تغییرات فیزیولوژیک بدن زنان در دوران بارداری و توصیه های ضروری آن

2087 بازدید
09 دی 97
بهاره
,

تغییرات فیزیولوژیک بدن زنان در دوران بارداری

بارداری یکی از مهمترین دوران ها برای زنان محسوب می شود. زیرا، در این دوران سلامت جنین به سلامت مادر بستگی دارد. در دوران بارداری بدن دچار برخی تغییرات چه به لحاظ ظاهری و چه به لحاظ فیزیولوژیکی می شود. برخی از این تغییرات برای مادران نگران کننده است اما جای نگرانی نیست چرا که بیشتر این تغییرات طبیعی هستند. در این مقاله با برخی تغییرات فیزیولوژیک بدن زنان و توصیه هایی در دوران بارداری آشنا شوید.

تغییرات فیزیولوژیک بدن زنان در دوران بارداری و توصیه های ضروری آن

تغییرات فیزیولوژیک بدن زنان در دوران بارداری و توصیه های ضروری آن

 تغییرات فیزیولوژیک بدن زنان در دوران بارداری

افزایش حجم خون

افزایش حجم خون به میزان 50 درصد که باعث کاهش میزان هموگلوبین، هماتوکریت، گلوکز، سرم آلبومین و دیگر پروتئین های سرم و ویتامین های محلول در آب می شود (کاهش سطح آلبومین سرم باعث تجمع آب خارج سلولی می شود). ضمنا میزان ویتامین های محلول در چربی، لیپیدهای سرمی (تری گلیسیرید، کلسترول و اسیدهای چرب آزاد) افزایش می یابد.

افزایش تعداد نبض

هیپرتروفی (Hypertrophy) یا افزایش حجم جزیی قلب به همراه افزایش تعداد نبض (در 3 ماه اول و دوم بارداری به دلیل اتساع عروق سطحی بدن، کاهش فشار خون به وجود می آید که در 3 ماهه آخر بر طرف خواهد شد).

تنگی نفس

تنگی نفس در زنان باردار به دلیل افزایش نیاز به اکسیژن و سعی در کاهش دی اکسید کربن خون به همراه بالا آمدن دیافراگم است.

یبوست

به دلیل افزایش میزان پروژسترون که باعث نرم شدن عضلات رحمی می شود و حرکات لوله گوارش را کند می نماید. ترانزیت روده ای دچار مشکل شده و یبوست به وجود می آید. فشار وارده را از طرف رحم بر قسمت سیگموئید رکتوم نیز در این امر دخیل است.

سوزش سر دل

شل شدن اسفنکتر تحتانی مری نیز باعث بالا آمدن غذا شده و سوزش سر دل را به وجود می آورد.

 

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی دوران بارداری و مواد غذایی که باعث سقط جنین می شوند

 

ورم دست و پا

به دلیل ناهماهنگی در مجاری کلیوی مقادیر جزیی از موادی مثل اسیدهای آمینه، گلوکز و ویتامین های قابل حل در آب در ادرار مشاهده می شوند. این امر باعث مساعد شدن محیط برای عفونت ادراری شده و چون توانایی دفع آب کم است باعث ورم در ساق پا و مچ پا نیز می شود. چنانچه این ورم با دفع پروتئین در ادرار و افزایش فشار خون همراه نباشد (علایم اکلامپسی) معمولا مشکل خاصی به وجود نمی آورد.

سلامت جفت جنین

هر نوع اختلال یا آسیب در جفت حتی بدون آنکه سوء تغذیه مادر وجود داشته باشد، می تواند سبب سوء تغذیه جنین شود زیرا بر طبق تحقیقات اندازه و تعداد سلول های جفت جنین هایی که دچار کاهش رشد داخل رحمی شده اند بین 15 تا 20 درصد کمتر از حد طبیعی است. سطح جفت و مقدار وزن جنین هر دو می توانند تحت تاثیر تغذیه مادر قرار گیرند.

تغییرات بدن در بارداری

تغییرات بدن در بارداری

توصیه هایی برای دوران بارداری

تامین انرژی

بر مبنای توصیه های RDA برای زنان باردار در 3 ماهه دوم و سوم میزان 300 کیلو کالری بیش از زنان عادی انرژی مورد نیاز است. یکی از عوارض کمبود انرژی وجود کتون ها در ادرار است که چنانچه غلظت آن ها در حد قابل توجهی افزایش یابد نشان دهنده سوء تغذیه مادر و کمبود میزان مواد مغذی در دسترس برای جنین می باشد.

ورزش منظم

ورزش منظم در دوران بارداری علاوه بر کاهش ذخیره چربی زیر پوست در اواسط بارداری و افزایش وزن مناسب باعث کاهش عوارض حاملگی نیز می گردد. مزایای ورزش عبارتند از:

در تمرینات ورزشی باید به نکات زیر توجه نمود:

  • تعداد ضربان قلب هیچگاه به بیشتر از 140 ضربه در دقیقه نرسد.
  • برنامه های ورزشی 3 روز در هفته و به مدت یک ساعت انجام شوند.
  • بهترین ورزش ها که علاوه بر فواید قلبی و عروقی حداقل صدمه را به همراه دارند عبارتند از: پیاده روی، دو میدانی، دوچرخه سواری (ثابت) و شنا
  • به دلیل شل شدن رباط ها و تاندون ها در طول بارداری باید از ورزش های سخت و طاقت فرسا پرهیز نمود ضمنا اینگونه ورزش ها باعث افزایش درجه حرارت تخمدان ها نیز می شوند که عوارض خاص خود را به دنبال دارد.

میزان پروتئین لازم

میزان پروتئین توصیه شده در زنان باردار حدود 60 گرم یعنی حدود 10 تا 16 گرم بیش از مقدار لازم برای زنان غیر باردار می باشد. شایان ذکر است که به طور معمول کمبود انرژی بیش از کمبود پروتئین باعث بروز اختلالات بارداری می گردد.

مصرف مولتی ویتامین

مصرف مولتی ویتامین قبل از بارداری باعث می شود تا حدود 43 درصد از امکان بروز نقایص قلبی در جنین کاسته شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه موصیلی سفید را با خواص تقویت میل جنسی، بهبود ضعف جنسی، درمان اختلال نعوظ، کاهش استرس و اضطراب ذهنی، آنتی اکسیدان و درمان عفونت، افزایش شیر مادر، افزایش وزن و افزایش حجم عضلات، تقویت ایمنی بدن، کنترل دیابت، تسکین درد و التهاب ناشی از آرتروز، درمان اختلالات ادراری مانند بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0