topNotif

توصیه های جالب و کاربردی در طبخ غذا

1514 بازدید
01 بهمن 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

توصیه های جالب و کاربردی در طبخ غذا که بد نیست بدانیم

کشور ما با انواع مشکلات ناشی از کم خوری و پرخوری مواجه است. از یک طرف، مشکلات ناشی از کم خوری به شکل کوتاه قدی، کم وزنی و لاغری در کودکان زیر پنج سال کشور و کمبود ریز مغذی ها به ویژه آهن و کم خونی ناشی از آن، کمبود ید و کلسیم، کمبود ویتامین های آ، د، ب2 در افراد جامعه وجود دارد. و از سویی دیگر، پرخوری و تغییرات الگوی مصرف غذا به صورت افزایش مصرف مواد قندی و چربی موجب شیوع روز افزون بیماری های متابولیک نظیر بیماری های قلب و عروق، دیابت، چاقی، انواع سرطان ها و افزایش فشار خون در کشور به خصوص در شهر های بزرگ شده است.

عواقب کمبود ریز مغذی ها در کودکان :

کمبود ریز مغذی ها با عواقبی مانند اختلال در رشد و تکامل جسمی و مغزی کودکان، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یاد گیری و افت تحصیلی، کاهش قدرت بدن در مقابل بیماری ها، افزایش ابتلا به بیماری ها و در نهایت کاهش توانمندی های ذهنی و جسمی افراد جامعه همراه است و شیوع روز افزون سکته های قلبی و مغزی، افزایش فشار خون، دیابت و انواع سرطان ها را موجب می شود، که یکی از عوامل مهم و زمینه ساز آن اصلاح در رژیم غذایی و الگوی مصرف غذا به شمار می رود، ضمن کاهش طول عمر، افراد جامعه، هزینه های درمانی سنگینی را تحمیل می کنند و یکی از اقدامات اساسی در این زمینه توجه به نحوه طبخ و توزیع غذا و آموزش افراد درگیر در مراحل طبخ، رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی است.

توصیه های جالب و کاربردی در طبخ غذا

توصیه های جالب و کاربردی در طبخ غذا

در طبخ و توزیع غذا این موارد باید مورد توجه قرار گیرند :

به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، در طبخ غذا از روغن مایع استفاده شود و در صورت امکان، غذاها را به جای سرخ کردن، به صورت آب پز، بخار پز، کبابی و یا کم سرخ شده تهیه کنید.

در صورت تهیه غذا به صورت سرخ شده، از حداقل مقدار روغن (روغن مایع مخصوص سرخ کردنی) استفاده شود. مصرف روغن جامد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. برای تهیه انواع غذاهای نیاز به سرخ کردن، با روغن کم و مدت کوتاه تفت داده شود. سرخ کردن زیاد و طولانی مدت سبزی ها موجب از بین رفتن ویتامین های آن می شود.

غذاها به صورت کم چرب تهیه شوند. به طور مثال پوست و چربی مرغ قبل از طبخ جدا شود، تمام چربی ها قابل رویت گوشت قرمز قبل از طبخ گرفته شود. در صورت مصرف کباب کوبیده دقت شود تمام قسمت ها به طور یکنواخت پخته و مغز پخت شده باشد و مقدار چربی آن تا حد امکان کم باشد.

مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته به علت نقش آن در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی توصیه می شود. نحوه صحیح طبخ ماهی حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن از سبزی ها و میوه ها باید تامین شود، به مصرف سبزی و صیفی جات تازه مثل گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کاهو، کلم به صورت سالاد و یا در کنار غذا و صیفی پخته مثل هویج، چغندر، کلم، گل کلم، نخود فرنگی و لوبیا سبز تاکید می شود، که هنگام مصرف آن ها باید حتما از ضد عفونی بودن آن (برای پیشگیری از آلودگی های انگلی) اطمینان داشته باشید.

 

همچنین بخوانید:   دستورهای غذایی شفابخش

 

فراموش نکنیم :

مصرف یک نوع میوه مناسب با فصل، قبل از غذا، بخشی از ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کند. با توجه به گسترش بیماری های قلبی و عروقی، چاقی و انواع سرطان ها که مستقیما در ارتباط با مقدار و نوع چربی مصرفی است، از قرار دادن کره حیوانی و گیاهی در کنار غذاها (همراه با برنج) خودداری شود.

استفاده از سس مایونز همراه با سالاد به علت مقدار چربی زیاد توصیه نمی شود. در مقابل می توان از ماست رقیق شده، آبلیمو، سرکه و روغن زیتون برای سالاد استفاده کرد. سبزی ها را می توان در اکثر غذاها وارد نمود. به عنوان مثال استفاده از غذاهایی مثل باقلا پلو، کلم پلو، سبزی پلو، ماست به همراه خیار و سبزی به منظور افزایش مصرف سبزی ها در برنامه غذایی روزانه توصیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

فلفل بهاره را بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0