topNotif

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن

3006 بازدید
29 تیر 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی بعد از ۲۰ سالگی به تدریج به وجود آمده و‌در سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی این تغییرات قابل ملاحظه می باشند. در واقع همراه با افزایش سن، کلیه ها شروع به کوچک و چروکیده شدن نموده، ظرفیت ماهیچه های دترسور مثانه و همچنین تصفیه گلومرول کلیه کاهش می یابد. حال در ادامه این مقاله با تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن آشنا شوید.

 

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن

 

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن

به طور کلی توانایی دستگاه ادراری-تناسلی جهت پاسخ گویی به محرک های داخلی و خارجی کاهش یافته و با پیشرفت سن، این ضعف افزایش می یابد. البته تغییراتی در رابطه با سن نیز به وجود می آید که نمی توان آن را کاملا محصول افزایش سن قلمداد کرد زیرا برخی از محققان بر این عقیده هستند که این تغییرات را باید ناشی از التهاب ها، بیماری ها و … در دوران گذشته افراد دانست در حالی که تعداد دیگری از محققان این امر را ناشی از افزایش سن می دانند. با این حال بیشترین گزارش ها و تحقیقات منتشر شده حاکی از آن است که وقتی این دو عامل (افزایش سن و بیماری ها) با هم تلاقی داشته و هر دو همزمان وجود داشته باشند، بالاترین و‌بیشترین تغییرات را شاهد می باشیم.

تغییرات در سیستم قلبی و عروقی منجر به کاهش جریان خون در ارگان های مهمی همچون کلیه ها می گردد. همچنین، ظرفیت مثانه کاهش می یابد که احتمالا همین امر خود عدم کنترل مثانه را افزایش می دهد. تغییرات هورمونی در زنان سالمند می تواند منجر به کاهش خاصیت ارتجاعی منطقه واژینال شود. اگر سفت شدگی به اندازه ای باشد که منجر به کوچک و خشک شدن مهبل شود، می تواند موجب تداوم افزایش رسوب ادرار گردد.

قابل ذکر است که با پیشرفت سن، میزان ضعف ماهیچه ها به گونه ای خیلی واضح مشخص می گردد به طوری که در صورت قرار گرفتن این افراد، تحت یک فشار و استرس، جز افراد آسیب پذیر در نگهداری ادرار محسوب می گردند. در مردان، بزرگ شدن غده پروستات ممکن است منجر به فشار بر پیشاب راه شده و موجب ریزش ادرار و یا احتباس ادرار گردد.

تغییرات در دستگاه ادراری

به طور کلی تغییراتی که در دستگاه ادراری در زمان سالمندی به وجود می آید در ساختمان، عملکرد، اندازه و … می باشد.

تغییرات ساختمانی در کلیه سالمندان

1- وزن کلیه ها به دلیل کاهش توده سلولی، بتدریج کم می شود، به طوری که در ۹۰ سالگی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از وزن متوسط کلیه به نسبت ۳۰ سالگی، کاسته می شود.

2- طول کلیه ها به نسبت افزایش طول عمر کم می شود به طوری که عکس برداری ها و توموگرافی ها بیانگر ۱۰ درصد کاهش در هر ده سال می باشند.

3- تعداد گلومرول های از بین رفته افزایش می یابد اگرچه کمتر از یک درصد گلومرول ها در افراد بالغ بدین صورت وجود دارد، اما این نسبت به حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد در افراد ۸۰ ساله در خواهد آمد.

4- تغییرات متعددی در شبکه عروق کلیه سالمندان به وجود می آید و در نتیجه خون گلومرولی کاهش می یابد.

5- توده توپولی کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید:  تاثیرات موسیقی درمانی بر روی سالمندان

 

تغییرات در عملکرد کلیه سالمندان

1- جریان خون کلیوی کاسته می شود.

2- سرعت پالایش گلومرولی همراه با افزایش ین بتدریج کاهش می یابد.

2- برقراری نسبت های تعادلی در غلظت ادرار و جذب مجدد ادرار کم می شود.

3- ایجاد پاسخ سریع به فقدان سدیم کاهش می یابد.

4- پاسخ به تغییرات و نسبت های بار الکتریکی اسیدها کاسته می شود.

4- پاسخ به حفظ تعادل اسید-باز در موارد مواجه شدن با انواع محرک ها و استرس ها کاهش می یابد.

