topNotif

تغذیه مادران شیرده و شیردهی به نوزاد از دید طب نتروپت

4795 بازدید
09 تیر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 20 اردیبهشت 1401

با تغذیه مادران شیرده و شیردهی به نوزاد از دید طب نتروپت آشنا شوید.

رژیم غذایی مادر لازم است طبیعی و متعادل باشد. مایعات کافی برای مادران در این دوران اهمیت به سزایی دارند و جهت افزایش شیر توصیه می شود که تا حد توان از مصرف غذاهای نفاخ، مانند حبوبات یا سبزی های خام احتیاط شود. الکل و سیگار تولید شیر را کاهش می دهد، مصرف هر دارویی باید با مشورت پزشک باشد. تقریبا تمام مواد دارویی که جذب بدن می شوند به مقدار کمتری هم در شیر ظاهر می گردند. مادران باردار و شیرده باید از مصرف الکل، شراب و مواد مخدر خود داری کنند والا این مواد بر روی نوزاد آن ها نیز اثر می گذارد.

مصرف داروهایی که برای شیر خوار مضر است مانند برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای کورتنی که باعث تاخیر رشد و اختلال ترشح غدد مترشحه غدد فوق کلیوی می شود، قرص های جلوگیری از بارداری، داروهای ضد انعقاد خون که جریان خون را مختل می کنند. داروهای ضد تیروئید که باعث کم کاری تیروئید یا گواتر می شود. داروهای ضد سرطان که باعث کم کاری مغز استخوان یا کم خونی می شود.

سعی کنید برای مصرف هر نوع دارویی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید. بیشتر خانم هایی که شیر می دهند باید تغذیه مناسب در دوران شیردهی داشته باشند. استفاده از لبنیات، پروتئین، سبزیجات، میوه ها، مایعات و به خصوص مغز بادام، فندق و پسته برای خانم های شیرده بسیار مفید است. آب میوه طبیعی و سبزیجات بدون استفاده از رنگ ها و افزودنی ها و مواد شیمیایی برای خانم های شیرده بسیار مفید خواهد بود، سعی کنید هر روز میوه تازه از بازار خریداری کرده و خود در خانه آب میوه را گرفته و از آن استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید هنگامی که آب میوه و سبزیجات را میل می کنید به صورت جرعه جرعه و جویده قورت دهید و پشت سر هم آن را ننوشید زیرا تولید نفخ می کند.

تغذیه مادران شیرده و شیردهی به نوزاد از دید طب نتروپت

تغذیه مادران شیرده و شیردهی به نوزاد از دید طب نتروپت

استفاده از ژلاتین های طبیعی که معمولا در ماهی، استخوان قلم گوسفند و پاهای مرغ یافت می شود نیز برای استخوان ها و غضروف ها مفیدند، می توانید این ژلاتین های طبیعی را داخل یخچال گذاشته و در طول هفته از آن ها استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید خانم هایی که کلسترول بالا دارند نباید از این نوع ژلاتین ها استفاده کنند.

راه دیگر برای تغذیه مناسب دوران شیردهی استفاده از حبوبات مخصوصا عدس و ماش است. به طوری که عدس و ماش را 6 الی 12 ساعت قبل از پخت خیس کرده و آب آن را 2 تا 3 مرتبه عوض کنید سپس آن را بپزید و به مصرف برسانید، می توانید آن ها را با ماست یا سالاد مخلوط کرده و غذای خوشمزه ای تهیه کنید زیرا استفاده از عدس و ماش برای خانم های شیرده و حتی خانم های باردار بسیار مفید خواهد بود.

نوع دیگر غذاهایی که برای دوران شیردهی باید مورد توجه قرار گیرد و مملو از ویتامین ها و مواد معدنی و حتی پروتئین است، استفاده از جوانه ها است. هر طور شده جوانه ها را در رژیم غذایی خود جای دهید، جوانه ها را می توانید از سوپر مارکت ها تهیه کنید زیرا جوانه هایی که در کارخانجات تهیه می شوند با رعایت نکات بهداشتی به مصرف کننده عرضه می شود.

جوانه ماش را می توان با سبزی خوردن مخلوط کرده یا آن را همراه سالاد بخورید و جوانه شبدر را نیز در ساندویچ مصرف کنید. هر روز به اندازه دو تا سه فنجان جوانه بخورید زیرا برای سلامتی بدن مادر شیرده بسیار مفید و مقوی است. نوشیدن مایعات را فراموش نکنید، مخصوصا نوشیدن شیر را که یک ماده مغذی است، افرادی که به شیر حساسیت دارند می توانند به جای آن از شیر بدون لاکتوز یا ماست استفاده کنند. شیر و ماست برای خانم های شیرده بسیار ضروری است.

چه زمانی نباید شیر داد ؟

در مواردی که بیماری هایی مانند سرطان سینه، سل ریوی، یرقان یا هپاتیت ب، بیماری ایدز و بیماری های عفونی وجود داشته باشد باید از شیر دادن به نوزاد خودداری کرد.

عوامل موثر در ترشح شیر مادر

استراحت کافی و خودداری از پرداختن به فعالیت های غیر ضروری یکی از عوامل موثر در مقدار ترشح شیر مادر است، در صورتی که خواب شب کامل نباشد می توان در ساعات روز از اوقات شیر دادن برای استراحت استفاده کرد و هر زمان که نوزاد به خواب می رود مادر هم می تواند از خواب های کوتاه مدت استفاده کند. اکثر مادران به دلایل هورمونی در پایان روز شیر کمتری دارند و بهتر است که بعد از ظهرها استراحت کافی داشته باشند، به هر حال مادران می توانند همزمان با شیر دادن کتاب بخوانند، تلویزیون تماشا کنند، تلفنی با دوست خود حرف بزنند یا از تماشای شیر خوردن نوزاد لذت ببرند زیرا عذرشان موجه است.

