تاثیر الکل، دخانیات و داروها بر باروری

2717 بازدید
23 اردیبهشت 97
سمانه

تاثیر الکل، دخانیات و داروها بر باروری که باید از مصرف آنها خودداری شود !

در این مطلب تاثیر دارو ها و مواد مخدر مختلف را بر روی باروری خانم و آقایان به طور مفصل بررسی می کنم.

بسیاری از افراد از آسیب هایی که مصرف الکل و استعمال دخانیت در دوره بارداری بر جنین وارد می کند آگاهی دارند اما بسیاری از زوج ها باور نمی کنند که استعمال دخانیات و مصرف الکل بتواند قدرت باروری آن ها را مختل کند. البته خبر خوبی که در این مورد می توان داد این است که اثرات این ها بر باروری همیشگی نیست و بعد از توقف مصرف آن ها، اثرات زیان بارشان بر باروری از بین رفته و وضعیت شخص به حالت عادی بر می گردد. اگر قصد بچه دار شدن دارید می توانید از همین حالا با کنار گذاشتن سیگار، داروهای مختلف و یا …. شروع کنید تا فرزند سالمی در آینده داشته باشید.

نقش الکل در باروری !

نوشیدن الکل می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها، افزایش اسپرم های غیر طبیعی و کاهش درد اسپرم های دارای قابلیت تحرک شود. الکل از طریق تاثیر بر فرآیند تولید و آزادسازی تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) نیز می تواند روی باروری مرد اثر کند. الکل چون بر کبد اثر می کند می تواند باعث تجمع هورمون های جنسی زنانه (که در مرد هم به طور طبیعی مقدار کمی تولید می شود) در بدن مرد شده از این طریق باعث کاهش قدرت جنسی و تعداد اسپرم ها شود. الکل همچنین می تواند باعث کاهش جذب عناصر غذایی مثل “روی” به داخل بدن شود.

“روی” ماده غذایی مهمی است که در باروری مرد نقش حیاتی دارد. برای ساخته شدن لایه خارجی اسپرم باید مقدار کافی “روی” در بدن وجود داشته باشد و نیز این عنصر با غلظت بالایی در اسپرم یافت می شود. کاهش “روی” در غذای مرد می تواند تعداد اسپرم ها را کاهش دهد. مصرف زیاد الکل می تواند باعث توقف عادت ماهانه و تخمک گذاری در زن ها شود. اگرچه نوشیدن مقادیر بالاتر الکل می تواند تاثیر بیشتری بر باروری شما داشته باشد ولی نوشیدن هر مقدار الکل می تواند بر باروری شما اثر منفی داشته باشد. لذا نمی توان گفت نوشیدن مقدار کمتر آن خالی از اشکال است بلکه می توان گفت حتی مقدار اندک آن نیز برای شما زیاد است.

مصرف الکل توسط زنان باردار احتمال سقط را تا دو و نیم برابر زنان عادی افزایش می دهد و اگر زنی هم الکل بنوشد و هم سیگار بکشد احتمال سقط در او چهار برابر زنان عادی می شود.

تاثیر الکل، دخانیات و داروها بر باروری

تاثیر الکل، دخانیات و داروها بر باروری

نقش دخانیات بر باروری !

بسیاری از مردم اطلاعات زیادی در خصوص نقش سیگار کشیدن در بیماری های مختلف ریه مثل آمفیزم و سرطان ریه دارند و اکثرا از اثرات مخرب سیگار در حاملگی نیز مطلع هستند اما افراد کمی از نقش سیگار در کاهش قدرت باروری زوج ها اطلاع کافی دارند. دود توتون یا تنباکو حاوی چهار هزار نوع ترکیب شیمیایی است. برخی از این ترکیبات عبارتند از آمونیاک، اکسید نیتروژن، هیدروکربن های معطر، سیانید هیدروژن، کلرید وینیل، نیکوتین، سرب و کادمیم، برخی خانم ها فقط هنگام بارداری سعی می کنند سیگار نکشند غافل از اینکه دود سیگار می تواند شانس حامله شدن آن ها را نیز کاهش دهد.

