topNotif

تاثیر فرهنگ و سنن و جهانی شدن بر زندگی زنان

1286 بازدید
07 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

تاثیر فرهنگ و سنن و جهانی شدن بر زندگی زنان

فرهنگ و آداب و رسوم محلی در بسیاری از جوامع تاثیرات زیادی بر زندگی و سلامت زنان دارد. این تاثیرات می تواند مثبت یا منفی باشد. نگرش جامعه نسبت به جنس زن اهمیت زیادی در میزان پیشرفت و سلامت کامل جسمی و روحی زنان دارد. زدودن آثار مخرب بی عدالتی و تبعیض های ناروای جنسی از سنت ها و اعتقادات مردم یک جامعه باید به مرور زمان صورت گیرد. برخی از ارزش های فرهنگی محلی و آداب و رسوم سنتی می توانند خطرات عمده ای را برای سلامت زنان به بار بیاورند. در این فرهنگ ها تبعیض حتی قبل از شروع حیات دختران آغاز شده و گاه به سقط جنین دختر منجر می شود. از بین بردن تفکر افراطی زن گریزی در برخی جوامع که زن را فقط برای آشپزخانه، لذت جنسی و پرورش فرزند می داند علاوه بر مشکلات سلامتی که برای زنان به همراه دارد تمایل افراطی زن گرایی را ایجاد می نماید که بسیار اهمیت دارد. عرصه های فرهنگی در برخی از جنبه های سنت، در روابط خانوادگی و در سطح کلان اجتماعی گاه پویایی زن را محدود می کند.

اما برخی سنت ها مانند استفاده از طب سنتی در برخی موارد می تواند سلامت زنان را خصوصا در جوامعی که دسترسی کمتری به مواد دارویی جدید دارند حمایت نماید. فرهنگ و دیدگاه کلی مردم یک جامعه نسبت به زن علاوه بر نکات ذکر شده می تواند در حیطه آموزش زنان، تحصیل، اشتغال و درآمد حاصله و … موثر باشد.

توانمند ساختن زنان محوری ترین راهکاری است که می تواند با ارتقا موقعیت زنان در جوامع مختلف به بازیابی موقعیت طبیعی و حقیقی زن منجر شود و در این راستا آموزش نقش ویژه ای دارد. در اغلب بافت های اجتماعی بدون در نظر گرفتن منطقه، فرهنگ و سطح توسعه اجتماعی زنان آموزش دیده و تحصیل کرده نقش برجسته تری در زندگی خود، خانواده و جامعه دارند.تاثیر فرهنگ و سنن و جهانی شدن بر زندگی زنان

عوارض جهانی شدن بر زندگی زنان !

جهانی شدن روندی از دگرگونی است که از مرزهای سیاسی و اقتصادی فراتر رفته و علم، فرهنگ، بهداشت، درمان و حتی سبک زندگی را نیز در بر می گیرد. زنان بیش از مردان از جهانی شدن و شتاب اقتصاد بزرگ جهانی آسیب می بینند. اثرات جهانی شدن در جهان در حال توسعه عمیق تری خواهد بود.

فشارهای خارجی برای تطبیق ساختار اجتماعی در برخی جوامع ممکن است دولت های محلی را به کاهش یا حذف بسیاری از خدمات بهداشتی و رفاهی مجبور نماید که این امر اثرات جانبی بیشتری بر زنان، خصوصا زنان فقیر خواهد داشت. تجارت بین المللی، سرمایه گذاری خارجی، مهاجرت و کارگران خارجی پدیده های جدیدی هستند که با ایجاد ناهنجاری اجتماعی – اقتصادی در جوامع رو به توسعه می توانند به احجاف، استمار و سو استفاده بیشتر از کار زنان منجر شوند. این وضعیت می تواند احتمال کار بدون حقوق یا با درآمد پایین در زنان را نیز افزایش دهد.

 

همچنین بخوانید: گیاه درمانی در بیماری های زنان

 

سبک زندگی و سلامت زنان

هرچند در دهه های گذشته بیماری های عفونی و سو تغذیه از عمده ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بوده است اما در حال حاضر با کنترل رو به پیشرفت این بیماری ها مردم عمر طولانی تری داشته و با چرخش به وجود آمده، شیوع و بروز بیماری های غیر واگیر غالب گردیده است. بیماری های غیر واگیر که می توان بسیاری از آن ها را بیماری های مربوط به مدرنیته نامید پس از ایجاد ایپدمی در کشورهای توسعه یافته در حال حاضر شیوع و بروز آن ها در کشورهای در حال توسعه به صورت چشمگیری رو به فزونی نهاده است. این در حالی است که این کشورها هنوز موفقیت کامل برای کنترل مشکلات سلامتی جامعه خود را نداشته اند و در واقع با مشکلات خاص کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به طور همزمان رو به رو شده اند.

این شتاب تاثیرات زیادی بر سلامت زنان جهان دارد. نکته مهم اینجاست که این بیماری ها از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان و سایر موارد ارتباط مستقیم و نزدیکی با سبک زندگی افراد دارند. استفاده از چربی های اشباع شده در رژیم غذایی، مصرف نمک فراوان، استفاده از مواد غذایی کم حجم ولی پرکالری مانند انواع شکلات ها و شیرینی ها، کاهش مصرف فیبر و الیاف غذایی، مصرف سیگار و الکل فراوان، عدم تحرک و ورزش نکردن و افزایش وزن و چاقی از عمده ترین عوامل خطرزا در سلامت جامعه به طور عام و سلامت زنان به طور خاص می باشد.

با توجه به این نکات در سال های اخیر توجه به پیشگیری از این بیماری ها با استفاده از تغییر سبک زندگی مثلا با فعالیت بدنی، تغذیه متعادل و متناسب و قطع مصرف سیگار مطرح گردیده است. سازمان بهداشت جهانی نیز به طور متوسط 30 دقیقه ورزش در روز، ترک سیگار و تغذیه سالم را برای پیشگیری از بیماری های قرن جدید پیشنهاد نموده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بابونه را با خواص ضد امراض عصبی، رفع سردرد و کمردردهای عصبی، رفع ورم روده و اختلالات یائسگی، رفع قاعدگی های دردناک، مقوی معده، روشن و شفاف کننده مو، درمان سرفه کودکان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0