topNotif

تحریک پذیری رفتاری و تغییرات خلقی

1743 بازدید
29 اسفند 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

تحریک پذیری رفتاری و تغییرات خلقی و راه های درمان آن :

اخیرا بسیار حساس شده اید، حرف هایی که پیش از این برای تان قابل تحمل بوده، غیر قابل تحمل شده اند. کوچک ترین اتفاق ناخوشایند و یا مقداری ترافیک، خشم شما را بر می انگیزد. در مقابل کوچکترین انتقاد، رفتاری تند از خود بروز می دهید و نکته عجیب این که خود نمی دانید چرا این چنین تغییر رفتار داده اید.

علت تحریک پذیری رفتاری چیست ؟

تحریک پذیری و حساس شدن گاه به گاه جزئی از زندگی آدمی است. این وضعیت در دوران بلوغ بیشتر اتفاق می افتد و والدین نباید نگران آن باشند، خلق نوجوانان به مانند آب و هوای بهاری، متغیر است. البته کج خلقی می تواند در طی برخی از بیماری ها نیز اتفاق افتد. کج خلقی و تحریک پذیری می توانند نشانه ای از آنفولانزا، سرماخوردگی، نشانگان پیش قاعدگی، خستگی، افسردگی، اضطراب، استرس، دیابت، آلزایمر، بیماری های تیروئید، سکته مغزی و تومورهای مغزی باشند. از آن جا که عوامل متعددی می توانند موجب کج خلقی و تحریک پذیری شوند، هر گونه پایانی و یا تکرار این وضعیت باید توسط پزشک بررسی شود.

اگر به ناگهان دچار این مشکل شده اید، این توصیه ها را به کار ببندید :

علت را مشخص کنید. اگر احساس می کنید بیش از همیشه کج خلق و تحریک پذیر شده اید، لحظه ای به خود فرصت دهید و دقت کنید تا عامل را بیابید. این کار به شما کمک می کند تا رفتار و یا گفتاری نداشته باشید که بعدا از آن پشیمان شوید.

حس ناخوشایند را پنهان نکنید. به جای آن که حس ناخوشایند خود را پنهان کنید، اجازه دهید اطرافیان تان متوجه گرفتگی شما شوند. سعی کنید افراد نزدیک مانند همسر، را از وضعیت خود آگاه سازید. اگر ایشان از وضعیت شما مطلع نشود ممکن است با شما مشکل پیدا کنند. به طور مثال به ایشان بگویید : امروز حال خوشی ندارم، پس مرا ببخشید.

کاری انجام دهید که سرحال شوید. سعی کنید کاری انجام دهید که خوشایندتان باشد. مدتی قدم بزنید، نامه ای بنویسید، به آبیاری باغچه ها بپردازید. شما نیاز دارید کاری انجام دهید که اضطراب شما را کاهش دهد و نیز موجب گذر وقت تان شود.

وضعیت خود را بررسی کنید :

پیش از آن که با کسی برخورد کنید، مطمئن شوید که بر رفتار و گفتار خود تسلط دارید. آیا به واژه هایی که حالت اغراق ایجاد می کنند مانند همیشه، باید، هرگز، می اندیشید؟ آیا به جای آن که درباره حل مشکل بیندیشید، حواس تان بیشتر به آن چه درباره فرد مقابل می اندیشید جلب شده است؟ آیا افکاری مانند انتقام و تسویه حساب درباره فرد مقابل دارید؟ آیا در پشت یا گردن تان احساس انقباض عضلانی دارید؟ اگر هر کدام از این حالت را دارید و از رو در رو شدن با دیگران پرهیز دارید، چرا که ممکن است به جای آن که مشکلی را حل کنید مشکلی را خلق کنید.

زمان مناسبی را انتخاب کنید. چنان چه برخورد با فردی یا صحبت در مورد موضوعی موجب تحریک شما می شود سعی کنید این امر را به زمان دیگری موکول کنید.

 

همچنین بخوانید:  با آرام بخش های گیاهی، آرام شوید

 

مثبت فکر کنید :

اگر در سر فکری منفی دارید، نظیر این که به خود بگویید امروز روز بدی خواهد بود، سعی کنید آن را با فکری مثبت جایگزین کنید. اگر در هنگام برخاستن از خواب احساس می کنید خلق تان تنگ است، چشم ها را ببندید و تصور کنید روزی خوب و سرشار از موفقیت پیش رو خواهید داشت. به خود بگویید امروز چیزهای بیشتری یاد خواهم گرفت و یا با افراد متعددی برخورد خواهم داشت. سعی کنید جملات مثبتی نظیر موفق خواهم شد، آرام هستم و روزی خوب در پیش رو خواهم داشت را با خود تکرار کنید.

می توانید از دمنوش ها استفاده کنید. :

– یک قسمت گل بابونه – یک قسمت گیاه اسطوخودوس – یک قسمت برگ نعنا – دو قسمت ریشه سنبل الطیب – سه قسمت میوه رازیانه – سه قسمت گل و برگ پاخری

(منظور از قسمت، نسبت مواد به هم می باشد)

مواد را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت بیست دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان صبح و شب میل کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0