردرد، استرس ، ضد میکروب، ضدعفونی‌کننده، ضد ویروس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. saber.solati
    26 آذر 1401

    مفید بود و خدا خیرتون بده

0