topNotif

تمام خواص کافور برای پوست، مو و سلامت

6608 بازدید
30 بهمن 98
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

تمام خواص کافور برای پوست، مو و سلامت

کافور ماده ای جامد و شفاف قابل اشتعال و با رایحه ای قوی است که از چوب درخت Cinnamomum camphora استخراج شده و به دلیل خاصیت درمانی آن شناخته شده است. این ماده به راحتی در دسترس است که گفته می شود فواید زیادی از جمله کاهش خارش و سوزش، تقویت ریشه های مو، تقویت رشد مو، کاهش درد عضلات، درمان سرماخوردگی و سرفه و بهبود گردش خون، ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد باکتریایی، ضد قارچ، ضد اسپاسم، ضد اضطراب و آرام بخش را دارد. کامفور به راحتی توسط پوست جذب می شود و احساس خنکی ایجاد می کند. با ما همراه باشید تا شما را با خواص کافور و روش های استفاده از آن آشنا کنیم.

 

خواص کافور

خواص کافور

 

فواید کافور برای پوست چیست؟

درمان خارش و التهاب پوست

کافور خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی دارد که ممکن است در کاهش برخی مشکلات مرتبط با پوست مانند خارش و سوزش کمک کند. همچنین می تواند باعث افزایش کلاژن و الاستین در فیبروبلاست های پوستی شود تا به بهبود زخم کمک کند. همچنین در بسیاری از مواد آرایشی یک ماده مؤثره ضد چروک است.

ضد درد و مسکن قوی

از کافور می توان برای تسکین درد و تورم استفاده کرد. یک مطالعه نشان داد که اسپری متشکل از منتول، اکالیپتوس، میخک و کافور دارای خواص ضد درد و ضد التهاب است و می تواند درد را کاهش دهد.

درمان سوختگی های جزئی

کافور می تواند به عنوان درمانی برای سوختگی جزئی استفاده شود. می توان از آن برای از بین بردن جای زخم سوختگی نیز استفاده کرد. در یک مطالعه انجام شده بر روی موش ها، مشاهده شد که یک پماد گیاهی حاوی کافور، روغن کنجد و عسل باعث کاهش زمان بهبودی سوختگی می شود. مقدار کمی کافور را در آب حل کرده و روی سوختگی بمالید. این کار باید بطور روزانه انجام شود تا اینکه زخم ها از بین بروند.

درمان آکنه و اگزما

کافور توانایی درمان آکنه را دارد. گفته می شود که درد و تورم ناشی از التهاب فولیکول های مو و غدد سباسه را کاهش می دهد. فعالیت ضد باکتریایی ترکیبات فعال زیستی موجود در کافور در درمان آکنه مؤثر است. همچنین برای تسکین اگزما و کنترل التهاب و خارش استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  کافور چه خواصی دارد

 

درمان قارچ ناخن

قارچ روی ناخن های پا می تواند ناخوشایند و دردناک باشد، اما استفاده از خمیر کافور می تواند به مهار رشد آن کمک کند. به نظر می رسد کافور به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد قارچ در درمان قارچ ناخن موثر است.

رفع ترک های پاشنه پا

شواهد حاکی از آن است که کافور می تواند پاشنه های ترک خورده پاهای شما را نرم کند. برای رهایی از ترک های پاشنه های پا، لازم است که هر شب پاهای خود را در محلول کافور و آب خیس کنید و سپس پاها را با سوهان پا و یا سنگ پا پاک کنید و نهایتا با کرم یا روغن آرگان پاها را مرطوب کنید و جوراب بپوشید. این کار باعث می شود پوست شما مرطوب شود و از بروز ترک ها جلوگیری کند.

