topNotif

توصیه هایی برای مبارزه با چاقی

1777 بازدید
20 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

دلایل چاقی را بشناسیم !؟

عوامل متعددی در بروز چاقی دخالت دارند اما بیشتر این موارد به علت پر خوری و دریافت کالری بیش از اندازه است دلایل بی شماری برای پر خوری وجود دارد از جمله تغذیه افراطی، عوامل روانی، فربهی ناشی از اختلال های غدد مترشحه داخلی، نقش وراثت جز این عوامل هستند.

تغذیه افراطی!

در هنگام گرسنگی آنچه در دسترس خود می بینید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف نکنید. خوردن به مقدار نا هنجار و جز به غذا به هیچ چیز نیندیشیدن باعث پر خوری و شکم بارگی می شود.

عوامل روانی !

خوردن برای رهایی از کشمکش و آسایش خاطر، خوردن برای انتقام جویی، خوردن به منظور متوقف کردن درد های جسمانی و عاطفی، خوردن برای سرکوب کردن خشم و ناکامی، خوردن برای پر کردن خلا، زندگی و راضی نبودن از زندگی، خوردن برای جلب توجه کسی در مواقع بی توجهی، خوردن برای کسب اعتبار و شخصیت بیشتر، که همه این خوردن ها ایجاد چاقی می کنند.

برای این که خوردن به معنای واقعی خوردن باشد، قبل از اینکه چیزی بخورید اندکی فکر کنید که آیا غذایی که می خواهید بخورید، به خاطر دلایل بالاست یا نیاز واقعی بدن!؟ سزاوار عشق راستین و محبت واقعی باشید و هیچ جانشینی را نپذیرید حتی غذا را، اگر خودتان به خود اهمیت ندهید چطور انتظار دارید که دیگران به شما اهمیت بدهند. دریافت عشق و محبت از دیگران همیشه با توانایی پذیرش عشق و محبت از خود آغاز می شود، پس ذهنتان را از اندیشه های خویشتن دوستی سرشار کنید و با خود روراست باشید. از غذا فقط وقتی استفاده کنید که واقعا بدن شما احتیاج داشته باشد. شما باید قدرت این را داشته باشید که خود را در مسیری که دوست دارید هدایت کنید و برنامه ریز زندگیتان باشید. با این طرز تفکر باید بتوانید خود را از رفتار وسواس آمیز نسبت به غذا و یا هر چیز دیگر برهانید.

نقش وراثت !

اگرچه شکل عمومی بدن از جمله بلندی و یا کوتاهی قد و به طور کلی استخوان بندی و همچنین استعداد و آمادگی فرد برای چاق شدن امری ژنتیکی است ولی نوع رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی است که در نهایت تعیین کننده مقدار چربی اضافی موجود در بدن است.

توصیه هایی برای مبارزه با چاقی

توصیه هایی برای مبارزه با چاقی

فربهی ناشی از اختلال های غدد مترشحه !

مثل تیروئید، غدد جنسی، هیپوفیز، ترشحات قشر فوق کلیوی، لوزالمعده و… جز ناهنجاری های متابولیکی هستند.

توصیه هایی برای مبارزه با چاقی!

با انرژی باشید، ورزش برای جلوگیری از کاهش قوای عضلانی و تقویت سیستم قلبی و عروقی حیاتی است. بنابراین بلند شوید و بدنتان را حرکت دهید. یک برنامه تغذیه ای صحیح همراه با فعالیت منظم و دائمی و حداقل استفاده از هر نوع چربی بهترین رژیم است. در هنگام گرفتن رژیم لاغری به غذا چون دشمن نگاه نکنید. هر چه را که می خواهید بخورید اما فقط به اندازه اشتهایی که دارید.

در هنگام گرسنگی آنچه را که در دسترس خود می بینید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف نکنید. زیاد خوردن پدر درد هاست و کم خوردن پدر درمان هاست. خرید مواد خوراکی را با شکم سیر انجام دهید. می توان با کمتر خوردن، مناسب غذا خوردن و بیشتر کار کردن از چاقی کاست. کاهش کالری مصرفی را ابتدا از چربی و قند شروع کنید. غذا را به آرامی صرف کنید و به خوبی بجوید تا آنزیم های گوارش قبل از رسیدن غذا به معده شروع به فعالیت کنند. آخرین وعده غذایی روزانه خود را قبل از ساعت 6 عصر میل کنید.

اشتهای خود را منظم کنید و با علم و دانش عادت کنید که هوشیارانه غذا بخورید. تربیت یک اشتهای بی موقع و وقت نشناس مثل تربیت یک بچه لوس و ناز پرورده است که هر وقت هر چه خواسته برایش فراهم کرده اند. اگر بخواهند او را تربیت کنند باید نخست درس موقع شناسی به او بدهند. مصرف نمک موجب دفع پتاسیم و در نتیجه موجب به هم خوردن تعادل مایعات بدن و ذخیره آب در بدن می شود که فشار خون را بالا خواهد برد.

انواع گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی فسفات است که مصرف بیش از اندازه فسفات موجب دفع کلسیم از استخوان ها می شود. از خوردن غذای داغ اجتناب کنید و در وعده های غذایی اصلی تعادل و تنوع را رعایت کنید زیرا رعایت تعادل بین غذایی که مصرف می کنید و فعالیت های بدنی که روزانه انجام می دهید موجب حفظ و وزن مناسبی برای بدن شما می شود. بکوشید حتی المقدور در فواصل زمانی مرتب و کاملا دقیق غذا بخورید و از خوردن هله هوله هایی که نا آگاهانه در ساعات مختلف روز میل می کنید بپرهیزید.

