topNotif

ترشک های شیرین را بشناسیم

3417 بازدید
22 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 اسفند 1400

ترشک های شیرین را بشناسیم

ترشک های شیرین ترشک هایی هستند از جنس رومکس ولی برگ های آن شیرین و ریشه آن ها تلخ است. سه گونه از این گروه در ایران نیز می رویند و در طب سنتی مصرف دارند.

ترشک های شیرین یا پاسیان ها عموما از ترشک های برگ شیرین هستند و همه آن ها دارای ریشه های عمودی کمی ضخیم در حد ضخامت یک انگشت و یا کمی بیشتر و در ازای 15-40 سانتیمتر، عموما تلخ و تونیک و مقوی و ملین هستند، بلندی ساقه آن ها 1/5- 2 متر عموما علفی چند ساله، برگ های آن ها دراز، تخم مرغی، نوک تیز و موج دار هستند. گل ها به رنگ سبز مایل به قرمز به طور گروهی در امتداد قسمت فوقانی شاخه گل دهنده ظاهر می شوند. معمولا در نقاط سایه دار در جنگل ها و زیر سایه درختان و در دشت ها و گودال ها و گونه پاسیانس کبیر در کنار جریان های آب و نقاط بسیار مرطوب می روید.

ترکیبات شیمیایی ترشک های شیرین

از نظر ترکیبات شیمیایی در ریشه آن مقداری املاح آهن و امودین و کریزو فانیک اسید و اسانس روغنی فرار وجود دارد.

 

ترشک های شیرین را بشناسیم

ترشک های شیرین را بشناسیم

 

خواص ترشک های شیرین را بدانیم

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی به طور کلی سرد و خشک هستند. خوردن آب گیاه و خوردن برگ پخته آن که خیلی شبیه برگ چغندر است برای ناراحتی های معده صفراوی و رفع یبوست مفید است. ریشه آن قوی تر از ریشه ترشک های برگ ترش است. خوردن گرد ریشه آن با نبات برای سرفه نافع است و ضماد آن برای درد مفاصل و کوفتگی اعضا و نقرس حاد مفید می باشد.

حماض مائی دارای برگ های شبیه برگ کاسنی و ریشه آن شبیه چغندر و باریکتر، تخم آن سیاه کمی مایل به سرخ است برای خفقان و آشفتگی و به هم خوردگی حال نافع است. ضماد آن برای جرب و زخم های بد و ورم های گرم نافع است و اگر تخم و برگ آن در دهان جویده شود درد دندان را ساکت می کند و لثه ها را محکم می سازد. جوشانده 50 گرم ریشه پاسیانس کبیر در هزار گرم آب معرق است و ضد کمبود ویتامین ث عمل می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص ترشک ها را بدانیم

 

در تایوان و چین از بخور دم کرده گیاه برای رفع ناراحتی چشم استفاده می شود و برای التیام زخم نیز مفید است. در چین در استعمال داخلی به عنوان ملین و تب بر و بادشکن استفاده می شود. در استعمال داخلی باید احتیاط شود زیرا پوست و همچنین غشای مخاطی سیستم را تحریک می کند.

ریشه تمام پاسیانس ها به طور کلی مدر، قابض، ملین و اشتها آور است. در رفع اسهال و خون روی از رحم، قطع اخلاط خونی، بواسیر، قطع ترشحات رحمی موثر است.

دم کرده پاسیانس ها: مقدار 20 گرم پاسیانس را در هزار گرم آب جوش دم کرده صاف نمایید. این دم کرده در رفع انواع بیماری های پوستی نوع پسوریازیس و جرب و سیفلیس نافع است.

جوشانده ضد هرپس، ریشه فیل گوش 4 گرم، ریشه پاسیانس 4 گرم، ریشه اشنان 4 گرم، پوست نارون 4 گرم، ساقه یاسمن بری 4 گرم، آب هزار گرم بجوشانند تا یک پنجم آن تبخیر شود بعد صاف کنند و به آن 100 گرم شربت شاهتره بیفزایند و در مورد بیماری های جلدی در یک شبانه روز فنجان فنجان بخورند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ترشک را با خواص درمان نارسائی عمل دستگاه دفع ادرار، کم اشتهایی، ورم لثه ها، بواسیر، بیماری های پوستی، درمان تشنج، معالجه اسهال و درد کمر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0