تغذیه مناسب برای مادر و کودک در دوران بارداری

1488 بازدید
07 تیر 97
سمانه
,

تغذیه مناسب برای مادر و کودک

برای آن که کودک شما سالم رشد کند از یک برنامه غذایی متعادل پیروی کنید. شما نیاز دارید که هر روز به قدر کافی مواد سفیده ای (پروتئین) نشاسته ای، چربی، ویتامین ها و نمک های کافی و آب وارد بدن خود سازید. حتی پیش از باردار شدن شما نیازمندید که بر مقدار اسید فولیک بدن خود بیفزایید. اسید فولیک برای رشد و نمو مغز و دستگاه عصبی مرکزی کودک بی نهایت ضروری است. اسید فولیک در میوه ها، سبزی ها و حبوبات وجود دارد. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که از قرص های اسید فولیک نیز استفاده کنید.

تغذیه در دوران بارداری

در سه ماه اول دوران بارداری لازم است از یک شیوه غذایی کامل که دارای مواد لازم باشد پیروی کنید زیرا اندام های کودک آینده شما در حال تکمیل شدن و رشد و نمو اند و برای این کار نیاز به تمامی مواد پایه غذایی دارند. از چهار ماهگی تا نه ماهگی دوران بارداری می بایست غذای بیشتری صرف کنید از چهار تا شش ماهگی بدن شما خود را آماده می کند که نوزاد را بعد از تولد شیر بدهد و از شش تا نه ماهگی کودک به سرعت رشد می کند.

در دوران بارداری به ویژه بعد از ماه سوم شما، لازم است روزانه 250 کالری بر مواد غذایی خود بیفزایید، بهتر است این 350 کالری از مواد پروتئینی و نشاسته ای همراه با میوه ها و سبزی ها تامین شود.

اگر قبل از 25 سالگی مادر شده اید خودتان هم به شیر و لبنیات برای بدنتان نیاز دارید، چون شما نیز در حال رشد و نمو هستید. در دوران بارداری غذاها را در وعده های کوچک مصرف کنید. هر وقت گرسنه می شوید غذا میل کنید حتی اگر ظرفیت شما فقط یک لقمه باشد. وعده های غذایی شما متعدد ولی مختصر باشد.

مواد سفیده ای

بیشتر مواد سفیده ای (پروتئین) را از شیر، ماست، پنیر، لبنیات، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، دانه ها و بادام ها به دست خواهید آورد.

تغذیه مناسب برای مادر و کودک

تغذیه مناسب برای مادر و کودک

مواد نشاسته ای

بیشتر مواد نشاسته ای و قندی از راه خوردن نان، غلات، برنج، سیب زمینی و ماکارونی تامین می شود. دست کم هر روز 5 وعده میوه و سبزی صرف کنید مثلا یک عدد سیب، یک عدد پرتقال، سالاد کاهو، لوبیای سبز یا ذرت و یا نخود فرنگی پخته با غذا، نان و سبزی و یا یک لیوان آب پرتقال، یک قاچ بزرگ هندوانه، سالاد، خیار و گوجه فرنگی، هویج، بروکلی پخته با غذا و بالاخره برنج مصرف کنید. اگر نیاز به تامین کالری زیادتر دارید و می توانید بین غذا از موادی مانند شیر، پنیر، ماست، میوه جات تازه و خشک استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که بهترین راهنما برای صرف غذا اشتهای شماست. موقعی که میل دارید و گرسنه اید غذا بخورید. ورزش های مناسب دوران بارداری با توصیه پزشک نیز بسیار مفید است.

شیر و لبنیات

شیر، پنیر، دوغ خانگی و ماست و سایر فرآورده های شیری سرشار از کلسیم و پروتئین است. دست کم پنج وعده شیر و مواد شیری در روز صرف کنید، هر وعده شیر یک فنجان است که به جای آن از انواع ماست، دوغ خانگی و پنیر نیز می توان استفاده کرد.

