topNotif

ترک عادت های بد و نحوه جایگزین کردن آن ها با عادت های خوب و ماندگار

1414 بازدید
19 دی 97
سمانه

ترک عادت های بد

چگونه عادت های خود را کنترل کنیم؟!

در این مطلب راهکارهایی برای مهار احساسات داده می شود که به دلیل شدت یا تکرار، شما را از انجام دادن کارها باز می دارد، یا مانع از آن می شود که شما همان فردی باشید که دوست دارید. ابتدا فنی برای جلوگیری از احساسات ناخواسته گفته می شود و سپس اطلاعاتی در مورد هشت احساس خاص در اختیار شما قرار خواهد گرفت که راهنمایی برای شکستن عادت های زمینه ساز احساسات افسار گسیخته است.

یکسان بودن ساختار بحث ها و کارهای عملی برای همه احساسات به شما این امکان را می دهد که هر احساس مشکل ساز دیگری را نیز بتوانید کنترل کنید. احساساتی مانند گناه، خجالت، خشم، ترس، حسادت، رشک، بی تفاوتی و دوست داشتن افراطی جز این موارد هستند.

همه احساسات ابزاری برای بقای انسان بوده اند. زمانی که احساسات مشکل ساز می شوند، این موضوع را فراموش می کنیم. باید به خود یادآوری کنیم که داشتن یک احساس به خودی خود بد نیست بلکه خوب اداره نشدن احساس و از دست دادن کنترل آن مشکل ایجاد می کند.

عوامل موثر دوران کودکی که ممکن است ذهن شما را برای پاسخ های نامناسب برنامه ریزی کرده باشد، بسیار مهم است که بدانیم تجارب دوران کودکی چگونه بر عادت های بد ما تاثیر گذارده اند. اگر بدانیم ذهن ما در ارتباط با هر احساس چگونه برنامه ریزی شده است، می توانیم از راهبردهای خاصی برای خنثی کردن عادت های منفی خود استفاده کنیم.

ترک عادت های بد

ترک عادت های بد

احساس گناه

شما یکی از ارزش های ذاتی یا اصولی خود را زیر پا گذاشته اید یا یکی از معیارهای خود را نادیده گرفته اید. احساس گناه اغلب با احساس شرمندگی همراه است اما بین این دو احساس تفاوت هایی وجود دارد.

عادت های زیان آور رایج

داشتن انتظار بیش از حد از خود، حتی زمانی که موفق بوده ایم. کشیده شدن به طرف رفتارهای مضر و خودآزار، لذت نبردن از لحظه های خوش یا آرام زندگی به خاطر فکر کردن به کارهای انجام نشده، اهداف تحقق نیافته یا بدبختی های دیگران.

چرا احساس گناه این قدر شایع است؟

پاسخ ساده ای وجود ندارد بنابراین راه حل های سریع نیز وجود ندارد. بعضی از عواملی که بسیاری از درمانگران فکر می کنند بر همه گیر شدن احساس گناه موثرند، عبارتند از

  1. دنیا را چنان در حال رشد و تحول ببینیم که اکثر ما توانایی همراهی کردن با آن را نداریم
  2. تبلیغات هوشمندانه رسانه های گروهی مرتب با استاندارهای غیر واقعی
  3. مرزهای اخلاقی بی نهایت انعطاف پذیر شده هستند.

هر زمان احساس گناه کردید به جای افسرده شدن یا تنبیه کردن خود به انجام کارهای مثبت و مرتبط با مسئله بپردازید. اصولی را برای خود در نظر بگیرید و همیشه آن را مرور و به روز کنید.  براساس تجارب و درس هایی که از اشتباهاتتان آموخته اید، برنامه های عملی بنویسید.

احساس خجالت

عزت نفس و خوشی شما به تایید دیگران وابسته است. احساس حقارت، شرم، تنهایی، سرافکندگی و رنجش معمولا از پیامدهای جانبی احساس شرم هستند. گرچه احساسات خجالت، اغلب با احساس گناه اشتباه می شود و اغلب تواما به سراغ فرد می آید. هر زمان که احساس خجالت کردید به جای پنهان شدن یا سکوت کردن به کارهای مثبت در آن رابطه بپردازید.

خشم

خطری سلامت شما یا فردی را که برایتان اهمیت دارد تهدید می کند. برای تشریح درجه های مختلف خشم از لغات مختلفی استفاده شده است از مستاصل شدن و تحریک پذیری گرفته تا عصبانیت، غضب و خشونت که می تواند منجر به افسردگی شود. نادیده گرفتن خشم و عصبانیت مزمن اغلب منجر به بی تفاوتی می شود.

با تهدیدهای کوچک، سریع و قاطعانه برخورد کنید تا احساساتتان انباشته نشود. براساس نیازها و استانداردهای خود مشخص کنید که چه چیزهایی ارزش عصبانی شدن را دارند. الگوهای ذهنی از پیش برنامه ریزی شده خود را بررسی کنید و برنامه برای خنثی کردن آن ها بریزید. عزت نفس خود را تقویت کنید به طوری که در مقابل غرور جریحه دار شده تان آسیب پذیر نباشید. شیوه زندگی و روابط خود را متعادل نگه دارید به گونه ای که میزان فشارها قابل تحمل باشد.

ترک عادت های بد

ترک عادت های بد

ترس

خطری خوشبختی شما را تهدید می کند که شما هنوز قادر به مهار آن نیستید. از دست دادن فرصت ها به خاطر محتاطانه عمل کردن و دوری کردن از تجارب جدید یا تجارب آزارنده گذشته، نگرانی و فکر و خیال در مورد جزئیات بی اهمیت برای احتراز از خطرات عمده، بی حوصلگی، کسل کننده شدن و فرو غلتیدن در روابطی بی روح و قابل پیش بینی باعث ترس می شوند.

