topNotif

تغذیه نوجوانان در سنین بلوغ

2013 بازدید
30 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

تغذیه نوجوانان در سنین بلوغ که بد نیست بدانیم:

با رسیدن سن بلوغ، رشد فرزند شما شتاب می یابد. طی پنج سال، وزن او تقریبا دو برابر می شود، در این دوران او نیاز ویژه ای پیدا می کند، به خصوص به میزان کافی آهن و کلسیم نیاز دارد. این درست زمانی است که در برابر شما ایستادگی و از برخی مقررات خانوادگی مرسوم، سر پیچی خواهد کرد.

این فرآیند، سیری معمولی است، به همین دلیل در این دوره نقش شما والدین اساسی می شود. باید به او توجه کنید و مراقب تغذیه اش باشید به او یاد آوری کنید که سالم غذا خوردن، تضادی با خوردن غذای خوشمزه ندارد. شرکت موثر شما در درست غذا خوردن و انجام فعالیت بدنی بهترین و موثرترین روش آموزش به فرزندتان است.

اساس تغذیه یک نوجوان :

اساس تغذیه یک نوجوان مانند دوران کودکی اوست، فقط مقدار پروتئین مورد نیاز او افزایش پیدا می کند و مصرف بعضی از مواد غذایی در این دوره اولویت بیشتری پیدا می کند. به عبارت دیگر، چهار برابر غذا خوردن، برای این که بزرگ شده، بیهوده است. غذای با کیفیت، متنوع، به مقدار مناسب، همراه با فعالیت های بدنی مداوم، رشد و سلامتی آن را تامین می کند.

تغذیه نوجوانان در سنین بلوغ

تغذیه نوجوانان در سنین بلوغ

چه محدودیت هایی و چه آزادی هایی :

جهت دادن به نوجوان، برای انتخاب غذا همیشه آسان نیست. سخت نگیرید ! این مسئله به بزرگی مشکل کنترل کردن فرزندمان که در این دوره، مشکل ساز است، نیست. شما نمی توانید آزادش بگذارید، هر چه دلش می خواهد بخورد. قاطع باشید، اما خشک و خشن برخورد نکنید. این توصیه ها به منزله یک حکم کلی نیست، بلکه برای کمک به سلامت نوجوانان شما و برخورداری او از لذت غذا خوردن است.

جهت رسیدن به این اهداف می توانید او را تشویق کنید تا در انتخاب برنامه غذایی و تهیه غذا مشارکت کند، حتما در بین غذاهای خانوادگی، غذاهایی وجود دارد که او دوست داشته باشد. از او بخواهید عادت های بدتان را شناسایی و به شما گوش زد و یادآوری کند.

نیاز های تغذیه ای خاص در سنین بلوغ :

نیازهای تغذیه ای خاص در تمامی دوره رشد، به خصوص بلوغ افزایش می یابد و شامل ویتامین ها و پروتئین ها و مواد مغذی است. در حالی که معمولا نوجوانان عادت های غذایی ای دارند که آن ها را در معرض کمبود کلسیم و آهن قرار می دهد. کمبود آهن بین نوجوانان دختر، به دلیل عادت های ماهانه شایع است.

دخترانی که گوشت و ماهی کم می خورند و رژیم گیاهی می گیرند، دچار کمبود آهن خون می شوند، در نتیجه احساس خستگی با آن ها همراه می شود. در پسران نیز در سن بلوغ به دلیل افزایش حجم عضلات احتمال دارد دچار کم خونی و فقر آهن شوند؛ بهتر است در تغذیه شان مواد آهن دار قرار دهید.

آهن در گوشت (قرمز و سفید)، جگر و ماهی وجود دارد به همین دلیل توصیه می شود روزی یک یا دو بار ماهی یا تخم مرغ بخوریم و دست کم دو بار در هفته ماهی مصرف کنید. همچنین آهن در حبوباتی مانند عدس، لوبیا و نخود وجود دارد، هر چند آهن آن ها به خوبی منابع حیوانی نیست، اما به طور منظم مصرف شود. ویتامین ث موجود در مرکبات جذب آهن گیاهی را بیشتر می کند اما مصرف چای بعد از غذا، جذب آهن را کاهش می دهد.

 

همچنین بخوانید:  کودکان در سن بلوغ چه تغییراتی می کنند؟

 

اهمیت کلسیم و ویتامین “د” در دوران بلوغ :

در این دوره دریافت کلسیم و ویتامین د، بسیار ضروری است. کمبود کلسیم موجب ضعیف شدن استخوان ها می شود و خطر ابتلا به پوکی استخوان را بعد از پنجاه سالگی و حتی گاهی قبل از پنجاه سالگی نیز افزایش می دهد. باید بدانیم استخوان در نوجوانی و کودکی ساخته می شود و باید در تمام زندگی با مصرف مرتب کلسیم آن ها را سالم و محکم نگه داریم و مصرف ویتامین د، جذب کلسیم را بهبود می بخشد. کلسیم در شیر، ماست، پنیر و کشک وجود دارد.

ویتامین د با قرار گرفتن در هوای آزاد و در معرض نور خورشید تامین می شود، که قرار گرفتن در آفتاب چند دقیقه در روز، عصر و صبح که شعاع های خورشید مورب است، کافی است.

همچنین در ماهی های چرب، لبنیات و تخم مرغ ویتامین د وجود دارد و بهتر است در زمستان که تابش نور آفتاب کم است، حتما از این مکمل های غذایی استفاده کنید. با ایجاد عادت به صبحانه خوردن، نوجوانان را از خطر کمبود کلسیم حفظ کنید. برای وعده صبحانه نان سبوس دار، شیر و دیگر فرآورده ها، آب میوه مناسب اند و برای میان وعده تنقلات سنتی، مثل مویز، انجیر خشک، نخوچی و غلات مفید است.

تصور چاقی در دوران نوجوانی :

تصور چاقی در نوجوانان در این سن بسیار معمول است، کمک کنید او از این نگرانی فاصله بگیرد، اجازه ندهید رژیم بگیرند، زیرا خستگی بدنی و فکری به همراه می آورد و باعث افت تحصیلی می شود و می تواند موجب خطر ابتلا به کم خونی، تاخیر در رشد و عفونت های مکرر و کمبود کلسیم شود. شما می توانید با اجتناب از پر کردن کابینت آشپزخانه از انواع کیک و نوشابه و غذاهای بی ارزش و پر کالری، به آن ها کمک کنید. همچنین او را به فعالیت بیشتر در روز تشویق کنید.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر قوتو را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، تقویت حافظه، تقویت کننده عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0