تغییرات همراه با افزایش سن در هموستاز سدیم و پتاسیم

1- غلظت رنین و آلدوسترون کاهش اساسی می یابد.

2- نسبت پتاسیم در همه بدن کاهش می یابد.

3- کاهش پاسخ و بطئی بودن آن جهت کاستن از دفع سدیم در زمانی که نمک بدن کاهش می یابد.

4- به دلیل کاسته شدن توده توپولی، نسبت دفع پتاسیم کاهش می یابد.

5- افزایش استفاده از داروهایی که موجب اختلال در دفع پتاسیم می شوند، بالاجبار بر روی غلظت آن تاثیر می گذارند.

 

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن

تغییرات در دستگاه ادراری-تناسلی همراه با افزایش سن

 

تغییرات در دستگاه تناسلی

یائسگی

بائسگی به قطع دائمی قاعدگی که به طور ثانویه و به علت کاهش فعالیت تخمدان اتفاق می افتد، اطلاق می گردد. در واقع یائسگی یک عکس العمل بارزی است که به طور بطئی در مدت چندین سال فعالیت رخ می دهد. این دوره نشان دهنده دوره ای از زندگی زن می باشد که از مرحله تولید مثلی زندگی خویش عبور کرده و به سال های پس از آن (یائسگی) رسیده است. در واقع یائسگی بیانگر نتایج تغییرات هورمونی می باشد که این تغییرات بیماری نیست بلکه در طی یک روند زندگی طبیعی همراه با افزایش سن حادث می گردد.

در کشورهای پیشرفته اصولا زنان یک سوم طول عمر خویش را بعد از یائسگی سپری می کنند و در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیز هر روز میانگین امید به زندگی افزایش می یابد. از طرفی نیز آگاهی های جمعیت زنان رو به افزایش است که در نتیجه پس از یائسگی می بایست مورد توجه بیشتری قرار گرفته و از بهبود کیفیت و مراقبت های بهداشتی بیشتری برخوردار گردد.

میانگین سن زنان برای یائسگی ۵۰ تا ۵۱ سال است که در یک حد بین ۴۵ تا ۵۵ سال در نظر گرفته می شود. سیگار کشیدن تنها متغییری است که به عنوان یک علت برای یائسگی زودرس در نظر می گیرند (حدود یک سال و نیم زودتر). عوامل دیگری مانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی، تعداد حاملگی، قاعدگی زود یا دیر، سن ازدواج و وضعیت ازدواج و … هیچگونه تاثیری بر روی سن یائسگی ندارد. اگر چه برخی اعتقاد دارند سن یائسگی در مادران و دختران یکسان است، اما تحقیقات اپیدمیولوژیکی این مسئله را تایید نکرده است.

علائم یائسگی

علائم و نشانه ها زنان پاسخ هایی با نشانه های بالینی متنوع به یائسگی خواهند داد. این علائم و نشانه ها که منتج از کاهش سطح استروژن می باشد می تواند شامل خونریزی های غیر طبیعی، گر گرفتن، تحلیل رفتن و جمع شدگی دستگاه ادراری-تناسلی و دیگر نشانه های عملکردی و ساختمانی باشد که با توجه به شدت و تداوم آن می تواند به عنوان عوامل دردسر آفرین و اختلال ساز مطرح شود.

بزرگ شدگی خوش خیم پروستات همراه با افزایش سن

بزرگ شدگی خوش خیم پروستات یافته ای شایع در افراد مسن بوده که حداکثر شیوع بالینی آن در دهه هفتم زندگی می باشد. اولین تغییرات میکروسکوپی این مسئله از حوالی ۳۵ سالگی به صورت گرده های کوچکی در غده شروع می شود و با افزایش سن پیشرفت می کند. بنابراین، هر مردی که طول عمر کافی داشته باشد، نهایتا دچار این مسئله خواهد شد!

نکته: تغییرات با افزایش سن اجتناب ناپذیر است، اما بیماری ها این روند را تشدید کرده و تغییرات را افزایش می دهند. لذا، پیشگیری و درمان به موقع از بیماری ها روند تغییر را به تاخیر می اندازند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم کاهو را با خواص تحلیل برنده ورم های دستگاه تناسلی، خنک کننده و خواب آور، ضد سرفه و کاهنده قند خون، درمان نازایی، درمان بیماری های دستگاه ادراری، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0