جامعه پذیری افراد تیزهوش

1528 بازدید
06 مرداد 97
سمانه

جامعه پذیری افراد تیزهوش

نگرانی اصلی مربوط به افراد تیزهوش بسیار با استعداد و جویای کمال این است که ممکن است کارشان به جایی برسد که منزوی شوند. علاقه شدید به کمال چنان آدم را منزوی می کند که هیچ چیز دیگر نمی تواند این تاثیر را ایجاد کند. او در هر قدم گروهی را پشت سر می گذارد و وقتی عاقبت به هدف می رسد افسوس،  دیگر دوستان قدیمی نیستند.

جامعه پذیری برای تیزهوشان نوعی نگرانی آموخته شده است، جامعه پذیری به تدریج به نوعی نگرانی برای دانش آموزان تیزهوش تبدیل می شود. به عنوان مثل دلیل عمده ای که دانش آموزان تیزهوش به ندرت جلو می افتند این ترس است که مبادا از سازگاری اجتماعی شان تاثیر منفی بپذیرد. با این حال تحقیقات حاکی از آن است که سازگاری اجتماعی دانش آموزان تیزهوش بسیار عالی است.

مشکلی که در بسیاری از بررسی های پژوهشی درباره سازگاری اجتماعی وجود دارد این است که دانش آموزان تیزهوش با دانش آموزان غیر تیزهوش مقایسه شده اند و ممکن است آسیب پذیری دانش آموزان تیز هوش در این بررسی ها نشان داده نشود.

رسیدن به رشد اجتماعی از طریق تجربیات مشترک !

کلید ایجاد تعادل اجتماعی، دوستی ها و روابط خوب این است که پدر و مادر فعالیت هایی را برنامه ریزی کنند که در آن ها فرزند تیزهوششان بتواند وقت خود را با کسانی بگذراند که توانایی ها و استعدادهای مشابه دارند. کودکان تیزهوش می توانند در این موقعیت های اجتماعی مهارت های اجتماعی را فرا بگیرند چرا که با کسانی ارتباط برقرار می کنند که شوخی هایشان را می فهمند و در  بسیاری از توانایی ها و علایق مشابه با آن ها سهیم می شوند.

جامعه پذیری افراد تیزهوش

جامعه پذیری افراد تیزهوش

جامعه پذیری می تواند بر تیزهوشی سایه بیفکند !

دختران تیزهوش اغلب بسیار راحتتر از پسران تیزهوش همرنگ جماعت می شوند چون نشانه های اجتماعی ظریف را درک می کنند و متناسب با آن واکنش نشان می دهند. فرآیند جامعه پذیری مفید و عضو خوب گروه بودن می تواند آرمان های دخترهای تیزهوش را متزلزل کند.

کمک به توسعه رشد اجتماعی

فرصت هایی برای بررسی اینکه چه کسی هستند !

نوجوانان تیزهوش مثل همه نوجوانان تلاش می کنند بفهمند کیستند و به چه گروه هایی تعلق دارند، چه استعدادها و ظرفیت های نهادینی دارند و مهمتر از همه برای دانش آموزان تیزهوش چگونه می توانند موثر باشند و اوضاع را تغییر دهند.

ربط دادن تکلیف ها

اندیشه دیگری که می تواند به دانش آموزان تیزهوش کمک کند تا بررسی کنند که هستند و تکلیف ها را به هم ربط دهند گردونه تجربه است که دانش آموزان به مدد آن تجارب خود را با تجارب شخصیت های خیالی مقایسه می کنند.

 

همچنین بخوانید:  استرس دشمن شماره یک سلامتی

 

مرزشکنی

در این فعالیت از دانش آموزان سوالی می شود و هر دانش آموزی بر اساس حدس و گمان جواب می دهد. دانش آموزان دایره وار یا ردیف یا دور میز نشانده می شوند و به نوبت جواب می دهند. هنگامی که دانش آموزی جواب می دهد هیچ کس حق ندارد اظهار نظر کند، فقط باید جدی فکر کنند. در پایان جلسه معلم می تواند بپرسد چه مشاهداتی صورت پذیرفته است. به عنوان مثال ما چقدر شبیه به هم هستیم و از چه لحاظ هایی با هم فرق داریم ؟ پرسش های مرزشکن می تواند به این سادگی باشد اگر شما می توانستید حیوان باشید چه نوع حیوانی بودید ؟

راهبردهای ایجاد رشد اجتماعی مثبت برای تیزهوشان

کتاب درمانی، راهبردی مطلوب برای ایجاد رشد اجتماعی کتاب درمانی است ولی بسیاری از معلمان علاقه به استفاده از این راهبرد ندارند چرا که می ترسند وقت کلاس را بیش از اندازه بگیرد. در واقع یک جلسه کتاب درمانی می تواند 15 تا 20 دقیقه طول بکشد و می تواند گروهی متشکل از 7 تا 15 دانش آموز را شامل شود. تعداد مطلوب برای بحث  آزاد 7 تا 10 دانش آموز است که این زمان برای تبادل کامل نظرها کافی است.

وقتی گروه کتاب یا داستان معینی را خواندند می توانند با معلم، مشاور راهنما، کتابدار یا پدر و مادر داوطلب شرکت در جلسه کتاب درمانی قرار ملاقات بگذارند. کتاب درمانی فرصت هایی برای کاوش گسترده کتاب ها و داستان ها فراهم می کند و رشد اجتماعی بیشتر دانش آموزان تیزهوش را بر می انگیزد. به ویژه هنگامی که تضادهای درونی بین امیال شخصیت ها را برای همرنگ شدن با جماعت یا رسیدن به آنچه خود دلخواه یا بالاتر فرد می نامد، می باشد.

مطالعه زندگی نامه اشخاص برجسته

نظریه رشد عاطفی خود را با مطالعه زندگی نامه اشخاص خلاق و برجسته تنظیم کنید. وقتی زندگی آنان را مطالعه می کنیم، ارزش هایی را که این افراد تعقیب می کردند و مبارزه شان را با همان سو تفاهم هایی که خود فرد در زندگی مشاهده کرده است تطبیق می دهند. این نوع تحقیق برای دانش آموزان تیزهوش مفید می باشد چرا که وقتی ببینند افراد برجسته چگونه مبارزه می کنند و چگونه بر موانع سخت غلبه می کنند و از آزمون های دشوار سربلند بیرون می آیند و در شکل دادن به حرفه ها و زندگی های معنا دار برای خود موفق می شوند، می تواند جعبه ابزاری از راهبردها برای تسهیل رشد اجتماعی مثبت خودشان بسازند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نبات سفید را با خواص مقوی، نشاط آور، ضد نفخ، ملین و مدر، درمان سردی مزاج، درمان اسهال کودک، درمان دل درد، درمان و کاهش علائم فیزیکی پیش از قاعدگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0