ترس احساسی کاملا طبیعی

1485 بازدید
15 مهر 97
سمانه

ترس احساسی کاملا طبیعی و ضروری برای ادامه زندگی است.

ترس یک احساس کاملا طبیعی در بشر است دقیقا مانند عشق، شادی، خشم یا غم و اندوه و در واقع نشانه ای برای واکنش نسبت به خطرات واقعی یا فرضی است. ترس به منزله آژیر خطر است و مثل تب یا درد نشانه ناخوشایند اما لازم و ضروری برای حفظ و ادامه زندگی است.

واکنش ما به ترس در قالب واکنش های زیست شناختی است و سبب حفظ زندگی ما در لحظه های خاص می شود، لحظه هایی که درنگ بیش از حد در آن ممکن است منجر به مرگ گردد مثلا اگر اتومبیلی هنگام عبور از خیابان با سرعت زیادی به ما نزدیک شود در آخرین لحظه و به طور ناخودآگاه خود را عقب می کشیم.

بدون وجود ترس مرزهای متعارف موجود را به راحتی نادیده می گیریم و خود و هم نوعانمان را به خطر می اندازیم. مصرف الکل حتی با درصد بیش از پنج هزار باعث پایین آمدن آستانه ترس در انسان می شود و این خود می تواند به یک رانندگی پرخطر منجر گردد. وجود ترس در شرایط خاص به معنی بزدلی نیست بلکه نشانه آن است که فرد می داند زندگی تا چه اندازه می تواند پر مخاطره باشد.

ترس احساسی کاملا طبیعی

ترس احساسی کاملا طبیعی

ترس مانع از آن می شود که در موقعیت های خطرناک توان خود را بیش از اندازه واقعی آن تخمین بزنیم. کار عاقلانه آن است که فقط جایی را برای شنا، کوهنوردی و یا اسکی و… انتخاب کنیم که امکانات و توانایی مناسب برایمان مهیا باشد یا فقط وسیله نقلیه ای را برانیم که بر آن تسلط کافی داریم.

ترس ضعف نیست بلکه قدرتی است که ما را وا می دارد تا بر تهدیدات ممکن زندگی غلبه کنیم. ترس به عنوان یک هشدار، در شرایط خاصی مانند امتحان، انجام تکالیف دشوار و… سبب افزایش دقت و توجه ما برای جلوگیری از اشتباهات و خطاهای بیشتر می شود.

ترس، نیرو و محرکی برای تغییرات

ما حق داریم درباره تحولات اجتماعی نگران کننده بترسیم، تحولاتی چون ترس از بیکاری، آینده ای نامطمئن، خطرات اتمی، آلودگی محیط زیست، بهره برداری نادرست از زمین، کاهش منابع، دخل و تصرف ژنتیکی در مواد غذایی، شیوع بیماری های خاص، نیروی کار ارزان قیمت و ….بهتر است از طریق واکنش های هدفمند بر بسیاری از ترس ها  به جای خود غلبه کنیم. ما از این راه به پیشرفت و تکامل فردی و اجتماعی دست می یابیم.

هنگام رویارویی با خطرات داشتن تفکر مثبت به تنهایی کافی نیست بلکه فعل و رفتار مثبت ماست که ما و دنیا را دگرگون می سازد. تفکر مثبت هم به این معنا نیست که در موقعیت های خاص به دلمان  ترسی راه ندهیم بلکه باید بتوانیم ترس و موقعیت مرتبط با آن را برای خود قابل کنترل و مهار شدنی تصور کنیم.

 

همچنین بخوانید: چگونه ترس خود را از بین ببریم؟

 

اعتماد به نفس و عملکرد شجاعانه، کلیدهای غلبه بر ترس هستند!

داشتن عملکرد و نشان دادن حرکتی علی رغم وجود ترس، شجاعت قلمداد می شود. شجاعت به مفهوم رفتاری کاملا عاری از ترس نیست بلکه ترس امری مسلم است. اعتماد نقطه مقابل ترس و اضطراب است. هر یک از ما باید راه خود را از میان این دو قطب پیدا کند. منطقی نیست اگر هدف ما این باشد که بدون هیچ گونه ترسی زندگی کنیم. با آموزش و خودسازی خود می توانیم با ترس ها و نگرانی های خود به شکل مناسب و شایسته برخورد کنیم. برخی از مردم سعی می کنند ترس های خود را با استفاده از روش های خطرناکی پنهان کنند مانند انجام ورزش های دشوار یا مصرف مواد مخدر، بهترین راه برای مقابله با ترس پذیرفتن و در آغوش گرفتن آن است.

ترس های پنهان هم درست به اندازه ترس های آشکار می توانند زندگی ما را تهدید کنند. یعنی اگر تصور ما این است که باید فردی کاملا دور از هر گونه ترس و اضطراب باشیم آن وقت همواره مجبوریم در نقش آدم های نترس و جسور ظاهر شویم. در این صورت نمی توانیم برای یک بار هم که شده درباره ترس هایمان با کسی صحبت کنیم چون تصویر کاملا متفاوتی از ما در ذهنش پدید می آید و این مانع از آن می شود که ما خودمان باشیم.

ترس نشان می دهد که چه چیزی مهم است!

وقتی درباره کسی یا چیزی دلهره داریم یعنی آن شخص یا آن چیز برایمان اهمیت دارد. ما از، از دست دادن (والدین، دارایی، سلامتی و …) می ترسیم، این مسئله حاکی از آن است که وجود این موارد به ما امنیت و آسودگی خاطر می بخشد. از دست دادن محبت و توجه دیگران این واقعیت ما را متوجه این نکته می سازد که اعتماد به نفس ما تا چه اندازه به تایید و پذیرش از سوی دیگران مرتبط است.

شکست و ناکامی این مسئله نشان از اهمیت کارایی انسان در بازدهی و کارکرد اجتماعی دارد.  تصمیم گیری این مطلب منعکس کننده ترس و نگرانی ما از این واقعیت است که مبادا تصمیم اشتباهی بگیریم و با انتخاب نادرست، خود را از امکانات مسلم زندگی محروم کنیم. مرگ زود هنگام، نگرانی در این خصوص را متوجه این امر می سازد که مرگ زود هنگام سبب می شود بسیاری از آمال و آرزوهای ما در زندگی برآورده نشوند.

ترس بسیاری از افراد با واکنش های جسمانی خطرناک همراه است. اگر این افراد در جست و جوی تضمینی برای سلامتی خویش هستند بهتر است خطرات دائمی زندگی را نادیده بگیرند و کمتر به آن بیندیشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبویه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0