کلسیم برای رشد و نمو استخوان های کودک و تشکیل دندان های او و نیز برای تقویت استخوان های زن باردار ضروری است. اگر نمی توانید شیر را تحمل کنید کم کم آن را بنوشید و یا به جای آن ماست ساده بخورید. موادی همچون سبزیجات سبز تیره، بروکلی، اسفناج، لوبیا، عدس، ماش، جوانه ماش، شبدر، بادام، پسته، تخمه آفتابگردان، شیر و لبنیات و گوشت ماهی سرشار از کلسیم هستند.

میوه و سبزی

میوه جات و سبزیجات، ویتامین ها و املاح کافی مورد نیاز بدن شما را تامین می کنند. بهتر است تا حد امکان از میوه جات و سبزیجات استفاده شود. میوه جات خشک را نیز فراموش نکنید. هر وعده سبزی خام برابر یک فنجان و هر وعده سبزی پخته برابر 1/2 فنجان است.

سعی کنید هر روز دو نوع میوه و سه وعده سبزی بخورید تا ویتامین و مواد کافی کودک را تامین و از یبوست خود نیز جلوگیری کنید.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص پرتقال در دوران بارداری

 

غلات

بهتر است از غذاهایی استفاده شود که غلات را به طور کامل دارند، همراه با سبوس، مانند نان های قهوه ای و تیره یا سیاه، برنج قهوه ای یا برنج معمولی و بلغور بسیار مفید است. نان سنگک به علت سبوس موجود در آن بسیار مناسب است.

گوشت و مواد گوشتی

پروتئین برای رشد و نمو جنین ضروری است. حداقل دو تا سه وعده مواد گوشتی در روز برای زن باردار لازم است. مانند گوشت قرمز، جوجه، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی یا تخم مرغ دو عدد، البته سعی کنید گوشت قرمز کمتر از سایر گوشت ها استفاده کنید.

توجه کنید !

  • از مصرف الکل در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.
  • غذاهای پرچرب نخورید.
  • سیگار نکشید.
  • قهوه و نوشابه های دارای کافئین مصرف نکنید.
  • چای غلیظ و نوشابه های گازدار را از رژیم خود حذف کنید.
  • دارو مصرف نکنید مگر با اجازه پزشک خود باشد.

مشکلات دوران بارداری

اگر صبح که از خواب بر می خیزید احساس سنگینی در معده می کنید سعی کنید غذاها را کم کم با فاصله دو ساعت بین آن ها مصرف کنید. نوشابه را با غذا میل نکنید بلکه آن را بعد از غذا بیاشامید، غذاهای کم چربی و سرشار از مواد نشاسته ای مصرف کنید.

اگر دارای یبوست هستید روزی 8 لیوان یا بیشتر مایعات بنوشید (شیر، آب، سوپ و آب میوه)، غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند بخورید (مثل غلات کامل، سبزیجات خام، میوه تازه، سبزیجات پخته، حبوبات پخته)، از مصرف داروهای مسهل خودداری کنید. ورزش کنید پیاده روی بهترین ورزش است. سایر ورزش ها نیز با نظر پزشک باشد.

اگر بعد از غذا ترش می کنید برای درمان آن از دارو استفاده نکنید مگر پزشکتان موافقت خود را اعلام کرده باشد. بعد از غذا دراز نکشید. غذاهای سبک تر مصرف کنید. بعد از غذا کمی پیاده روی کنید در هوای آزاد قدم بزنید. جویدن بسیار مهم است، غذا را خوب بجوید که هضم آن آسان باشد. پر خوری نکنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برنج قهوه ای را با خواص کمک به هضم بهتر غذا، تقویت استخوان، تقویت اعصاب، مناسب برای قند خون، تنظیم کننده تیروئید، جلوگیری از سرطان روده، کاهش کلسترول، کنترل فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سردردهای میگرنی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0