خواص و فواید ترب کوهی

2846 بازدید
29 مهر 96
سمانه
,

نکاتی در مورد ترب کوهی که بد نیست بدانیم.

ترب کوهی (Horseradish) گیاهی است پایا که تا یک متر و نیم ارتفاع دارد. دارای ریشه گوشتی منشعب به طول 60 سانتی متر و ضخامت 5 سانتی متر است. برگ های قاعده ای آن بزرگ 100-30 سانتی متر نیزه ای، با کناره های دندانه ای و دمبرگ بلند است. برگ های ساقه دمبرگ کوتاه دارد و از نظر شکل متفاوت است. برگ های پایینی لب دار منقسم یا تقریبا شانه ای و برگ های بالایی کامل است. مزه آن تند (تلخ) و سوزاننده است.

ترب کوهی در اصل برای منطقه جنوب اروپا و غرب آسیا است هرچند امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. ترب کوهی دارای  ویتامین سی، ویتامین ب 6، آهن، منیزیم و کلسیم می باشد.

ریشه تازه و به ندرت گرد و ریشه خشک شده آن قسمت های مورد استفاده این گیاه است که اغلب تاثیر ریشه های خشک کمتر است. این گیاه به بریتانیا آورده شده است به طور طبیعی کاشته می شود و در سطح وسیعی بومی شده است کشت آن به وسیله تکثیر ریشه در فاصله پنجاه سانتی متری در یک خاک خوب انجام می گیرد و در پاییز ترب کوهی را گرد آوری می کنند.

خواص و فواید ترب کوهی

خواص و فواید ترب کوهی

فواید و خواص ترب کوهی :

ریشه ترب کوهی حاوی گلیکوزیدی است که پس از خرد شدن روغن خردل که مزه تند و تیزی دارد آزاد می کنند. ویتامین سی و یک ماده آنتی بیوتیکی نیز در آن وجود دارد. از طریق خارجی ریشه آن محرک پوست و تاول زاست. از راه خوراکی با مقادیر کم، محرک دستگاه گوارش است و نیز برای سرفه (موثر بوده) مصرف می شود. همینطور ترب کوهی خاصیت ضد سرطانی نیز دارد.

 

همچنین بخوانید:  خواص شگفت انگیز ترب را بیشتر بشناسیم

 

نحوه مصرف ترب کوهی جهت کنترل و پیشگیری از سرطان :

ترب کوهی سرشار از ترکیبی به نام گلوکوزینولات است. این ترکیب در شاهی و تربچه نیز وجود دارد و طعم تند و تیزی به این سبزیجات می بخشد. به عقیده محققان این ترکیب طبیعی باعث فعال شدن برخی آنزیم های سم زدا می شود که با رشد سرطان در بدن مقابله می کنند. نیازی نیست صبح تا شب ترب کوهی میل کنید تا اثر آن در بدن ایجاد شود. مصرف روزانه یک قاشق معادل ۵ گرم از این ترب کافی است.

نکته :

مصرف مقادیر زیاد ترب کوهی سبب التهاب مخاط دستگاه گوارش می شود.

فراموش نکنیم :

  • از طریق خوراکی ترب کوهی، برای درمان برونشیت یا به عنوان یک تونیک استفاده می شود.
  • ریشه خرد شده آن را می توان خورد یا از آن یک شربت سرد تهیه کرد (برش های نازکی از ریشه را با شکر می جوشانند مایعی که به دست می آید شربتی است که روزانه 1-3 قاشق غذاخوری از آن می خورند )
  • از برش های ریشه، با استفاده از ماساژ موضعی، برای رماتیسم یا روی دمل ها و کورک ها استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر ترب سفید را با خواص از بین برنده خطوط صورت و چین و چروک ها، کک و مک و لکه های قرمز پوستی، کنترل فشار خون، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان سنگ کلیه، ضد سرطان، درمان یبوست، اشتها آور، افزایش شیر مادران شیرده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0