topNotif

جدایی والدین و آسیب های روحی به فرزندان

1626 بازدید
17 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

بحران های خانوادگی و نحوه واکنش فرزندان با آن !

عزیزان امروز قصد دارم به بررسی جدایی والدین و آسیب های روحی و مسائلی جدیدی که این جدایی و طلاق ها ممکن است ایجاد شود و بر زندگی فرزند یا فرزندان اثر بگذارد را مفصلا بررسی کنم و راه کارهایی برای مقابله با آن ها به شما ارائه دهم، اگر خودتان یا افرادی از نزدیکان تان در مرحله جدایی و طلاق هستند، حتما این مطلب را مطالعه کرده و به او هم توصیه نمایید در نهایت امیدوارم با آگاهی این دوره سخت را بگذرانید.

جدایی یا طلاق !

هر چند بسیاری از افراد می توانند ادعا کنند که زندگی خانوادگی شاد و بی غمی دارند، افراد بسیار بیشتری هم هستند که در مرحله ای از زندگی دچار مشکلات می شوند که بعضا بسیار هم جدی است. دو ضربه بسیار مخرب که ممکن است به خانواده ای وارد شود طلاق و مرگ یکی از والدین است. هر چند این گفته درست است که همه افراد دخیل در طلاق رنج می برند از دیدگاه ما در دراز مدت معمولا کودکان بیشترین آسیب را متحمل می شوند.

سازگاری با شرایط !

بزرگسالان طلاق می گیرند نه کودکان، اما این مسئله اگر نگوییم برای کودکان دشوارتر است لااقل به همان اندازه دشوار است. هنگام متلاشی شدن ازدواج والدین در هر سنی که باشید هر چه می گذرد فشار و تنش بین آن ها را بیشتر احساس می کنید. یکی از چیزهایی که بیش از همه شما را آزار می دهد مشاجره، درگیری و بلاتکلیفی حاکم در دوران تصمیم گیری آن ها در مورد جدا شدن یا نشدن است. در گذشته توصیه متخصصان به والدین بسیار روشن بود می گفتند بهترین راه آن است که به خاطر کودکان با هم بمانید اما این امر غالبا به معنای ادامه مشاجرات و حتی بدتر از آن کنار هم ماندن والدینی است که نسبت به هم سرد، بی محبت و بی تفاوت اند. حتما می فهمید که معنی ندارد پدر و مادر فقط برای حفظ ظاهر زیر یک سقف بمانند تقریبا هر کودکی می فهمد که نهایتا بهتر است پدر و مادر در چنین شرایطی زودتر از هم جدا شوند و با هم صادق تر باشند.

برای نوجونان بسیار دشوار است در خانه ای زندگی کنند که هرگز نبینند پدر و مادر نسبت به هم ابراز عشق و محبت می کنند یا در اتاق های جداگانه می خوابند و گاهی فشار چنین شرایطی غیر قابل تحمل است خصوصا به این دلیل که شما اغلب متوجه تغییرات کوچکی در فضای خانه می شوید که والدین تان فکر می کنند متوجه آن نیستید. اگر ازدواج والدین تان در حال فروپاشی باشد احتمالا فضای سکوت و خصومت حاکم بر خانه برای شما کاملا محسوس خواهد بود.

جدایی والدین و آسیب های روحی به فرزندان

جدایی والدین و آسیب های روحی به فرزندان

شاید در رختخواب تان با شنیدن دعواها و بحث های پدر و مادر احساس ترس و نا امیدی کنید. در این دام نیفتید که فکر کنید بحث ها درباره شماست و شما به نوعی مقصرید، شما باری برای والدین خود نیستید و به هیچ وجه جو سنگین حاکم بر خانه تقصیر شما نیست. اگر خودشان به شما نمی گویند چه شده است سعی کنید موضوع را با دوستی بزرگتر از خود یا یکی از بستگان در میان بگذارید و از او بخواهید با پدر و مادرتان صحبت کنید.

اگر در خانه ای با جو پر از تنش و ناراحتی زندگی می کنید و حتی اگر پدر و مادرتان بیشتر اوقات در حال مشاجره و پرخاش باشند، شاید در ابتدا به ذهن شما نرسد که درمان این شرایط طلاق است. شاید احساس کنید که فقط دوست دارید دست از مشاجره بکشند و شیوه زندگی آرامتر و قابل پیش بینی تری را در پیش بگیرند. اما شاید این امر ممکن نباشد و نهایتا حتی شما به این نتیجه برسید که جدایی یا طلاق تنها راه است.