درمان بثورات پوستی

کافور حاوی برخی ترکیبات ضد التهابی است که می تواند در درمان و تسکین بثورات کمک کند. خصوصا برای بثورات پوستی که به دلیل گرما و تعریق زیاد ایجاد می شود، بسیار مناسب است. گفته می شود هنگامی که کافور در آب حل می شود و روی بثورات پوستی اعمال می شود، پس از دو روز استفاده مکرر بثورات از بین می روند.

درمان عفونت های قارچی و باکتریایی پوست

کافور در بسیاری از پمادهای پوستی استفاده می شود که برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های قارچی و باکتریایی استفاده می شود. خاصیت ضد قارچ و ضد باکتریایی کافور آن را به عنوان یک ماده ضروری در صنعت آرایشی تبدیل کرده است.

نکته: مهم است که قبل از استفاده از آن برای درمان مشکلات پوستی مشخص شود که آیا به کافور حساسیت دارید یا خیر. اگر مناسب شما نباشد، ممکن است وضعیت پوست را بدتر کند. بنابراین قبل از استفاده از کافور بر روی پوست و موهای خود، اقدامات احتیاطی لازم را در نظر داشته باشید.

 

خواص کافور

خواص کافور

 

تقویت ریشه های مو و افزایش رشد موهای سر

استفاده از کافور ریشه های مو را تقویت می کند. ترکیب تخم مرغ یا ماست با روغن کافور می تواند مواد مغذی مورد نیاز موهای شما را تأمین کند. علاوه بر آن هنگامی که روغن کافور با روغن های اساسی خاص ترکیب شود، ریزش مو را کاهش و رشد مو را تقویت می کند. همچنین می توانید روغن کافور را با یک روغن حامل معمولی (مانند نارگیل یا زیتون) مخلوط کرده و آن را روی پوست سر خود بمالید. گفته می شود این امر باعث تحریک گردش خون و تقویت مو می شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات همان وجود ندارد.

رفع شپش سر

کافور به عنوان یک ماده پاک کننده و ضد عفونی کننده عالی عمل می کند. همچنین می تواند شپش ها را بکشد. بدین منظور روغن کافور را با روغن نارگیل مخلوط کرده و آن را روی پوست سر خود بمالید تا شپش ها را خفه کند.

تسکین درد عضلاتی و آرتروز

روغن کافور در ترکیب با روغن نعنا می تواند برای تسکین درد به خصوص برای کمردرد استفاده شود. ماهیچه های دردناک را با روغن کافور ماساژ دهید تا جریان خون در آن منطقه افزایش یابد و درد و سفتی کاهش یابد. علاوه بر این مطالعه ای نشان داد که اثر ضد التهابی کافور ممکن است در معالجه آرتروز کمک کند.

ضد اسپاسم

خواص ضد اسپاسم کافور ممکن است به آرامش اعصاب کمک کند. اعتقاد بر این است که بخارات روغن معطر کافور، با کاهش استرس، باعث افزایش احساس آرامش می شود. ماساژ با این روغن در تسکین اسپاسم ها کمک می کند.

درمان بی خوابی

روغن کافور ممکن است به آرامش بدن و ذهن کمک کند و باعث خواب آرام شود زیرا حاوی P-cymene (یک ترکیب آلی معطر طبیعی) است.

درمان سرماخوردگی و ضد سرفه

به نظر می رسد کافور در برابر سرما و درمان سرفه بسیار مؤثر است. روش های بسیاری برای استفاده از کافور برای درمان سرفه و احتقان وجود دارد، از جمله استنشاق، مالش و استفاده از آن به عنوان بخور. حل کردن کافور در آب گرم و استنشاق و بوییدن بخار آن می تواند باعث درمان سریع و موثر سرماخوردگی و سرفه شود. حتی باعث تسکین گلودرد می شود و برونشیت را درمان می کند.