به محض اینکه متوجه شدید احساس ترس در شما آغاز شده است متوجه طرز نفس کشیدن خود باشید تا به نفس نفس نیفتید، تمرین های عمیق تنفس کردن را همیشه انجام دهید تا هنگام ترس به طور خودکار کنترل ترس خود را در دست داشته باشید. در موارد پر استرس عادت کنید که هر 20 دقیقه کمی نرمش انجام دهید. ذهن پرمشغله خود را با انجام دادن تمرین های ساده مراقبه کنید. با خود صحبت کنید و جملات تاییدی را تکرار کنید تا همیشه مثبت بیندیشید.

حسادت

شادکامی شما بستگی به عشق و توجه فردی دارد و رابطه شما با او در معرض خطر قرار دارد. حسادت معمولا با اضطراب همراه است و اغلب منجر به عصبانیت می شود. اگر احساسات پنهان نگه داشته شوند، احساس شرم معمولا رشد می کند. وقت معینی را برای ارزیابی رابطه هایتان در نظر بگیرید و در مواقع دیگر فقط از آن لذت ببرید بدون آن که مرتب آن را تجزیه و تحلیل کنید. اگر یک عادت شرم آور دارید فورا اعتراف کنید. برنامه جایگزین برای زمانی که فردی کلیدی شما را ترک یا طرد می کند در نظر بگیرید. روابط کلیدی باید تنها بخشی از زندگی شما را تشکیل دهند، بقیه زندگی شما باید پربار، غنی و رضایت بخش باشد تا در مواردی که احساس حسادتتان بروز می کند، ذهنتان به سمت این بخش غنی برگردد.

رشک

شما نیاز به چیزی دارید که از داشتن آن محروم هستید. رشک معمولا با حسادت اشتباه می شود. رشک معمولا با احساس ناتوانی، عجز، بی تفاوتی یا شرم همراه است. به جای مرور بدبیاری ها که موجب کاهش عزت نفس می شوند، نعمت ها و مواهب خداوند را برشمارید. ارمغان های زندگی خود را مرور کنید. فهرستی از مواردی که به آن ها رشک می برید تهیه کنید و احتمال عملی شدن هر یک را بسنجید. برای عملی کردن موارد واقعی تر تلاش کنید.

 

همچنین بخوانید:  مهارت مقابله با خشم و عصبانیت

 

بی تفاوتی

امیدتان را از دست داده اید و جهت را گم کرده اید. در زیر احساس بی تفاوتی معمولا حس بدبینی، یاس، ناامیدی، بی حوصلگی یا عصبانیت نهفته است.

آیا بی تفاوتی می تواند مفید باشد؟

مسلما کمی بی تفاوتی در مراحل اولیه التیام می تواند مفید باشد. برای مثال پس از یک ضربه شدید ما به طور طبیعی کم انرژی می شویم و ممکن است با شنیدن خبر خوب یا بد از نظر روحی تکان نخوریم. کل سیستم روحی ما نیاز به استراحت دارد و احساس بی تفاوتی به ما فرصت می دهد نیروی خود را دوباره بازیابیم.

چگونه بی تفاوتی خود را مدیریت کنیم؟

شوخ طبعی خود را تحریک کنید فیلم های کمدی ببینید، با افرادی که شما را به خنده می اندازند رفت و آمد کنید. هر روز صبح 10 تا 20 دقیقه ورزش کنید لازم نیست ورزش سنگین باشد تا بر احساس بی تفاوتی شما تاثیر بگذارد. هم زمان با ورزش ذهن خود را نیز به وسیله گوش کردن به رادیو یا موزیک نیرو بخشید. تفکر خلاق را در خود تحریک کنید، در دوره های شبانه ثبت نام کنید، بازی های فکری انجام دهید و در مورد خلاقیت کتاب بخوانید. آخر هفته ها و تعطیلات را به مکان های جدید بروید تا بی تفاوتی شما از بین برود. سرگرمی های فرهنگی جدیدی برای خود ایجاد کنید یک زبان جدید بیاموزید، کتابی در مورد فرهنگ های دنیا مطالعه کنید با افرادی از ملیت های گوناگون دوست شوید. رژیم غذایی خود را هرازگاه تغییر دهید. با کسانی که دیدگاه متفاوتی دارند بحث کنید.

دوست داشتن افراطی

به دیگران بسیار بیش از خود محبت کردن و بدین وسیله خوشی و سعادت خود را به خطر انداختن، احساس دلسوزی، ترحم و هم دردی افسارگسیخته که ممکن است به احساس گناه، حسادت و یاس نیز منجر شود.

هر از چندگاهی سوال های تحقیقی در مورد روابط کلیدی تان از خود بپرسید مثلا انتظارات شما از این رابطه چیست؟ آیا مسئله ای هست که باعث آزار شما شده باشد؟ آیا فرد دیگری به ارتباط شما با او جهت می دهد؟ خود را به تنهایی عادت دهید و استقلال خود را تقویت کنید. زمان هایی را به تنها بودن اختصاص دهید و آن را لذت بخش و خوشایند کنید مثلا تنهایی به رستوران یا سینما بروید. مرتب به خود رسیدگی کنید. پس از هر موفقیت به خود پاداش دهید و هیچ گاه لذت بردن از موفقیت هایتان را به تایید فردی که دوستش دارید وابسته نکنید. سری ترین رازهایتان را به یک فرد نگویید یا به چند نفر بگویید یا به هیچ کس نگویید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0