رژیم غذایی متعادل مانند خوردن غذاهای سبک بین غذاهای اصلی کاملا موثر است. نوشیدن مایعات به میزان لازم در شیر دادن بسیار مفید خواهد بود. شیر دادن مرتب و به فواصل کم از هر دو سینه به ترشح شیر کمک می کند.

نکاتی که امروزه در افزایش شیر مادر به آن ها توجه زیادی می شود عبارتند از : اگر بچه تمایل به مکیدن سینه مادر داشته باشد ترشح شیر زیاد می شود، اگر مادر تمایل داشته باشد که به بچه شیر دهد ترشح شیر افزایش می یابد، تحقیقات اخیر نشان داده که این نکته در ترشح شیر مادر تاثیر گذار است و آن این است که پدر بچه شانه های مادر را هر شب موقع خواب ماساژ دهد. ماساژ دادن شانه های مادر توسط پدر ترشح شیر را افزایش می دهد.

 

همچنین بخوانید: بررسی خطر ابتلا به پوکی استخوان

 

از چه چیزهایی پرهیز کنید !

سعی کنید از به کار بردن گول زن مثل پستانک که میل و اشتیاق نوزاد به مکیدن را کاهش می دهد پرهیز کنید. همچنین از مصرف داروهایی که ترشح شیر را کاهش می دهد مانند داروی آلرژی و سرماخوردگی، حالات اضطراب، نگرانی، افسردگی و به طور کلی اختلالات روحی مادر از طریق غده هیپوفیز بر روی غدد شیری سینه ها اثرات نامطلوب دارد. به این علت شیر دادن نوزاد باید در محیطی آرام و دلپذیر و گاه همراه با شنیدن موسیقی ملایم و مطبوع انجام شود.

روش استفاده از شیر خشک

معمولا برای هر 60 سی سی آب یک پیمانه شیر خشک اضافه می شود. آب باید قبلا جوشانده و سرد شده باشد. در حدود 40 درجه سانتیگراد (یا 100 درجه فارنهایت) به همین نسبت برای حجم بیشتر آب مقدار بیشتری شیر خشک مصرف شود. پس از حل کردن و آماده شدن شیر چند قطره از آن را بر پشت دست یا مچ خود بریزید و مطمئن شوید درجه حرارت آن کم و بیش معادل حرارت طبیعی بدن است. البته لازم است شیشه شیرخوری، پستانک و سرپوش را در ظرف پر از آب جوش قرار دهید و بگذارید به مدت 5 دقیقه بجوشد تا ضد عفونی شود. مقدار شیری که کودک از شیشه می خورد معمولا بین 2 تا 8 آنس یعنی در حدود 60 سی سی یا 240 سی سی است.

شیر دادن به نوزاد

از زمان تولد تا 6 ماهگی روش نگه داشتن نوزاد هنگام شیر دادن بسیار مهم است. کودک را طوری در بغل بگیرید که برای رسیدن به سینه ناچار نباشد سر خود را بگرداند. قبل از آن که پستان را در دهانش بگذارید صبر کنید که بچه خود دهان باز کند. ابتدا نوک پستان را به لب های کودک نزدیک کنید و چند بار روی لب ها بمالید تا نوزاد آماده مکیدن شود.

سپس نوک پستان را میان دو انگشت رفته آرام در دهان کودک بگذارید تا بر اثر فشار پستان سوراخ های بینی مسدود نشود و هنگام شیر خوردن کودک قادر باشد به راحتی تنفس کند. نوزاد را به هنگام شیر خوردن هشیار نگه دارید و در صورت لزوم دستمال مرطوبی را روی صورت او بکشید. در عین حال که تماس بدن نوزاد و مادر توصیه می شود، از گرم نگه داشتن نوزاد که باعث خواب رفتن و می شود خودداری کنید. به همین سبب بهتر است مادرانی که از شیر خود کودک را تغذیه می دهند قرص مسکن استفاده نکنند.

زمان شیر دادن بسیار مهم است. مدت زمان شیر دادن در روزهای اول 5 تا 10 دقیقه و از هفته دوم 15 تا 20 دقیقه افزایش می یابد و اگر تا هفته دوم یا سوم پستان ها دردناک نشوند، مدت هر وعده به میل کودک و راحتی مادر بستگی پیدا می کند که می تواند به 20 تا 30 دقیقه هم برسد. به این ترتیب می بینیم نوزدانی که از شیر مادر تغذیه می کنند غریزه مکیدن آن ها هم بهتر ارضا می شود و شاید به همین دلیل باشد که این گروه از کودکان کمتر به مکیدن انگشت خود مبادرت می کنند.

با این روش فاصله شیر دادن ها 2 تا 3 ساعت که به تدریج با افزایش وزن کودک و بالا رفتن ذخیره بدن و خوردن غذاهای جامد این فاصله طولانی تر می شود. برای مادرانی که ناچارند به سرکار برگردند صلاح است قبل از رفتن به محل کار و بلافاصله بعد از بازگشت به خانه  نوزاد را با شیر خود تغذیه دهند. اگر این میزان بیش از 6 ساعت باشد حداقل یک بار سینه خود را بدوشند و شیر خود را در اختیار نوزادشان قرار دهند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

شیر خشک را با خواص یک جایگزین مغذی برای شیر مادر، بهترین مکمل بدنسازی، چاق شدن صورت، آبرسانی به بدن، مناسب برای پوست صورت، رطوبت رسان پوست، تقویت کلاژن سازی در پوست و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0