راحت باشید زیرا فشار و کشش در بدن هورمون استرس را به وجود می آورد که باعث افزایش میزان فشار خون، چربی و قند می شود، روش های مختلف تمدد اعصاب را کشف کنید. درست بخوابید زیرا خوابیدن زیاد و به طور نا منظم غالبا منجر به عدم تمرکز و چاقی می شود. سعی کنید نظم صحیح خواب و بیداری را که برای شما خوب است به تجربه پیدا کنید. بشقاب سالاد خود را قبل از صرف غذای اصلی تماما بخورید. بدین ترتیب معده شما با مواد غذایی پر حجم پر خواهد شد و دیگر تمایل زیادی به صرف غذای اصلی چاق کننده نخواهید داشت.

مصرف الکل، ویتامین ث و بسیاری از ویتامین های ب را دفع می کند و به علت خاصیت افزایش ادرار بسیاری از مواد معدنی اساسی، مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و روی را از بدن دفع می کند. الکل دارای کالری زیادی در هر گرم و فاقد هر گونه خاصیت غذایی است، همچنین ناراحتی های عصبی، تنش ها، مصرف سیگار، آلودگی هوا و نمک همگی مواد معدنی و ویتامین ها را به تاراج می برند و ما را وادار می کنند که مقدار بیشتری مصرف کنیم.

 

همچنین بخوانید:  چرا لاغر نمی شویم؟

 

پنج عادت را از خود دور کنید :

  1. عادت به دسر های فانتزی
  2. عادت به خوردن نان با غذا
  3. عادت به خوردن خامه، کره، قند
  4. عادت به پختن زیاد سبزی ها
  5. عادت به اینکه شکایت کنید و ناراضی باشید.

برای اینکه سالم بمانید، ورزش کنید!

ورزش عامل مهم سلامتی و درمان بسیاری از کسالت ها و ناتوانی هاست. ورزش کلید عمر طولانی و عامل محافظت انسان در مقابل امراض است، ورزش راهی است که زندگی را آسان و روشن می کند. سعی کنید وزن خود را در حدی که مطلوب سن شماست ثابت نگه دارید. کش آمدن و شل شدن مداوم در اثر چاق و لاغر شدن به پوست صدمه می زند پس وزن طبیعی خود را بیابید و آن را حفظ کنید.

هر روز صبحانه کاملی میل کنید (آب میوه، شیر و فرآورده های غلات )، سه وعده غذای روزانه (صبحانه، نهار، شام ) را به طور منظم میل کنید و از خوردن هر گونه مواد خوراکی در بین سه وعده غذایی بپرهیزید. در طول رژیم غذایی انتخاب غذا های مصرفی باید با دقت انجام شود پیشنهاد می شود این کار را با حذف غذاها و عادت هایی همانند عدم مصرف کلیه دسر ها به جز میوه های خام، کلیه میان غذاها به جز هویج و کرفس، کلیه شیرینی جات مثل نبات، بستنی، کلوچه و… کلیه غذاهای چرب و سرخ شده مثل چیپس، سیب زمینی، همبرگر ها.

شرط سلامتی داشتن حداقل 7-10 درصد چربی در زنان است. مقدار چربی بین 7 (کمترین حد) و 30 درصد (بالاترین حد) ایده آل است. خانم ها بعد از سن 25 سالگی در جهت از دست دادن بافت بدون چربی بدن پیش رفته و چگالی بدنشان رو به کاهش می رود که منجر به افزایش چربی در بدنشان می شود لذا اکثر خانم ها نیازمندند که در سن 30 سالگی و بالاتر فعالتر شوند و یا غذایی مصرفی خود را کم کنند. در غیر این صورت به زودی و بعد از مدتی عدم تحرک کافی بالا آمدن شکم شروع می شود.

آنچه را که می خورید به مدت یک هفته در دفترچه خود یادداشت کنید !

افراد اغلب شیرینی هایی را که قبل از ناهار به دهان می گذارند یا مقدار غذایی را که هنگام آماده کردن شام به قصد چشیدن آن می خورند فراموش می کنند. اما همه این مواد به افزایش وزن شما کمک می کند. اگر هر چه را که در طول روز به دهان می گذارید یادداشت کنید می توانید مقدار غذای مصرفی روزانه خود را به دقت محاسبه نمایید. به این ترتیب آگاهی بیشتری در مورد روش غذا خوردن خود پیدا می کنید و از آنچه که به طور ناخودآگاه می خورید و به احتمال زیاد توجهی به آن ندارید آگاه می شوید.

یک هفته دقت کنید و اطلاعات زیر را در دفترتان یادداشت نمایید، کی می خورید !؟ چه می خورید و چه مقدار می خورید ؟! هنگام خوردن کجا هستید !؟ معمولا تنها غذا می خورید یا با دیگران ؟! وضع روحی شما در هنگام خوردن چگونه است ؟! چه غذاهایی را می توانستید به جای آنچه خورده اید انتخاب کنید ؟ پس از یک هفته دفترچه یادداشت خود را مرور کنید و نکات ضعف و غلطی را که در نحوه غذا خوردنتان وجود دارد پیدا کنید و از خود بپرسید که آیا من می توانم آن را تغییر دهم !؟

مقدار کالری خود را محاسبه کنید !

کالری موجب افزایش وزن می شود، بنابراین یکی از راه های کنترل وزن تعیین آن مقدار کالری است که در روز باید به مصرف برسد با در نظر داشتن مقدار کالری مصرفی خود، کالری بدنتان را مدیریت کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج لاغری را با خواص کاهش اشتهای کاذب، کاهش اضافه وزن، آرامش بخش، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0