topNotif

تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی

2722 بازدید
15 خرداد 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی

اولین و مهمترین مسئله در برقراری ارتباط صحیح و درست، آگاهی از ویژگی های فردی و شخصیتی طرف مقابل (مانند همسر) است. اما قبل از شناخت باید از تفاوت های ذهنی در میان مردان و زنان را بشناسید. مردان و زنان دنیای واحد را از دیدگاهی متفاوت نگاه می كنند. آنان همچون دو میوه مختلف دارای ویژگی ها و خصوصیت های مخصوص به خود بوده و هیچ یک نه امتیاز است و نقص، بلکه فقط و فقط از رنگ تفاوت هستند. حال در این مقاله تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی بشناسید.

 

تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی

تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی

 

تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی

یك قاعده كلی و تقریبا جامع در مورد اكثر زنان است كه برای ذهن آن ها همه چیز به نوعی و به درجاتی دارای رنگ و بوی احساسی عاطفی نیز هست ولی برای مردان مسائل احساسی عاطفی فقط در زمان و مورد خاص خودش جلوه می كند.

1- غالبا مغز و ذهن مردان تك كاره و طبقه بندی شده و ذهن زنان چند كاره و پیچیده است

در مغز مردان برای هر چیز (كار، خانه، همسر، بچه، تفریح، مطالعه، پول و …) به اصطلاح یك قفسه و پرونده مخصوص و مجزایی وجود دارد و در هر زمان خاص فقط كشو و پرونده مربوطه باز می شود و در پایان بسته می شود و آنگاه كشو و پرونده دیگری باز می شود. به همین دلیل وقتی به همسرتان سركار زنگ می زنید و از او می خواهید در زمان برگشت به خانه چیزی بخرد، غالبا فراموش می كند.

این مسئله نه به دلیل این است كه شما برای او اهمیت ندارید، بلكه به این دلیل است كه در آن زمان خاص (یا موقع برگشت) ذهن همسرتان به طور كامل درگیر كار بوده و امكان باز كردن كشوی شما و ثبت خواسته تان بسیار سخت و یا امكان پذیر نبوده است. باز به همین دلیل موقع تماشای برنامه مورد علاقه اش (مثلا فوتبال) بهترین زمان برای گرفتن موافقت او برای چیزی و بدترین زمان برای طرح مشكل و حل مسئله است!

در مقابل اگر چه در زنان نیز برای هر موضوع كشو پرونده خاصی وجود دارد ولی مغز آن ها قادر است به طور خودكار در آن واحد به همه آن ها برسند. به همین دلیل است كه معمولا در هر مشكل و اختلافی معمولا حوادث و وقایع تلخ گذشته را نیز به میان می آورد و یا یك خانم خانه دار در حالی كه مشغول درست كردن غذا است به برنامه تلویزیونی به دقت توجه كرده، به فرزند خود دیكته نیز می گوید و در عین حال با دوستش در حال مكالمه تلفنی نیز خواهد بود (جل الخالق)!

2- برای مردان رسیدن به هدف مهم است و برای زنان نحوه رسیدن به هدف

اگر قرار باشد به یك سفر مثلا ٥٠٠ كیلومتری رفته شود، مرد شال و كلاه كرده و آماده می شود تا تخت گاز و یك نفس به مقصد برود. اما زن ترجیح می دهد هر از گاهی در بین راه توقف كرده و چیزی خورده و گپی زده شود. برای یك مرد معمولا خوردن غذا و سیر شدن (و لذت بردن از غذا) مهم است ولی برای یك زن به همان اندازه موار د فوق، اینكه كجا و در چه شرایطی غذا خورده شود و صحبت كردن در حین صرف غذا نیز مهم هستند.