کمک به کاهش وزن

روغن کافور ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند. مطالعه ای که روی موش انجام شد، نشان داد که استفاده روغن کافور باعث کاهش وزن بدن و سوخت چربی اضافه بدن می شود. با این حال، برای تأیید این فایده برای انسان، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

همچنین بخوانید:  بهترین روش های حفظ زیبایی و سلامت پاها

 

درمان مشکلات قلبی و عروقی

مطالعه ای که روی 190 بیمار مبتلا به اختلالات عملکردی قلبی و عروقی انجام شد، نشان داد که ترکیبی از کافور و کراتگوس ممکن است از علائم بیماری های قلبی عروقی بکاهد.

افزایش گردش خون

جریان غیر طبیعی خون در بدن، منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی می شود، اما استنشاق یا بوییدن کافور ممکن است به اصلاح این مسئله کمک کند. کافور گردش خون را بهبود می بخشد. بهبود گردش خون می تواند علائم بیماری های روماتیسمی، نقرس و آرتریت را کاهش دهد.

همچنین می توان از کافور در درمان بیماری های زیر استفاده کرد:
  • زگیل
  • میل جنسی کم
  • زخم های سرد
  • گوش درد
  • نفخ شکم
  • اضطراب و افسردگی
  • بواسیر

نحوه استفاده از کافور در درمان بیماری ها

تسکین درد با کافور

برای تسکین فوری درد، می توانید با استفاده از کافور، اسپری تسکین دهنده درد خود را در خانه درست کنید و از فواید آن بهره مند شوید. آنچه شما نیاز دارید 2 قطره روغن کافور، 30 میلی لیتر الکل خالص و یک بطری اسپری شیشه ای است.

روش تهیه
  • الکل و روغن کافور را با هم مخلوط کنید.
  • محلول را در یک بطری اسپری شیشه ای بریزید.
  • برای تسکین درد، آن را روی عضلات دردناک اسپری کنید.

احساس آرامش و رفع خستگی در حمام با روغن کافور

هیچ چیز بیشتر از یک حمام طولانی شما را آرام نمی کند. اما استفاده از صابون معمولی ممکن است در واقع عضلات خسته شما را تسکین ندهد. روغن کافور را به آب وان حمام اضافه کنید و از حمام آرامش بخش لذت ببرید. افزودن 2-3 قطره از این اسانس باعث تسکین ماهیچه ها و تقویت گردش خون در بدن می شود. همچنین به افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند تا از احتقانات ناخوشایند رهایی یابند.

عوارض جانبی کافور چیست؟

گرچه کافور برای مصرف بی خطر است، اما دارای عوارض جانبی زیادی است که باید آن را در نظر داشته باشید. کافور در مقادیر توصیه شده معمولا بی خطر است. اما مصرف بیش از حد کافور (یا با استنشاق یا استفاده موضعی) ممکن است عوارض جانبی مانند مسمومیت، استفراغ و افت دمای بدن ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که محصولات کافور را دور از دسترس کودکان نگه دارید. مصرف بیش از حد کافور می تواند منجر به تشنج در کودکان و حتی مرگ در کودکان شود. معمولا علائم مصرف بیش از حد و مسمومیت، در عرض چند دقیقه نشان داده می شود. مصرف بیش از حد می تواند باعث سوزش در چشم ها، پوست و غشاهای مخاطی شود. این می تواند منجر به اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، غش و تشنج شود. بنابراین استفاده از آن را محدود کرده و در صورت بروز هرگونه شرایط اضطراری با پزشک مشورت کنید.

نکته پایانی: کافور معمولا بی خطر تلقی می شود اما در مقادیر بالا، عوارض جانبی نیز به همراه دارد. اگر می خواهید از مزایای آن بهره مند شوید، فقط در مقادیر توصیه شده استفاده کنید. لطفا در صورت بروز عوارض جانبی با پزشک مشورت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کافور حبه ای را با خواص ضد عفونی کننده، بی حس کننده، ضد التهاب، تحریک کننده، ضد روماتیسم، آنتی نورالژی، آنتی اسپاسمودیک و آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0