احساسات مربوط به جدایی !

وقتی بالاخره مطلع شدید که پدر و مادرتان قصد جدایی دارند شاید خود را در میان احساسات و عواطف متضادی ببینید. طبیعی است که احساس سردرگمی خواهید داشت چون از یک سو دوست دارید پدر و مادرتان با هم بمانند و از سویی دیگر نیز احساس آسودگی یا حتی خشنودی خواهید داشت که یک شرایط بد در حال خاتمه یافتن است هر چند احساس نا امنی می کنید چون به نظر می رسد دنیای آشنای شما در حال فروپاشی است.

 

          همچنین بخوانید: زندگی بدون حضور پدر یا مادر  

 

جدایی والدین و آسیب های روحی به فرزندان

تقریبا همه نوجوان ها در مورد پدر یا مادری که خانواده را متلاشی می کند یا آن ها را ترک می کند احساس خشم می کنند، شاید نسبت به یکی از آن ها که از دیدگاه شما برای متلاشی شدن خانواده تان مقصر بوده است احساس خشم و کینه بیشتری داشته باشید حتی شاید به قدری احساس خشم کنید که آن طرفی را که معتقدید گناهکار بوده طرد کنید و از دیدن او خودداری کنید حتی اگر او برای دیدن شما به خانه تان بیاید.

شاید حس کنید دوست دارید جدایی والدین خود را مخفی نگه دارید شاید فکر کنید فرزند خانواده ای فرو پاشیده بودن مایه خجالت است و به نوعی باعث تفاوت شما با دیگران می شود. اگر در جامعه ای زندگی می کنید که نسبت به طلاق احساسات منفی وجود دارد، شاید حتی فکر کنید مردم تصور بدی نسبت به شما دارند، اگر چنین احساساتی دارید به فرد بزرگتری در فامیل رجوع کنید که شما را خوب می شناسد مثلا پدربزرگ یا مادربزرگ تا به شما در این مورد قوت قلب بدهد و به شما بگوید که خوشبختی شما و خوشبختی نهایی والدین شماست که مهم است نه نظر مردم، از سوی مقابل این نیز کاملا طبیعی است که احساس آسودگی فراوان کنید چون بالاخره مشاجرات و خشونت ها در خانه به پایان رسیده و یک وضعیت بد احتمالا خاتمه یافته است.

شاید نهایتا به این نتیجه برسید که والدین شما در جدایی از یکدیگر خوشبخت ترند تا زمانی که با هم بودند، شاید دیگر لازم نباشد از یکی از آن ها حمایت کنید و تنش و تزلزل حاکم بر خانه را تحمل کنید. فضای حاکم بر خانه آرامتر خواهد بود و خواهید توانست بر خواندن درس هایتان تمرکز کنید، زندگی تحصیلی و مدرسه ای خود را از سر بگیرید و دوباره با دوستان تان معاشرت کنید.

از سوی دیگر شاید اصلا احساسات قابل ذکری نداشته باشید، شاید برایتان سوال باشد که چرا بعضی احساسات به خصوص را ندارید مثلا شاید احساس آسودگی نکنید و اصلا احساس غم و ناراحتی نداشته باشید. شاید کاملا بی تفاوت باشید این نیز طبیعی است شاید بعد از جدایی والدین تان هیچ تغییر بزرگی رخ ندهد. شاید باز هم در همان خانه قبلی زندگی کنید و هر دوی آن ها را هم ببنید. در زمان فروپاشی خانواده شاید از نظر شما توضیحاتی که پدر و مادرتان به شما ارائه داده اند کافی نبوده باشد، همچنین شاید هر قدر بزرگتر می شوید بخواهید اطلاعات بیشتر و متفاوتی کسب کنید. تحقیقات نشان داده است که کمتر پدر و مادری نیاز فرزند نوجوان خود را درک می کنند بنابراین شما هستید که باید شروع به صحبت کردن کنید سعی کنید گفتگو و توضیح را بخشی از فرآیند مداوم بازسازی روحی خود قرار دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زرنباد را با خواص فرح بخش و مقوی اعصاب، ضد تهوع و قاعده آور، مسهل سودا و ادرارآور، ضد خفقان و خارج کننده گازهای روده، مسکن سرفه های مزمن و تصفیه کننده خون، تقویت کننده عمومی بدن و تحریک کننده نیروی جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0