topNotif

توصیه غذایی برای مادران شیرده

1870 بازدید
12 آبان 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 25 آذر 1400

توصیه غذایی برای مادران شیرده

بر اساس تحقیقات انجام شده، شیر مادر کامل ترین و بهترین غذا برای نوزاد تا شش ماهگی است. بر اساس آمار موجود، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند به دلیل وجود آنتی بادی های شیر مادر در مقابل عوامل بیماری زای ویروسی و باکتریایی مقاوم ترند. بنابراین، سلامت و تغذیه مادر در دوران شیردهی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله چندین توصیه غذایی برای مادران شیرده ارائه خواهیم کرد که علاوه بر افزایش شیر مادر، سلامت و انرژی او نیز تامین می شود.

توصیه غذایی برای مادران شیرده

توصیه غذایی برای مادران شیرده

خوردن مواد سرشار از کربوهیدرات ها

توصیه می شود خوردن نان های سبوس دار، گردو، گندم بو داده را در برنامه خود بگنجانید. این مواد سرشار از کربوهیدرات هستند. کربوهیدرات ها به پیشگیری از یبوست و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

نوشیدن آب کافی

روزانه به اندازه کافی مایعات بنوشید (حداقل 7 تا 8 لیوان). البته برخی از مادران بر این باورند که هر چه آب و مایعات بیشتری بنوشند، شیر بیشتری تولید می شود، که این گفته کاملا اشتباه است. نوشیدن بیش از حد مایعات، نه تنها مفید نیست، بلکه نتیجه عکس داده و باعث کاهش ترشح غدد شیری می شود.

غذاهای نفاخ نخورید

غذاهای نفاخ نخورید، زیرا نفخ این مواد به شیر منتقل شده و سبب ناراحتی برای نوزاد می شود، به خصوص نوزادانی که مشکل کولیک دارند.

خوردن حبوبات

خوردن حبوبات را در برنامه غذایی خود جای دهید. خیلی از مادران به دلیل نفاخ بودن حبوبات آن ها را از رژیم غذایی خود حذف می کنند. بهتر است به جای حذف کامل حبوبات، قبل از مصرف، حبوبات را حدودا 12 ساعت در آب خیس کنید و در این مدت دو بار آب آن را عوض کنید. این کار باعث می شود که خاصیت نفخ آوری حبوبات از بین برود. همچنین بعد از مصرف حبوبات سعی کنید عرق نعنا یا عرق رازیانه میل کنید.

سیر و پیاز خام نخورند

به خیلی از مادران توصیه می شود که سیر، پیاز و کلم نخورند چرا که علاوه بر نفاخ بودنشان، طعم و بو شیر را بد می کند. این گفته تا حدودی درست است اما اگر این مواد در مقادیر بالا به صورت خام مصرف شوند باعث تغییر طعم و بوی شیر مادر خواهند شد.

عرق رازیانه

در طب سنتی همیشه از عرق رازیانه به عنوان یک شیرافزا نام برده شده است. عرق رازیانه علاوه بر افزایش شیر، برای رفع مشکلات سیستم گوارشی نیز استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  نسخه های گیاهی زیاد کننده شیر مادران

 

خوردن روزانه میوه و سبزیجات

در طول روز، میوه و سبزیجات بخورید به خصوص سبزیجات با برگ های سبز که حاوی آهن بالا هستند مانند جعفری، بروکلی، فلفل دلمه ای سبز و اسفناج (اسفناج برای کودک زیر یک سال ممنوع است اما برای مادر شیرده بسیار عالی و سرشار از اسید فولیک است). همچنین خوردن میوه های حاوی ویتامین ث مانند مرکبات، توت فرنگی و غیره نیز توصیه می شود. میوه و سبزیجات تازه حاوی مواد معدنی  و ویتامین های فراوانی هستند که برای بدن مادران شیرده بسیار مفید است.

مواد غذایی سرشار از آهن

برای جذب آهن بیشتر غذاهایی چون کباب گوشت، جگرگوساله، دل گاو، جگر مرغ، پسته، جوانه گندم، عدس و زرده تخم مرغ مصرف کنید. کمبود آهن منجر به کم خونی در بدن می شود. از نشانه های کم خونی می توان به بی حوصلگی و خستگی اشاره کرد.

مصرف ماهی و غذاهای دریایی

بهتر است حداقل دو بار در هفته ماهی و غذاهای دریایی بخورید. ماهی ها سرشار از امگا چرب می باشند که علاوه بر افزایش شیر، از التهاب جلوگیری کرده و برای قلب بسیار مفید است.

افزودن تخم مرغ به رژیم غذایی

تخم مرغ، سرشار از پروتئین، ویتامین ها (ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ب) و مواد معدنی (آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم) است و در حفظ سلول های بدن و بهبود سیستم عصبی بسیار موثر است. بنابراین خوردن تخم مرغ، بیش از سه عدد در هفته، بدن شما را سالم نگه می دارد.

اهمیت خوردن صبحانه کامل

خوردن صبحانه سرشار از منابع کربوهیدرات (نان های سبوس دار)، منابع پروتئینی (شیر، پنیر،تخم مرغ)، ویتامین ها (آب میوه ها و سبزیجات) و منابع چربی (گردو و کره)، انرژی لازم برای شیر دادن در طول روز را برای مادر فراهم می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر آب پنیر را با خواص هضم بهتر غذا و کاهش وزن، ضد یبوست، درمان سلولیت، تنظیم فشارخون بالا، بهترین مکمل غذایی برای ورزشکاران، پیشگیری و درمان بواسیر و هموروئید، تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع مواد زائد بدن، دفع سنگ کلیه و صفرا، ضدالتهاب، کاهش علائم استرس و افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0