topNotif

تغییرات جسمانی هنگام بروز ترس

1698 بازدید
15 مهر 97
سمانه

با تغییرات جسمانی هنگام بروز ترس آشنا شویم

بسیاری از افراد، همچنین نوجوانان، وقتی نمی دانند چه چیزی برایشان اتفاق افتاده است ترس های غیر ضروری را در خود ایجاد می کنند. عدم آگاهی سبب ایجاد ترس هایی با علائم مشخص و رو به رشد، واکنش های دوری گزین غیر ضروری (یعنی گریز از موقعیت های معین) و موقعیت های احتیاطی مفرط مانند داشتن قرص های آرام بخش در کیف می شود.

ضربان تند قلب

ترس ضربان قلب را تند می کند، کارکرد تلمبه قلب را افزایش می دهد و رگ های خونی آن را گشاد می کند. این امر باعث سریع شدن جریان گردش خون می شود. خون تا 5 برابر سریع تر در بدن پمپاژ می شود. اکسین و مواد غذایی به ویژه قند در خون بیشتر می شوند تا بدن را برای مبارزه یا فرار آماده سازند. ضربان قلب از میانگین 70 ضربه به 180 ضربه در دقیقه یا بیشتر می تواند افزایش یابد و حجم ضربان قلب (یعنی میزان خون خروجی از دهلیز چپ) هم می تواند دو برابر شود. بروز تغییرات سریع در ضربان قلب (یعنی تند به کند و برعکس) می تواند به یک اختلال ریتمیک موقتی و کاملا بی خطر منجر شود.

ضربان قلب، هنگام بروز ترس حاد ناگهان تند می شود. اما با پیدایش آرامشی آنی عمل جایگزینی صورت می گیرد و ضربان آهسته تر می گردد. ترس شدید همچنین می تواند موجب گرفتگی رگ های قلب شود که البته این امر به تاثیر روانی ترس مربوط می شود و علی رغم هیجانی که همراه دارد نگران کننده نیست.

تغییرات جسمانی هنگام بروز ترس

تغییرات جسمانی هنگام بروز ترس

فشار خون بالا می رود

ترس با سرعت بخشیدن به فعالیت قلب و تنگ کردن مویرگ های پوست فشار خون را افزایش می دهد. از این رو ترس های مستمر و مداوم اگر چه فرد خیلی می ترسد ولی به دلیل فشار خون بالا غش نمی کند و بی هوش نمی شود. ترس از بی هوشی از طریق یک واکنش ابتدایی به ترس در شرایط فشار خون پایین و عدم تحرک ایجاد می شود. این حالت با ترشح آدرنالین به سرعت برطرف می شود.

اگر فردی گاهی از سردرد همراه با ضربان (احساس ضربان در سر)، سرگیجه، سوت کشیدن گوش ها، برق زدن اطراف چشم ها و گز گز انگشتان دست و پا رنج می برد وجود این علایم می تواند با فشار خون بالای ناشی از ترس یا استرس مرتبط باشد.

تغییر در نحوه توزیع خون در بدن

گردش خون هنگام بروز ترس به شکل بهتری جریان می یابد. زیرا رگ های خونی هر یک از اندام های بدن گشاد می شوند. اندام هایی چون قلب، شش ها، کبد، عضلات و ماهیچه های بدن به ویژه ماهیچه های بزرگی مانند عضله دو سر و عضله ران، این مسئله در موقعیت های خطرناک برای حفظ بقا بسیار مهم است و برعکس جریان گردش خون در بخش هایی از بدن مانند معده، روده و پوست که فعالیت خاصی در آن لحظه برای آن ها ضروری نیست از طریق تنگ شدن رگ های خونی کاهش می یابد.

اگر فردی اغلب دارای پوستی سرد و رنگ پریده، دست و پاهایی یخ زده و همراه با گز گز انگشتان است یا دارای اختلالات گوارشی معده – روده ای همچون دل درد، کم شدن اشتها و کاهش عمل هضم می باشد، همه این مسائل می توند ناشی از ترس یا استرس باشد.

 

همچنین بخوانید: قلب و دستگاه گردش خون

 

اندیشیدن به ترس و فرار موجب می شود خون بیشتری به ماهیچه ها برسد.

اگر در موقعیت خطر امکان فرار نباشد و یا واکنش فرار سرکوب گردد، خون در ماهیچه ها انباشته می شود و خون کمی به قلب باز می گردد، این مسئله می تواند به احساس سرگیجه و نهایتا بی هوشی فرد منجر شود. همچنین ممکن است هنگام واکنش هشدار دهنده نیاز مغز به خون و اکسیژن در کمترین میزان تامین گردد که فرد در این صورت احساس سرگیجه، میل به بی هوشی و کاهش قدرت تفکر پیدا می کند. این احساس در شرایطی رخ می دهد که فرد بی حرکت و سرپا باشد. این حالت ناخوشایند بر اثر تحرک به سرعت برطرف می شود.

تنفس شدیدتر می شود.

تنفس هنگام بروز ترس تندتر و شدیدتر می شود تا بدن بتواند اکسیژن بیشتری دریافت کند. اکسیژن انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن است و تمامی جریانات متابولیسم بدن را امکان پذیر می سازد. ریتم تنفس و قلب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. حالت درونی مانند ترس یا خشم همان گونه که باعث شدت تنفس می شوند ضربان قلب را هم سرعت می بخشند تا اکسیژن زیادی که دریافت شده از طریق جریان گردش خون به همه اندام های بدن ارسال گردد.

احساس خفگی و فشردگی در گلو

هنگام واکنش به ترس بخش فوقانی مری دچار انقباض و گرفتگی می شود. این حالت باعث ایجاد احساس تنگی و فشردگی در گلو می گردد درست مانند زمانی که یک جسم خارجی در گلوی فرد گیر کرده باشد. احساس بودن چیزی مانند یک کوفته در گلو به قورت دادن و فرو بردن مکرر آب دهان منجر می شود و در موارد بسیار شدید حتی ممکن است فرد دچار ترس از خفگی گردد.

خشکی دهان

ترس ترشح بزاق دهان را کاهش می دهد زیرا انسان در شرایط ترس و استرس شدید اشتها ندارد و عمل هضم نیز انجام نمی شود. خشکی دهان و غلظت آب دهان می تواند با ترس یا استرس مرتبط باشد. همچنین خشکی دهان می تواند ناشی از تنفس شدید دهانی باشد.

انقباض ماهیچه ها

ترس موجب انقباض عضلات و ماهیچه های بدن می شود تا هنگام بروز خطر بتوانند واکنش سریعی نشان دهند. هشدارهای بی مورد و مکرر به انقباض دائمی  عضلات و به دنبال آن خستگی و کوفتگی بدن می انجامد. مادامی که تحرکی صورت نگیرد انقباض عضلانی شدیدی به شکل لرزش و ناآرامی نمایان می شود. انقباض پاها اغلب به صورت احساس بودن در وضعیت نامطمئن خود را نشان می دهد که از آن به عنوان سرگیجه یا عدم تعادل یاد می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0