جراحی پلاستیک و آنچه شما باید بدانید

1519 بازدید
14 فروردین 97
سمانه

همه چیز درباره جراحی پلاستیک و آنچه شما باید بدانید

جراحی پلاستیک، نوعی تخصص پزشکی است که به اصلاح یا ترمیم فرم و عملکرد می پردازد. اگر چه جراحی پلاستیک به عنوان جراحی زیبایی شهرت یافته است ولی انواع گروه های دیگر مانند جراحی جمجمه و صورت، جراحی دست، جراحی سوختگی، جراحی ترمیمی را نیز شامل می شود. در اینجا واژه ی پلاستیک از لغت یونانی به معنی قالب گیری و شکل دهی گرفته شده است و ارتباطی با ماده ی پلیمر صناعی موسوم به پلاستیک ندارد. جراحی پلاستیک از سال دو هزار قبل از میلاد مسیح در هندوستان پایه گذاری شد. شش قرن پیش از میلاد مسیح، ساشراتا ملقب به پدر جراحی اقدامات مهمی در زمینه جراحی پلاستیک و جراحی آب مروارید به عمل آورد و کارهای پزشکی او به تدریج به کشورهای اروپایی راه یافتند. مصری ها از نخستین مردمی بودند که اقدام به جراحی پلاستیک زیبایی نمودند.

روش های جراحی پلاستیک :

بعضی از روش های مورد استفاده در جراحی پلاستیک عبارتند از : لیبوساکشن، تزریق کلاژن و لیزر درمانی. در جراحی پلاستیک، انتقال بافت پوست (پیوند پوست) یکی از شایع ترین روش های مورد استفاده است.

جراحی پلاستیک و آنچه شما باید بدانید

جراحی پلاستیک و آنچه شما باید بدانید

پیوند به قطعه ای از بافت زنده، عضو و غیره گفته می شود که از یک قسمت بدن به قسمت دیگر آن انتقال می یابد. یه نوع پیوند مهم پوستی عبارتند از :

اتو گرافت : نوعی پیوند پوستی است که از خود بیمار گرفته می شود. در صورت موجود نبودن یا کم بودن بافت طبیعی می توان از قطعات کشت داده شده ی سلول های اپی تلیال در آزمایشگاه یا از ترکیبات صناعی استفاده کرد.

آلو گرافت : این نوع پیوند پوستی از اهدا کننده ای از گونه ی مشابه بیمار گرفته می شود (مثلا از یک انسان به انسان دیگر پیوند می شود).

گزنو گرافت (زنو گرافت) : نوعی پیوند پوستی است که از اهدا کننده ای متعلق به گونه ی متفاوت با گونه ی بیمار گرفته می شود.

معمولا نتایج مناسب، در جراحی های پلاستیکی به دست می آیند که در آن ها، موارد زیر به دقت رعایت شده اند :

برنامه ریزی دقیق برای ایجاد برش ها به نحوی که در چین ها یا خطوط طبیعی پوست قرار بگیرند. انتخاب صحیح نحوه ی بستن برش جراحی، استفاده از بهترین مواد برای بخیه، برداشتن زودرس بخیه های سطحی، تا در نتیجه، برش ها با استفاده از بخیه های عمقی جوش بخورند.

 

همچنین بخوانید:  اختلالات و بیماری های ناشی از چاقی

 

جراحی پلاستیک ترمیمی :

جراحی پلاستیک ترمیمی برای تصحیح اختلالات عملکردی ناشی از سوختگی، آسیب های حاصل از ضربه (مانند شکستگی استخوان صورت)، ناهنجاری های مادر زادی (مثل لب شکری یا شکاف کام)، ناهنجاری های تکاملی، عفونت یا بیماری، و برداشتن تومورها (برداشتن پستان در سرطان، جراحی سر و گردن در موارد وجود سرطان یا در تهاجم سرطان کولون به شکم) به کار می رود. جراحی پلاستیک ترمیمی معمولا به منظور بهبود عملکرد عضو انجام می شود ولی ممکن است برای نزدیک کردن ظاهر فرد به وضعیت طبیعی نیز صورت گیرد.

شایع ترین جراحی پلاستیک ترمیمی :

بازسازی پستان در زنانی که مورد عمل برداشتن سینه قرار گرفته اند. جراحی لب شکری و شکاف کام، ترمیم کوتاه شدگی عضو در اثر سوختگی و جراحات، بستن نقیصه های پوستی و مخاطی ناشی از برداشتن تومورهای ناحیه ی سر و گردن. جراحان پلاستیک برای انتقال بافت پوشاننده در موارد فقدان بافت موضعی از جراحی میکروسکوپی استفاده می کنند. فلپ (باله ها) از بافت های دارای پوست، عضله، استخوان، چربی یا ترکیبی از آن ها از یک قسمت بدن فرد، خود فرد یا فرد دیگر برداشته و به قسمت دیگر بدن منتقل می شوند و با بخیه زدن سرخرگ ها و سیاهرگ ها با قطر یک تا دو میلی متر به جریان خون اتصال می یابند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن بابونه را با خواص درمان مشکلات گوارشی، ترمیم زخم، درمان استرس و اضطراب، درمان بی خوابی، ضد التهاب و تسکین دردهای مفصلی، درمان بثورات پوستی،  ضد سرطان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0