3- مردان بندرت با گذشته زندگی می كنند ولی در زنان، گذشته با زندگی حال آن ها در هم آمیخته است

بجز در موارد خاص، حوادث و وقایع گذشته در ذهن مردان در گوشه ای از مغزشان محبوس و از ضمیر خودآگاه شان خارج می شوند. ولی زنان به دلیل یادآوری مكرر حوادث در ذهن شان (شاید به دلیل داشتن وقت آزاد بیشتر و نیز توانایی موثرشان در انجام چند كار در یك زمان) حوادث و وقایع گذشته (حتی از دوران كودكی) در سطح نیمه خودآگاه شان باقی مانده و با كوچكترین جرقه به ضمیر خودآگاه آن ها وارد می شود و ذهن آن ها را مشغول می كند (و یا ناخواسته و به طور ناخودآگاه بر ذهن و روان آن ها تاثیر می گذارد).

4- بر خلاف زنان، مردان توجه زیادی به جزئیات نمی كنند و كل نگرند

مثلا نظر یك مرد در مورد چهره ای به صورت زیبا، معمولی و یا دل چسب خواهد بود، ولی یك زن در مورد جز به جز صورت فرد نظر می دهد.

 

همچنین بخوانید:  تفاوت بین مغز زنان و مردان

 

ارزش ها و معیارها در مردان

1- هویت و ماهیت شخصیتی مردان در توانایی شان در انجام كارها، دستاوردها و دستیابی به اهداف شان نهفته و معنی دار می شود.

2- در مردها انجام كارها به وسیله خودشان به منزله كفایت، قابلیت و قدرت است.

3- برای مردان موضوع و هدف بیش از افراد و احساسات اهمیت دارد.

4- مردان كمك خواستن را در مواردی كه حتی حداقل آگاهی و توانایی را دارند. نشانه ضعف و بی لیاقتی می پندارند (به همین دلیل به سختی برای رفع مشكلات خانوادگی حاضر به مشاوره با یك متخصص هستند).

5- پرسیدن و سوال كردن برای بسیاری از مردها كسر شان و ناتوانی به حساب می آید (به همین دلیل حاضرند چندین دقیقه یا ساعت برای پیدا كردن آدرسی دور خود بگردند ولی از كسی سوال نكنند).

6- برای بسیاری از مردان شكست در هر موردی، ضربه ای سنگین و گاهی جبران ناپذیر به هویت و تمامیت و حرمت نفس آن ها خواهد بود.

7- در حالیكه برای اكثر مردان ثروت، قدرت و جاه و مقام در الویت قرار دارند، برای زنان روابط انسانی، مهر، محبت، عشق و زیبایی در صف مقدم هستند.

 

تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی

تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی

 

ارزش ها و معیارها در زنان

1- ماهیت وجودی زنان به واسطه احساساتشان و كیفیت روابط شان با دیگران معنی دار می شود.

2- زن ها بیشتر حالت حمایتگر، پرورش دهنده و كمك كننده دارند.

3- احساس رضایت خاطر در زنان از طریق مشاركت، همیاری، دوستی و همدلی بدست می آید.

4- زن ها طالب عشق بی قید و شیفته زیبایی و مردها طالب احترام بی قید و شرط و شیفته قدرت هستند.

5- زن ها در برابر زیبایی احساس حسادت و رقابت می كنند اما مردها در برابر قدرت و مقام این احساس را تجربه می کنند.

6- برای خانم ها وضعیت ظاهری و فیزیكی شان به همان اندازه وضعیت اقتصادی برای آقایان، حائز اهمیت است و هر نوع تغییر در آن تغییرات چشمگیری در روح و روان آن ها دارد.

7- برای خانم ها گفتگو و روابط به اندازه تفریح و سرگرمی در آقایان لذت بخش و آرامش بخش است.

8- خانم ها به مسائل از دید شخصی و آقایان عینی نظر می اندازند. برای مثال اگر قرار باشد در مورد هنر یا كار فردی نظر داده شود، آقایان معمولا فقط هنر و كار را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند ولی خانم ها تاریخچه زندگی فرد را نیز در نظر می گیرند.

