topNotif

تقویت ذهن و حافظه با تمرینات ساده ای که شما را باهوش تر می کند

2595 بازدید
08 مهر 99
مروارید
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

تقویت ذهن و حافظه با تمرینات ساده ای که شما را باهوش تر می کند

بسیاری از مردم بر این باورند که پیری باعث می شود فرد نتواند چیزهای جدیدی یاد بگیرد و سایر اطلاعات را حفظ کند، و کمتر توانایی ذخیره اطلاعات جدید را داشته باشد و این همان چیزی است که مطالعات نادرست بودن آن را اثبات کرده است. ذهن انسان توانایی فوق العاده ای در انطباق با موارد جدید دارد، برای این امر برخی اقدامات ساده را باید انجام داد. به منظور تقویت مغز، ذهن را تحریک کرده و آن را تقویت کنید. در ادامه ما در مورد تقویت ذهن و حافظه با تمرینات ساده و برخی نکات و دستورالعمل های دیگر که در این امر کمک می کنند، بحث خواهیم کرد.

 

تقویت ذهن و حافظه با تمرینات ساده ای که شما را باهوش تر می کند

تقویت ذهن و حافظه با تمرینات ساده ای که شما را باهوش تر می کند

 

تمرینات تحریک ذهن مهمترین تمرینات تحریک ذهن

شمردن تعداد حروف

به عنوان مثال، شما می توانید یک داستان کوتاه جدید بخوانید، و شروع به شمردن حرف (و) در آن کنید.

گوش دادن

در اینجا می توانید صدای رادیو را به عنوان مثال برای پنج دقیقه کاهش دهید، و سعی کنید متنی که گفته می شود را درک کنید.

شمارش پله ها

این کار را می توان روزانه و چند بار انجام داد، با بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها، شمارش پله ها را انجام دهید و اگر هنگام گفتگو با شخص دیگری شمارش شود، موثرتر خواهد بود.

کلمات را بشنوید و بشمارید

مثل تمرین اول، اما در اینجا می توانید روی شمارش کلماتی که مثلاً حرف اضافه دارند، تمرکز کنید.

خواندن برعکس

کمترین تمرین انجام شده، که با خواندن مقاله ای، مثلاً از پایین به بالا، یا از سمت چپ به راست، یا شروع به هجی کردن کلمه ای از انتها به ابتدا انجام می شود.

بازی اتریشی

به تقویت حافظه کمک می کند. به همین دلیل به آن تمرین تقویت گفته می شود که در آن تمرین دو نفر یک جمله خاص را هر بار کلمه جدید به آن اضافه میکنند.

لیست خرید ننویسید 

سعی کنید آن را حفظ کنید، مخصوصاً اگر کوچک باشد.

خواب کافی

خوابیدن برای مدت زمان کمتر از شش ساعت در طول شب، در حالی که ایده آل ترین ساعت خواب شبانه هشت ساعت است، حافظه را تضعیف می کند. از آنجا که خواب به راحتی جسم و روح کمک می کند، به ذخیره اطلاعات و تقویت حافظه نیز کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که خواب کافی حافظه را افزایش می دهد و به حفظ اطلاعات کمک می کند.

اختصاص دادن زمان برای سرگرمی و روابط شخصی

بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند که روابط اجتماعی موفق بهترین ورزش تحریک کننده برای ذهن و همچنین حافظه است. زیرا غالبا شامل انجام فعالیتهای مختلف اجتماعی است، حتی اگر این کار یک مکالمه تلفنی باشد.

از استرس دوری کنید

استرس یکی از خصمانه ترین چیزها برای سلامت ذهن و مغز است. زیرا استرس سلول ها و مناطق ویژه ای را که مسئول شکل گیری خاطرات جدید و بازیابی خاطرات قدیمی هستند از بین می برند. با انجام مراقبه، خلاقیت و ایجاد مهارت های جدید می توان از آن جلوگیری کرد.