سیگار کشیدن در مردان می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها، افزایش اسپرم های غیر طبیعی و کاهش سطح تستوسترون شود. دود سیگار همچنین می تواند باعث کندی و تنبلی اسپرم ها و نیز کاهش سطح ویتامین در خون شود. کمبود ویتامین ث باعث می شود اسپرم ها به جای حرکت رو به جلو به همدیگر بچسبند و مصرف مقدار کافی ویتامین ث به طور روزانه می تواند باعث اصلاح این مشکل شود. استعمال دخانیات در زنان می تواند باعث یائسگی زودرس شود و این موضوع برای زنانی که سنشان بالا است و می خواهند باردار شوند اهمیت حیاتی دارد.

نقش داروهای تفننی بر باروری!

طی سال های اخیر مصرف ماری جوانا و کوکائین سیر فزاینده ای داشته و برای بخشی از مردم به صورت بخشی از زندگی روزانه در آمده است. البته افزایش مقبولیت اجتماعی این دارو ها دلیلی بر بی ضرر بودن آن ها نیست. این دارو ها بر روی باروری زوجین اثر منفی دارد اما در صورت ترک آن ها بعد از مدت کوتاهی اثرات منفی شان بر باروری از بین می رود. مصرف آن ها در بارداری اثرات فاجعه باری بر روی جنین دارد.

 

همچنین بخوانید:  نسخه های گیاهی ضدنازایی و ناباروری قسمت 1

 

اثرات برخی داروهای تففنی رایج بر باروری خانم ها و آقایان !

ماری جوانا : می تواند هورمون هایی که در بدن مردان برای تولید اسپرم لازمند را کاهش دهد. این دارو می تواند میل جنسی را نیز در مردان کاهش دهد. در زنان می تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی، کاهش باروری و گاهی توقف تخمک گذاری در خانم ها شود.

کوکائین : می تواند باعث کاهش تعداد اسپرم ها، تضعیف قابلیت حرکت اسپرم ها و افزایش در اسپرم های غیر طبیعی شود.

هروئین : می تواند سطح تستوسترون را در مردان کاهش دهد.

هروئین و کوکائین : مصرف همزمان هروئین و کوکائین باعث ایجاد مشکلاتی در باروری زن می شود و احتمال سقط، مرده زایی و تولد نوزاد ناهنجار را افزایش می دهد.

نقش درمان های دارویی بر باروری  !

هنگامی که قصد دارید باردار شوید اگر تحت درمان با دارو های خاصی هستید در مورد این که کدامیک از دارو ها حیاتی تر است و کدام یک اهمیت کمتری دارد با پزشک خود مشورت کنید. برخی دارو ها اثر مستقیمی روی باروری دارند و در خصوص مصرف آن ها باید با پزشک مشورت کنید. برخی دارو ها علاوه بر تاثیر روی اسپرم بر روی پروسه انزال و قدرت جنسی نیز اثر دارند.

دارو هایی مثل سولفاسالازین، نیترو فورانتوئین، ضد افسردگی های سه حلقه ای، مهار کننده های مونوآمینواکسیدز، تتراسیکلین، پروپرانولول و کتوکونازول می توانند باعث ناتوانی جنسی شوند. علاوه بر این دارو های مورد استفاده در نقرس و فشار خون می توانند در باروری مداخله کنند. برخی داروها حتی می توانند تخمک گذاری را متوقف کنند و بدین گونه قدرت باروری زن را به صفر برسانند. اگر قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود در خصوص بیماری خود مشورت کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شیره خرنوب را برای درمان نازایی آقایان، که معمولا به کمبود اسپرم و کندی سرعت آن اطلاق می شود، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0