9- به جز نیازهای شخصی، برای خانم ها سوال، درخواست و كمك نه نشانه ضعف بلكه نشانه نزدیكی، محبت و انسانیت است. اما در مورد نیازهای شخصی بینش و رفتار خانم ها كاملا متفاوت است. در اكثر خانواده ها و فرهنگ ها به دلیل وجود دید كالایی به زن و برخی از باورهای خاص، ابزار نیازهای شخصی و خصوصی از طرف زن مذموم و دور از شان و مقام او تلقی شده و در نتیجه خانم ها به طور خواسته یا ناخواسته از ابراز آن ها خودداری می كنند (یكی از معضلات اصلی روابط زناشویی)

نكته:

هورمون اكسی توسین (معروف به هورمون یا نوروترانسمیتر عشق) نقش بسیار زیادی در تخفیف و تسكین تنش های روحی روانی و ایجاد احساس صمیمیت دارد و در زنان این تاثیر به دلیل وجود هورمون استروژن، بیشتر و قابل چشمگیرتر است. اما در مردان به دلیل بالا بودن تستوسترون و اثر تقابلی آن با اكسی توسین نقش این هورمون كم رنگتر از خانم ها است. (در آغوش گرفتن، نوازش كردن، ابراز همدردی و همدلی) باعث تشدید ترشح اكسی توسین شده و در آرام كردن و تخفیف تنش بسیار مهم است (خصوصا در زنان)

تفاوت زنان و مردان در نحوه برقراری ارتباط

1- زنان از طریق برقراری ارتباط، احساس موجودیت و خرسندی خواهند كرد و این امر از سه طریق گفتگو، نگاه چشم در چشم و مجاورت حاصل می شود.

2- زنان در بیان مسئله معمولا از جزئیات شروع كرده و در پایان به موضوع اصلی می رسند. اما بر عكس، مردان ابتدا موضوع را بیان كرده و آنگاه در صورت لزوم به ذكر جزئیات خواهند پرداخت.

3- زنان در گفتگوها یك ارتباط دو طرفه و فعال برقرار می كنند و مقاصد خود را به صورت ایما و اشاره در لفاف ابراز می كنند ولی مردان بسیار مختصر، كوتاه، شفاف و صریح مطلب خود را بیان می كنند.

4- برای مردان فقط حل مسئله مهم است ولی برای زنان طرح و شرح مسئله و ابراز همدلی و همراهی مهمتر است.

5- زنان در مواقع احساسی از حربه گفتگو و بحث (درد دل) استفاده می كنند ولی مردان یا دست به اقدام می زنند و یا در خود فرو می روند (مكانیسم حمله یا فرار).

6- مردان افرادی رقابتی و تك رو هستند و لذا در كارهای گروهی یا پیرو سلسله مراتب می شوند و یا اینكه هر كدام ساز خود را می زنند. ولی زنان افرادی گروهی بوده و سعی می كنند با همكاری و همدلی كارها را به پیش ببرند.

کلام آخر

تفاوت زنان و مردان در نحوه تفكر و ساختار ذهنی نه برتری محسوب می شود و نه نقص، بلکه تنها تفاوت است که باید شناخته و از سوی دو طرف پذیرفته شود. از لازمه های دوستی و عشق، پذیرش و دوست داشتن خود و محبوب است. بنابراین، سعی در تغییر رفتار طرف مقابل خود نکرده و تا آنجا که به هویت شما لطمه وارد نشود، آن را بپذیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

افسنطین رومی را با خواص مقوی قلب، تب بر، مدر بول، ضد کرم های لوله ای و بسیار انگل های دیگر، اشتها آور، قابض، اسهال های سرد مزاج، دافع صفرا، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    24 آذر 1401

    متشکرم از مطالب جالب
    عالی بود

  2. زهره
    24 آذر 1401

    مطالب عالی عالی

  3. فاطمه
    18 آذر 1401

    در مورد اینکه در گفتگو چگونه تشخیص بدیم طرف مرده یا زن بیشتر توضیح بدید.
    در ضمن مطالبتون خیلی مفید بود.????

0