 

همچنین بخوانید: توصیه های پزشکی برای تقویت حافظه

 

استفاده از دست غیر مسلط

استفاده از دست غیر مسلط در فعالیت های زندگی روزمره؛ اگر راست دست هستید، خوردن غذا، نوشتن یا سایر فعالیت هایی دیگر را با دست چپ انجام  دهید. این یک تمرین بسیار موثر در افزایش فعالیت و تقویت ذهن و حافظه است، طبق گفته لورنس کاتز، در کتاب  وی Keep the Brain Active که شامل 83 تمرین عصبی است که همگی به جلوگیری از ضعف حافظه و تقویت حافظه کمک می کنند و همچنین می توانند آمادگی ذهنی را افزایش دهند، ثابت شده است که ورزش با دست غیر مسلط با وجود دشواری تمرین، ذهن را تقویت می کند.

بعضی کارها را با چشمان بسته انجام دهید

این تمرین می تواند بسیار جالب باشد. انجام برخی کارهای شخصی با چشمان بسته به شما کمک می کند حواس دیگر خود را تقویت کنید و نوعی ورزش مغز (نوروبیک) محسوب می شود. کارهای ساده مثل حمام کردن یا پوشیدن لباس با چشمان بسته.

زبان جدیدی یاد بگیرید

تمرین یادگیری یک زبان جدید یکی از مشهورترین تمرینات ذهنی مفید برای سلامت ذهن است. این تمرین باعث افزایش کارایی حافظه، کمک به کار مداوم مغز و افزایش قدرت تفکر و جمع آوری اطلاعات می شود. زیرا حفظ واژگان زبان جدید در آغاز برای مغز دشوار است و هرچه کار برای مغز دشوارتر باشد عملکرد صحیح و مناسب مغز بیشتر می شود.

یادگیری موسیقی

یادگیری نواختن یک ساز موسیقی، یا عضویت در گروه کر، یک تمرین ذهنی ایده آل است.

یادگیری یک ورزش جدید 

یادگیری یک ورزش جدید، مانند: یوگا، گلف یا تنیس یک تمرین همزمان از نظر روحی و جسمی است.

انجام عملیات ریاضی

حل مسائل ریاضی به صورت ذهنی و بدون کمک قلم کاغذ یا ماشین حساب، به آموزش ذهن و بدن و همچنین انجام آن ها هنگام راه رفتن بسیار کمک کننده است.

یادآوری با مشاهده

و این تمرین با تهیه لیستی از 12 کلمه، دو دقیقه نگاه کردن به آن ها، سپس بستن مقاله و تلاش برای به یاد آوردن کلمات انجام می شود و به مرور با تمرین بیشتر کلمات را می توان به همان ترتیب که در مقاله ذکر شده است، به یاد آورد.

استفاده از برنامه تکرار

برنامه ای است که توسط تبلیغ کنندگان برای کالاها در روزنامه ها و تلویزیون استفاده می شود. زیرا تکرار به یادآوری کمک می کند.

مشارکت در بحث ها

که فرایند اصلاح اطلاعات را تسهیل می کند و به روند یادآروی آن ها می پردازد.

رژیم مناسب را رعایت کنید

بدن هر روز به 2400 کالری انرژی نیاز دارد و غذا باید حاوی پروتئین، ویتامین ها، قندها، فیبر غذایی و مواد معدنی باشد. رعایت آداب اسلامی هنگام غذا خوردن، و پرهیز از پرخوری می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

چگونه سرعت حفظ کردن را افزایش دهیم

مراحل مختلفی وجود دارد که می توان برای تسهیل و تسریع روند حفظ آن ها را دنبال کرد :

اطلاعاتی را که در یک ضبط صوت ذخیره شده

ضبط کنید، سپس دوباره بشنوید و این به یادگیری سریعتر کمک می کند.

نوشتن اطلاعات

تمام اطلاعات نوشته شده را به گروهی از یادداشت ها تقسیم کنید و از رنگ هایلایت برای تمرکز استفاده کنید، که به تقسیم اطلاعات ثبت شده در مغز کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: روش های کلیدی تقویت حافظه

 

غذاهایی که به تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی کمک می کند

غذاهای مختلفی وجود دارد که به دانش آموز کمک می کند تا حافظه خود را تقویت کرده و با فراموشی مبارزه کند، مهمترین آن ها موارد زیر است:

  • ماهی تن، ساردین و میگو حاوی امگا 3 هستند که به تقویت فعالیت مغز کمک می کنند و توانایی تمرکز را بسیار افزایش می دهند.
  • پیاز به افزایش توجه کمک می کند و ویتامین ث بالای آن به جذب آهن که در رساندن اکسیژن به مغز نقش دارد کمک می کند.
  • خوردن آجیل مانند: پسته، بادام زمینی و گردو به تقویت اعصاب و درمان اختلال حافظه کمک می کند.
  • بادمجان سیاه حاوی نیاسین است که عملکرد مغز را افزایش می دهد.
  • کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که باعث افزایش فعالیت مغز و تحریک حافظه می شود.
  • اسفناج حاوی اسیدفولیک، آهن، منگنز و ویتامین های آ و کا است که به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و از کاهش حافظه جلوگیری می کند.
  • نوشیدن آب لیمو به مقدار زیاد به افزایش تمرکز و جذب کمک می کند.
  • انواع میوه ها حاوی مواد مغذی مهمی برای تقویت حافظه هستند.
  • شکلات حاوی کافئین و بسیاری از مواد مغذی مهم است که به بازیابی بهتر اطلاعات کمک می کند.
  • برای تحریک حافظه، مقدار زیادی آب بنوشید، حدود چهار لیتر در روز.
  • زیتون، زنجبیل و کندر میل کنید. به خصوص در دوره امتحان، که به تقویت حافظه و افزایش تمرکز کمک می کند.

گیاهانی برای تقویت حافظه 

رزماری

رزماری یک گیاه معطر قوی است که می تواند مانند چای معمولی تهیه شود، در تغذیه سلول های مغز و بهبود توانایی های ذهنی نقش بسزایی دارد.

چای سبز

چای سبز حاوی مواد معدنی مهم برای حافظه، مانند سلنیوم، روی، کروم و منگنز است، علاوه بر ویتامین ث، پلی فنول ها، یک ماده آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها، بدون ذکر کاروتنوئیدها و توکوفرول ها، سلول های عصبی را تحریک می کند و به تولید سلول های بیشتر کمک می کند.

جینسینگ هندی

جینسینگ هندی که به رهایی از خستگی و اضطراب کمک می کند و تاثیر مثبتی در سرعت به خاطر سپردن دارد.

چوب آرون یا تاج پادشاه

این گیاه به دلیل توانایی در افزایش استیل کوین در مغز، به بهبود حافظه کمک می کند و به دلیل نقش آن در افزایش سطح دوپامین و سروتونین در مغز، باعث بهبود خلق و خو و دفع افسردگی می شود.

رعایت نکاتی برای مطالعه مفید

 در مطالعه خوب چندین نکته وجود دارد که به فرد در مطالعه بهتر کمک می کند :

  •  به تعویق نیانداختن مطالعه: برای مطالعه برنامه ای تنظیم کنید و به آن پایبند باشید، زمان هایی را برای استراحت و غذا خوردن در نظر بگیرید. زمان مطالعه را با آمادگی اولیه قبل از امتحانات سازمان دهید.
  • استفاده از اشکال، رنگ ها و تصاویر برای تشخیص اطلاعات که به حفظ آسان آن ها کمک می کند و به شما کمک می کند تمرکز بیشتری داشته باشید.
  • بدون اینکه به سختی موضوع فکر کنید، به خود برای مطالعه انگیزه بدهید.
  • پیوند دادن مطالعه با پاداش خداوند متعال، که تحصیل علم یکی از راه های ورود به بهشت است. 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبويه را با خواص تقويت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقويت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانيت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0